نقدی بر صحبت‌های عضو کمیته بدوی درباره فرآیند انتخابات فدراسیون فوتبال

غیرقانونی در غیرقانونی

در این یکی دو ماه اخیر به همان اندازه که اسم مهدی تاج را شنیدیم، اسم کمیته بدوی فدراسیون فوتبال هم سر زبان‌ها بود؛ همان کمیته ۵نفره‌ای که حالا محرز شده نقش اصلی را در دادن سکان این فوتبال، به دست مهدی تاج ایفا کرده است!
کد خبر: ۱۳۷۸۷۱۸
نویسنده رضا پورعالی - گروه ورزش
یکی از اعضای این کمیته بامداد دیروز مهمان برنامه فوتبال‌برتر بود. حبیب‌ا... حبیبی. آمده بود تا به قول خودش بر مبنای بصیرت درباره هجمه‌ها و موضع‌گیری‌ها درباره کمیته بدوی حرف بزند، اما وقتی صحبت‌هایش تمام شد، فکت‌هایی از دل این گفت‌وگوی تلویزیونی بیرون آمد که هجمه‌ها علیه ساختار و صلاحیت کمیته بدوی را صد برابر کرد. حبیبی جا‌هایی صادقانه حرف زد، جا‌هایی جواب‌های دو پهلو داد، جا‌هایی از جواب دادن طفره رفت و جا‌هایی هم به مجری، چشمک زد تا مسیر بحث عضو شود، اما در پایان خیلی از مسائل برای بینندگان تلویزیون که دغدغه فوتبال دارند، روشن شد.

یکی از مهمترین آنها، در دل همین جملات عضو کمیته بدوی بود: «بهتر است بروید وضعیت ارتباط کاندیدای خاص با فضای بیرون فدراسیون را بررسی کنید. مردم ما بدانند مشکل فوتبال از هیچ ارگان دولتی نیست و این شرایط به ارتباط خارج از تشکیلات برمی‌گردد. این روابط ناهمگون و چندش‌آور را برای آینده فوتبال خطرناک می‌بینم. باید دنبال قطع این روابط باشیم. تذکر هم دادم. دولت، تمام ارگان‌ها و مجلس رهنمود‌های لازم را داشتند و تردیدی در رهنمود‌ها ندارم، منتهی در این کمیته این تصمیم گرفتیم و ارتباطات دیگری این قضیه را تحت تاثیر قرار داده است!»

نکته مهم دیگر هم به ساختار کمیته بدوی برمی‌گردد؛ کمیته‌ای که خود، منصوب شده مجمع فدراسیون فوتبال بود و طبیعتا از استقلال کافی برای بررسی صلاحیت نامزد‌ها برخوردار نبود. ضمن این‌که سازوکار درستی هم برای ممانعت از تخلف اعضای کمیته بدوی وجود نداشت. به این ترتیب همان ارتباطات ناهمگونی که حبیب‌ا... حبیبی به درستی به آن اشاره داشت، وارد کارزار انتخابات می‌شود و کاری می‌کند که مهدی تاج با گرفتن ۳رای از ۵رای کمیته بدوی، مجوز حضور در انتخابات را پیدا کند و بعد هم با اکثریت آرا مجمع، روی صندلی ریاست فدراسیون بنشیند!

فارغ از این داستان‌ها، برگزاری خود مجمع هم بر اساس ادعای حبیب‌ا... حبیبی غیر قانونی بوده است. در حقیقت مجمعی که با دستور دبیرکل فدراسیون فوتبال در بامداد روز هشتم شهریور لغو شد، با اقدام غیر‌قانونی هیات رئیسه در ساعت ۴ صبح از حالت تعلیق خارج شد. در حالی که هیچ صراحت قانونی برای لغو یا برگزاری مجمع از سوی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال وجود ندارد، این هیات رئیسه بی آن‌که اعضای آن به حدنصاب قانونی برسد و نیز در حالی که به لحاظ قانونی اعتبار نداشت، در ساعات اولیه صبح تصمیمی غیر‌قانونی گرفت تا مجمعی که برای حصول نتیجه دلخواه خود، هفته‌ها تلاش کرده بودند برگزار شود و با پیروزی کاندیدای مورد نظر به پایان برسد. قصه پر غصه این فوتبال را باید در همان مکالمه لو رفته علی فلاحتی، رئیس کمیته بدوی فدراسیون فوتبال در زمان برگزاری مجمع انتخابات جست‌وجو کرد. آنجا که پشت تریبون در پاسخ تماس تلفنی‌اش می‌گوید: «ما وظیفه‌مان را انجام دادیم...‌ای جانم،‌ای جانم،‌ای جانم، قربون سبیلات برم من!»
شاید فوتبال ملی ما را فدای یک تار همان سبیل‌ها کرده باشند، کسی چه می‌داند! این فوتبال همانطور که عضو کمیته بدوی فدراسیون فوتبال گفت نیازمند یک رصد پایدار است و با رصد کردن‌های مقطعی، ریشه فساد سازمانی در آن خشکیده نمی‌شود.

روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها