پروفسور فرانک فن هیپل، مدیر اسبق کاخ سفید در گفتگو با «جام‌جم»:

آمریکا و اروپا در جنگ اوکراین دچار سردرگمی شده‌اند

سلاح‌های اسرائیلی در خدمت دیکتاتورها

کد خبر: ۱۳۸۰۰۳۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل در سرزمین‌های اشغالی، عملا صلح در این منطقه را به یک رویا تبدیل کرده و نفس وجود این رژیم، مخل صلح و ثبات در منطقه است. اما گزارش‌ها حکایت از این دارد که این رژیم با فروش سلاح به رژیم‌های دیکتاتور و سرکوبگر، از آن‌ها نیز حمایت می‌کند و سلاح‌های اسرائیلی تاکنون نقش گسترده‌ای در ناامن کردن دنیا و درگیر کردن همسایگان با یکدیگر ایفا کرده است. البته بر اساس گزارش‌های رسمی که از سوی موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) منتشر می‌شود مشتریان اصلی اسلحه از رژیم صهیونیستی، جمهوری آذربایجان، هند و ویتنام هستند، اما آن طور که محافل مطبوعاتی رژیم صهیونیستی فاش کردند، این رژیم با واسطه به رژیم‌های دیکتاتور، سلاح می‌فروشد تا رد پایی از خود به جا نگذارد و از این سلاح‌ها در جنایت‌های ضدبشری استفاده می‌شود.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی از افزایش قابل توجه صادرات سلاح از این رژیم به کشور‌های دیگر در دو سال خبر داد و مدعی شد حجم صادرات سلاح در سال ۲۰۲۱ به ۱۱.۳میلیارد دلار رسیده بود. به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون ذکر آمار دقیقی، در این باره گفت که صادرات سلاح در سال ۲۰۲۲ به مراتب بیشتر از سال گذشته میلادی است. به گزارش روزنامه رای الیوم، یوسی ملمان، تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد: اسرائیل ترجیح می‌دهد قرارداد‌های فروش سلاح به کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین را به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های خصوصی انجام دهد. او افزود: فروش سلاح از طریق این شرکت‌ها که شمار آن‌ها به ۲۲۰ می‌رسد، این امکان را به اسرائیل می‌دهد که از مسئولیت به‌کارگیری این سلاح‌ها در جنایت‌های ضدبشری شانه خالی کند.

او تاکید کرد: نهاد‌های نظارتی اسرائیلی به تاجران سلاح کمک می‌کنند تا از طریق دور زدن برخی قوانین و زیرپا گذاشتن معیار‌های اخلاقی، این کار را انجام دهند؛ به‌طوری‌که هیچ قرارداد فروش سلاح با هیچ دیکتاتور یا رژیم جنایتکاری بدون پرداخت رشوه انجام نمی‌شود. ملمان افزود: ۱۰درصد تجارت سلاح در جهان توسط اسرائیل انجام می‌شود و اسرائیل درآمد هنگفتی را از این تجارت کسب می‌کند. به نوشته رای الیوم، ایلی شاحال، افسر بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: موساد اقدام به تشکیل گروهی از شبکه‌های سری برای بازاریابی و فروش سلاح‌های اسرائیلی به بیش از ۵۰ کشور از جمله آمریکا کرده است. پیشتر گزارش‌هایی از فروش سلاح‌های ممنوعه توسط رژیم صهیونیستی به ائتلاف متجاوزان به یمن منتشر شده بود و منابع آگاه از تلاش مخفیانه برخی کشور‌های عربی برای خرید سلاح از این رژیم خبر داده بودند. به گزارش پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، مراکش در دو سال گذشته تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۲میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده و اسرائیل به دنبال فروش دو برابری است. مراکش برای دو دهه روابط مخفیانه با اسرائیل داشت. کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نیز از زمان پیوستن به پیمان ابراهیم، مبالغ هنگفتی را به مراکش داده‌اند تا ارتش خود را در بحبوحه روابط پرتنش با الجزایر احیا کند و تسلیحات و تجهیزات جدید نظامی از اسرائیل بخرد. در این گزارش ذکر شده که امنیتی‌ترین سیستم‌های اسرائیل در تجهیز جدید ارتش مراکش مورد استفاده قرار گرفته‌اند و شامل پهپاد، سیستم‌های سایبری، سیستم‌های جنگ‌افزار الکترونیک، دفاع هوایی، پرتابه‌ها و انواع مختلفی از موشک‌ها می‌شود. اسرائیل از زمان امضای پیمان ابراهیم در کمتر از دو سال پیش، تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش ۳.۵میلیارد دلار به کشور‌های عربی فروخته است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها