به گزارش جام جم، در ابتدای نشست مدیر رادیو جوان بیان کرد: در ۲۵ سالگی رادیو جوان هستیم. رسانهای که قرار بود و هست رسانه مخاطبمحور باشد و نسل جوان، مخاطبانی در رده سنی ۱۵ تا ۴۰ سال به صورت قطعی و سنین دیگری که علاقهمند به این شبکه هستند را جذب کند. در طول این ۲۵ سال همکارانی داشتیم و داریم که تلاششان بر متفاوتبودن نسبت به دیگر رسانههای مخاطبمحور است. تفاوت در فرم و محتوا از گذشته تا به حال احساس میشود.
او ادامه داد: رادیو جوان خاستگاه خیلی از اهالی رسانه است. کسانی که در رسانه ملی، تئاتر و سینما کار میکنند و شروع فعالیت یا بزرگشدنشان در رسانه با رادیو جوان بوده است. رادیو جوان غیر از پخش در دیگر حوزهها هم موثر بوده و سعی کرده است بدون تکلف با مخاطبان خود حرف بزند. تلاش داریم بین خبرگی - نخبگی و فضای عمومی ارتباط برقرار کنیم.
مقصودی بیان کرد: هویتبخشی، امیدبخشی، استفاده از ظرفیت جوانان کشور و توجه به مبانی ایرانی و اسلامی باید در نوع برنامهسازی ما مورد توجه قرار گیرد و ضمن آن سعی در جذب جوانان دهه هفتادی و هشتادی هم داریم و این کار را سخت میکند. اقتضائات زمانی فرق کرده است. سوشیالمدیا گسترش یافته و پهنه ارتباطگیری متفاوت شده است. سعی کردیم به اندرکنش بین آنتن و رسانههای اجتماعی توجه کنیم. به همین خاطر به سمت برنامههای تعاملی رفتیم.
برنامههای تعاملی
مدیر شبکه رادیویی جوان در تشریح برنامههای این شبکه عنوان کرد: اگر با زبان گذشته صحبت کنیم نمیتوانیم با مخاطبان امروز ارتباط برقرار کنیم. اگر با امیدبخشی، هویتبخشی و توجه به ارزشها جلو برویم قطعا این ارتباط برقرار میشود. «بازیباز» مسابقهای اپلیکیشنی است که قریب یک سال است که روی آنتن میرود. مخاطبان با یک اپلیکیشن کمحجم و رایگان میتوانند در آن شرکت کنند. دیکر برنامه تعاملی شبکه جیک و پیک است که با افراد فعال در فضای مجازی ارتباط برقرار میکند.
مقصودی افزود: برنامه «خط آزاد» را از قریب دوسال پیش شروع کردیم که یک برنامه کاملا تعاملی است که پیامش در فضای مجازی هم منتشر میشود. یکی از برنامههای جدید این چند ماه «پرچمدار» است که در طول هفته رقابت بین نخبگان حوزههای مختلف هنری، تخصصهای فرد، دانشبنیان و... برقرار میکند. این افراد هر روز با هم مسابقه میدهند و به این ترتیب برنده در طول هفته، ماه و... انتخاب میشود. همه جوانها میتوانند در این برنامه خود را شریک بدانند و حتما نباید نخبه دانشگاهی باشند. در این برنامه باورمندکردن جوانان در هر جای کشور را مدنظر قرار دادهایم. سعی کردیم علم را به زبان شیرین بیان کنیم. در این حوزه، برنامه «رادیوم» سعی میکند علم را طوری تعریف کند که همه مردم بفهمند. رادیوم یک دانشگاه عمومی و جزو پرمخاطبترین برنامههای علمی رسانه ملی است. در این برنامه هم از طریق تماس تلفنی، پیامک و... با مخاطبان تعامل ایجاد میشود.
او بیان کرد: برنامه جدیدی به اسم «همسایه ستاره» داریم که از برج میلاد روی آنتن میرود. برج میلاد یک نماد ملی است و افرادی که از شهرهای دیگر به تهران میآیند از این مکان بازدید میکنند. به همین دلیل برنامه سعی میکند با اجرا در این فضا با اقوام مختلف ارتباط برقرار کند. «جوونی که شما باشی» برنامهای است که آن را از اسفند شروع میکنیم. این برنامه مستندهایی از سراسر کشور را روی آنتن میبرد که به نوع و سطح زندگی مردم در شهرهای مختلف توجه دارد.
مقصودی درباره تولید برنامه در سراسر ایران در شرایط کرونا گفت: در شرایط کرونا برنامههای استانی و رفتن به شهرستانها و روستاها را حذف نکردیم. برنامه «خداقوت» را داشتیم که با آن ایران را گشتیم. دستاندرکاران برنامه به بیمارستانها رفتند و به صورت زنده برنامه اجرا کردند تا به کادر درمان روحیه دهند. «با تو حالم خوبه» برنامه دیگری است که از دو سال پیش تا حالا هر چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۹ در حرم امام رضا (ع) اجرا میشود.
مدیر شبکه رادیویی جوان افزود: در این شبکه به دنبال AR و VR هستیم. برنامهها و مسابقههایی با محور واقعیت افزوده که میخواهیم سال ۱۴۰۱ آنها را به صورت یک برنامه نرمافزاری در همه نقاط کشور داشته باشیم.
او درباره برنامه «آرایشگرد» هم توضیح داد: در این برنامه محمد قضاتلو به عنوان آرایشگر در سراسر ایران سراغ افرادی مثل خیابانگردها و... میرود تا موهایشان را کوتاه کند، اما در خلال این کار از احوالشان باخبر میشود و این فرد قصه خودش را میگوید. این یک مستند شخصیتمحور از جنس همیاری است که باعث تحرک اجتماعی در رسانه میشود. نکته بعدی توجه به حوزه موسیقی است که برنامههای تازهشو، همنوا و... از این دست هستند. در این برنامهها هدفمند سراغ موسیقی رفتیم. موسیقیهایی که با طبع جوان دهه هشتادی هماهنگ باشد و به امیدواری آنان کمک کند.
مدیر شبکه رادیویی جوان بیان کرد: رادیو جوان در ۲۵ سالگی هم در جوانی خود قرار دارد و هم به لحاظ اندیشهای به بلوغ رسیده است. باید بتوانیم براساس ظرف مکانی و زمانی تغییراتی ایجاد کنیم. یکی از این موارد رفتن به سمت تصویر است. مثل برنامه آفساید که در ایرانصدا به صورت زنده تصویری هم پخش میشود. برنامههای اندیشهای هم مثل «منحصربفرد» داریم که در دهه فجر پخش شد. برنامه «جوانشهر» با اجرای محمد دلاوری و محمد جلیلی به عنوان کارشناس - مجری حضور داشتند. این برنامه به صورت تصویری در فضای مجازی هم پخش میشد و تضارب آرای خوبی ایجاد کرد. سری جدید این برنامه در حال پیشتولید است و بهار روی آنتن میرود. «دادرسانه» هم برنامه دیگری است که تلاش دارد طرفهای دعوای شکلگرفته حول محور عدالت را بیاورد و در این خصوص حتی برخی مسائل را به صورت عملی حل کرد. «بلامانع» هم یکی دیگر از این برنامههاست که به صورت مصداقی سراغ حل برخی مسائل رفت. توجه به خانواده و موضوع فرزندآوری در برنامه «جمعمون جمعه» مورد توجه قرار گرفت و سعی دارد حل گرههای ذهنی مخاطبان در این خصوص را در دستور کار دارد.
نوروز در رادیو جوان چه خبر است؟
به گفته مقصودی ویژه برنامه تحویل سال با اجرای فرزاد حسنی به مدت چهار ساعت روی آنتن میرود که بخشی از آن پیش از تحویل سال است و تا یک ساعت بعد از آن هم ادامه دارد.
او همچنین با تشریح برنامههای نوروزی این شبکه بیان کرد: هر کدام از گروههای برنامهساز شبکه رادیویی جوان ویژهبرنامهای در هر روز دارند. برنامه تازهشو از گروه جامعه، برنامه رادیوم ویژه قرن ۱۵، جوونی که شما باشی، برنامه راهیان نور، با تو حالم خوبه به صورت زنده از حرم امام رضا (ع)، برنامه کافه رادیو، مجله ترانه و موسیقیمحور جوانپسند، جیک و پیک، برنامه طنز تا قرن ۹ از گروه تفریحات، خونمون عیدا، بازیباز، سینمازندگی، ماهورا و... برخی از این برنامهها هستند که متناسب با نوروز در سال جدید روی آنتن میروند.
نوشین مجلسی/رسانه روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد