ایرنا: به مناسبت هفتم تیر که مصادف با سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت است ، بنیاد شهید و امور ایثارگران همایش بزرگداشت شهدا و مصدومین شیمیایی را برگزار میکند.
کد خبر: ۱۳۸۰۸۹

محمد اسماعیل رضایی مدیر کل امور هنری و نمایشی بنیاد شهید روز شنبه در نشست خبری با عنوان تبیین ابعاد فاجعه بمباران شیمیایی توسط رژیم عراق گفت: مراسم بزرگداشت شهدا و مصدومین شیمیایی سردشت روز هفتم تیر ماه با حضور محموداحمدی نژاد رییس جمهور ایران برگزار میشود.
وی افزود : در روز هفتم تیر علاوه براین همایش ، برنامههایی مانند اجرای سرود به چهار زبان انگلیسی ، فارسی و ترکی و کردی ، نمایشگاه عکس و مسابقات ورزشی نیز برگزار میشود.
رضایی بازدید از گلزار شهدا ، نمایش فیلم ، پرده برداری از یادمان میدان سرچشمه سردشت را از دیگر برنامههای بنیاد شهید در هفتم تیر ذکر کرد.
مدیرکل امور هنری و نمایشی بنیاد گفت: روز هشتم تیر نیز هیات ژاپنی که نمایندگان انجمن حمایت از بیماران هیروشیما هستند، از روستای "زرده" استان کرمانشاه بازدید میکند.
وی افزود : برگزاری جشنواره صلح ، تشیع جنازه نمادین به یاد شهدای شیمیایی ، تجمع در محل بمباران شیمیایی سردشت و برگزاری مراسم گرمیداشت در پارک شهر تهران از دیگر برنامههای بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پاسداشت مصدومین بمباران شیمیایی سردشت است.
"حسن عراقی زاده" ، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید وامور ایثارگران نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط رژیم عراق گفت: هفتم تیر یادآور دردآورترین و سیاهترین روزهای جنایت رژیم عراق در تاریخ ایران است.
وی ایجاد رعب و وحشت در بین مردم ایران ، تزلزل روحی رزمندگان ایرانی و انباشت بیمارستانهای کشور از مصدومین بمباران و نگرانی فرماندهان ایرانی از ایجاد اشکال در پشتیبانی نیروها را از جمله اهداف بمباران شیمیایی توسط رژیم عراق دانست.
وی افزود: خوشبختانه با رشادت پزشکان و مسوولان وزارت بهداشت تمام سلاح های به کار گرفته شده توسط دشمن شناسایی شد و دشمن نتوانست به بسیاری از اهداف خود دست یابد.
عراقی زاده تاکید کرد: هنوز فاصله زیادی برای بزرگداشت و تکریم مصدومین شیمیایی داریم و باید تلاش کرد تا رشادتهای مصدومان شیمیایی در تاریخ درج شده و از آنها به عنوان اسطورههای تاریخ یاد کرد.
وی در ادامه آمار جانبازان شیمیایی ثبت شده و دارای پرونده را هزار نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه در برخی موارد فرد پس از مدتی دچار عوارض شیمیایی میشود، افزود: این آمار جاری است و بیشتر میشود،به طوری که فقط در طول سالهای و تعداد مصدومین شیمیایی هزار نفر افزایش یافت.
معاون سلامت بنیاد شهید افزود:از این تعداد نفر مصدومان شیمیایی شهر سردشت هستند که نفر مرد و نفر آنها زن هستند.
عراقی زاده در بحث ارایه خدمات درمانی به مصدومین و جانبازان گفت : خدمات درمانی به ایثارگران در سه مرحله صورت میگیرد.
به گفته وی ، بیمه عمومی و درمان عام که در آن تمام جانبازان تحت پوشش بیمه قرار میگیرند و بیمههای تکمیلی که جانبازان بدون هیچ سقفی می توانند از این نوع بیمه استفاده کرده و در بیمارستانهای خصوصی به درمان خود ادامه دهند مراحل اول و دوم درمان جانبازان به شمار میرود.
معاون بهداشت بنیاد ، مرحله سوم را مرحلهای دانست که مخصوص بیماران خاص مانند جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی است که این جانبازان در کلینیکهای ویژه تحت درمان قرار میگیرند.
عراقی زاده با اشاره به اینکه پس از جنگ نفر از مصدومین شیمیایی به شهادت رسیدهاند، گفت: خوشبختانه با توسعه علم پزشکی مصدومین شیمیایی از طول عمر بیشتری برخوردار شدهاند.
وی در مورد اعزام جانبازان شیمیایی به خارج از کشور برای درمان گفت: در حال حاضر بیش از درصد درمان در داخل کشور انجام میشود ولی کسانی که به تشخیص شورای عالی تخصصی نیاز به اعزام داشته باشند ، با هزینه بنیاد به کشورهای اروپایی اعزام میشوند.
عراقی زاده با اشاره به اینکه متوسط اعزام جانبازان به خارج از کشور نفر در سال است گفت: رویکرد جدید بنیاد جانبازان بر این است که با دعوت از متخصصان خارجی به جدیدترین علوم مربوط به بیماران شیمیایی دست یابد.
معاون بهداشت بنیاد شهید همچنین در مورد داروهای مورد نیاز جانبازان شیمیایی گفت: در مواردی که بیمهها با پرداخت بیمه به برخی از داروهای مورد نیاز این بیماران مخالفت کنند، بنیاد شهید از اعتبارات خود به مصدومین در خرید این داروها کمک مینماید.
"مصطفی قانعی"، رییس مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ادامه این نشست با اشاره به دادگاه "فان ان رات" فردی که متهم به تهیه و تامین سلاحهای شیمیایی عراق بوده در لاهه هلند گفت : مساله حقوقی و احقاق حق جانبازان شیمیایی در شعبه سه مجتمع قضایی شهید بهشتی حال پیگیری است و دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری در این زمینه تلاشهای موثری به عمل آورده است.
وی در رابطه با انجام آزمایش داروهای جدید بر روی مصدومین شیمیایی تاکید کرد: هیچ کار خلاف اخلاق پژوهشی و پزشکی بر روی این بیماران انجام نمی شود.
قانعی گفت:بر اساس تحقیقات به عمل آمده عارضهای که از مصدومین شیمیایی به نسلهای بعدی منتقل شود، وجود ندارد و جانبازان از این لحاظ میتوانند با خیال راحت تر به زندگی خود ادامه دهند.
وی در اثبات این تحقیقات افزود: هر نوع یافته جدید توسط پزشکان در معتبرترین مجلات دنیا چاپ و مورد نقد و تفسیر قرار میگیرد .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها