رونمایی از کاپ جام‌جهانی در تهران حواشی زیادی به همراه داشت

سیرک در برج‌میلاد

دکتر احسان محمدی، رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه که پیگیر کار‌های مراسم برگزاری کاپ بود، بعد از اتفاقاتی که روز پنجشنبه در برج میلاد رخ داد، توضیحاتی به روزنامه جام‌جم می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۱۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

او می‌گوید خیابانی عامل شلوغی‌ها نبود بلکه مسئولان حراست و حفاظت نتوانستند اتفاقات روی سن را مدیریت کنند.

آقای محمدی انتقاد از برگزاری مراسم رونمایی از کاپ جام‌جهانی در تهران، زیاد است. از شکل مراسم راضی هستید؟

این مراسم با مشارکت فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، شهرداری و برج میلاد برگزار شد. اسپانسر شهرداری بود و حتی هدایایی هم که به نمایندگان فیفا تعلق گرفت، از سوی آن‌ها تدارک دیده شد. فدراسیون فوتبال و ایران در ادوار گذشته به دلایل تحریم‌ها میزبان کاپ نبودند. به هر حال، چون شرکت کوکاکولا اسپانسر جام است و تور را برگزار می‌کند، زمینه برای حضور آن در ایران مهیا نبود. این دوره، ولی فیفا تاکید داشت جام به ۳۲ کشور صعود‌کننده برود. قرار بود ستاره‌هایی، چون کاسیاس و ریوالدو هم بیایند، ولی به دلیل مشکلی که اخیرا برای ژاوی به وجود آمد، نیامدند. در این مراسم سه مدیر بخش مارکتینگ و تبلیغات فیفا حضور داشتند یعنی خانم سارا گاندوئین و آقایان کریس اکسلی و آندری واشکوویچ. جام در هر کشور زیر ۸ساعت می‌ماند، ولی در ایران حدود ۱۰ساعت بود. آن‌ها ساعت ۱۰صبح آمدند و حدود ساعت۱۸ رفتند.

مراسم دقیقا در انتقال قدرت دو فدراسیون انجام شد و این هم به ناهماهنگی‌ها دامن زد؟

خب قرارداد بین فدراسیون و شهرداری در دوره آقای ماجدی بسته شد، ولی جام را در شروع ریاست آقای تاج رونمایی کردند. از ابتدا بحث هماهنگی با رسانه‌ها، تبلیغات و طراحی محیطی و دعوت از مهمان‌ها با فدراسیون بود، ولی پذیرایی و حراست و حفاظت با برج میلاد. دوستان خیلی زحمت کشیدند، ولی به اعتقاد من می‌توانستند مدیریت بهتری کنند. من دیدم همه به جواد خیابانی حمله کردند، ولی او مسبب نبود. بله، خیابانی می‌توانست جملاتی بگوید، اما مساله دعوت مهمان‌ها روی سن نبود، بلکه خروج مهمان‌ها از سن بود. چهره‌هایی که دعوت می‌شدند، پایین نمی‌رفتند و این در برنامه از پیش تعیین شده نبود. البته همه هیجان داشتند و می‌خواسند عکس بگیرند، ولی متاسفانه همین باعث ازدحام شد.

نماینده فیفا هم با حالتی ناراحت جام را جمع کرد برای این‌که آسیب نبیند. قبول دارید اتفاق خوبی نبود و بازخورد بدی داشت؟

نماینده فیفا از ابتدا گفت ۲۰۰نفر در غالب گروه‌های ۶نفره می‌توانند روی سن بیایند و عکس بگیرند. اینطور نبود که آقای خیابانی سر خود دعوت کند. همه چیز هم با برنامه پیش رفت، ولی ۱۰دقیقه آخر بود که افراد از سن خارج نشدند و آن ازدحام را ایجاد کرد. کار از دست مسئولان حراست برج میلاد هم خارج شد. از آنطرف نمایندگان فیفا می‌خواستند به پرواز برسند. یعنی یکی از دلایل اقدام‌شان این بود که به پرواز برسند. اتفاقا در مسیر فرودگاه با خانم سارا گاندوئین صحبت کردیم. گفتند این هیجان برای ما قابل درک است، ولی از ازدحام خوشحال نبود. برنامه ما اول این بود که جام را در معرض دید عموم قرار دهیم، چون فیفا می‌گوید هدفش از تور جام جهانی همین است. برنامه این بود که جام را در اتاقکی شیشه‌ای روی سقف یک اتوبوس بگذاریم و از فرودگاه تا آزادی برود که به دلایلی این موضوع کنسل شد.

شما در مجموع معتقدید باید حراست بهتر عمل می‌کرد تا آن اتفاقات رخ نمی‌داد، درست است؟

ببینید برنامه‌ریزی مراسم خوب بود.

یک ساعت دیرتر آغاز شد.

بله، ولی تمام سخنرانی‌ها کوتاه بود. تک‌تک مهمان‌ها تحسین و تشویق شدند. ۱۰دقیقه آخر از دست ما خارج شد. ما توقع داشتیم حراست و حفاظت برج میلاد قاطعانه‌تر برخورد کند، ولی نمی‌شود ایراد هم گرفت. آن‌ها شاید رویشان نمی‌شد به ستاره‌ها بگویند که پایین سن بروند.

چند دقیقه برای عکاسی وقت بود؟

طبق کنداکتور ۴۰دقیقه که به دلیل ازدحام طولانی‌تر شد. خود بنده و همین طور خیلی از مسئولان و حتی جواد خیابانی نتوانستند عکس بگیرند.

از ظهر پنجشنبه تا همین لحظه، پربازدیدترین ویدئو‌ها و عکس‌های فضای مجازی، مربوط به مراسم رونمایی از کاپ جام‌جهانی در تهران و برج میلاد است. این مراسم هم از بلبشوی همیشگی دور نماند و با اوج‌گیری بی‌نظمی به پایان رسید. نماینده فیفا از ازدحام جمعیت به قدری شاکی بود که پرواز را بهانه کرد و زودتر کاپ را از محفظه شیشه‌ای درآورد و در صندوق ویژه قرار داد و برد. تعبیر خیلی‌ها از این مراسم «آبروریزی» است.

تصویری اتفاقات مراسم را مرور کنیم...
 
سیرک در برج‌میلاد
۱- رونمایی از کاپ جام‌جهانی با حضور احمدرضا عابدزاده کاپیتان اسبق تیم ملی و چمران رئیس شورای شهر تهران. همه چیز فعلا منظم و مرتب است.
سیرک در برج‌میلاد
۲- جواد خیابانی به عنوان مجری برنامه، چهره‌ها را به روی سن دعوت می‌کند. تا اینجا هم همه چیز روی برنامه است.
سیرک در برج‌میلاد
۳- مسئولان سخنرانی کوتاهی می‌کنند و بعد طبق کنداکتور نوبت به عکس گرفتن می‌رسد. جواد خیابانی مهمانان و چهره‌ها را به روی سن دعوت می‌کند. خیلی‌ها روی سن می‌روند، ولی پایین نمی‌آیند.
 
سیرک در برج‌میلاد
۴- مسئولان برقراری نظم به آن‌ها که روی سن هستند می‌گویند بهتر است پایین بروند تا شلوغ نشود، چون نمایندگان فیفا با اخم و ناراحتی نگاه‌شان می‌کنند.
 
سیرک در برج‌میلاد
۵- هر لحظه ازدحام بیشتر می‌شود. هم روی سن و هم پایین سن. کلا نظمی وجود ندارد و کسی هم به حرف کسی گوش نمی‌دهد. حتی تصویربرداران و عکاسان پای سن هم از این ازدحام شاکی شده‌اند.
 
سیرک در برج‌میلاد
۶- همه برای گرفتن سلفی نه یکی که چندتا اصرار دارند. چهره‌های ناآشنا هم روی سن زیاد دیده می‌شوند.
سیرک در برج‌میلاد
۷- سارا گاندوئین، مسئول اجرایی تور کاپ جام‌جهانی شاکی از شلوغی‌ها، کاپ را در محفظه شیشه‌ای می‌گذارد، چون اعتقاد دارد شاید آسیب ببیند.
 
سیرک در برج‌میلاد
۸- در این لحظه او کاپ را از سالن خارج می‌کند و می‌رود تا این لحظه تلخ رقم بخورد. مراسمی که در هیچ کدام از کشور‌های صعود کننده به رقابت‌های جام‌جهانی دیده نشد.
سیرک در برج‌میلاد
۹- خیابانی که از سوی بعضی خبرنگاران به عنوان مسبب شلوغی معرفی شد، به دفاع از خود پرداخت و بعد از اصرار خبرنگاران گفت: «اصلا خاک عالم بر سر من.» دیروز مسئولان فدراسیون گفتند خیابانی مقصر شلوغی‌ها نبود.


روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها