این برنامه از رادیو جوان روی آنتن می‌رود

سفر جادویی در دنیای علم و فناوری با «رادیوم»

رادیو با وجود رسانه‌های متعدد هنوز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد و اقشار مختلف با هر سلیقه‌ای شنونده برنامه‌های این رسانه هستند. این رسانه، یکی از قالب‌های پر شنونده و در عین حال خاص و تخصصی برنامه‌های علمی است، بنابراین آنهایی که این برنامه‌ها را می‌پسندند، کافی است صبح‌ها موج رادیو را روی فرکانس‌های رادیو جوان تنظیم کنند.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۱۶

به گزارش جام جم، «رادیوم» برنامه‌ای است که به سوالات عجیب و غریب مخاطب در حوزه علم پاسخ می‌دهد و از جمله برنامه‌های تحلیلی ـــ علمی رادیوست که به مسائل مختلف جامعه با نگاه علمی توجه داشته و در یک گستردگی موضوعی به سوژه‌های مختلفی می‌پردازد که در پس همه آنها می‌توان آگاهی و روشنگری را ردیابی کرد. همان‌قدر که سرگرمی می‌تواند کارکرد وسایل ارتباط‌جمعی از جمله رادیو باشد، آگاهی نیز یک ضرورت و نیاز رسانه‌ای است.

تعامل با مخاطب
برنامه رادیوم از گروه جوان و دانش و به تهیه‌کنندگی علی نوبخت و شایان بهلولی، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح به مدت یک ساعت روی آنتن رادیو جوان می‌رود و سیاوش صفاریان‌پور و احسان مهرجو که سردبیر محتوایی برنامه هم محسوب می‌شود آن را اجرا می‌کنند.

علیرضا مقصودی مدیر رادیوجوان، رادیوم را برنامه‌ای می‌داند که علم را به زبانی ساده و بدون پیچیدگی بیان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: این برنامه تخصصی، علم را به زبانی می‌گوید که برای همه قابل فهم باشد ضمن این‌که دانشگاهی برای عموم مردم است.

وی ادامه می‌دهد: در رادیوم همانند سایر برنامه‌های رادیویی سعی کردیم به تعامل با مخاطب چه در فضای خود برنامه و چه در فضای مجازی بپردازیم تا مردم در روند برنامه مشارکت داشته باشند.

رادیوم، صدای آگاهی است

علی نوبخت، تهیه‌کننده رادیوم این برنامه را روایتی خودمانی از مسائل علمی می‌داند که موشکافانه به رصد و واکاوی علم برای رسیدن به آگاهی تلاش می‌کند.

نوبخت با بیان این‌که رادیوم صدای آگاهی در رادیوجوان است، می‌گوید: رسالت رادیو جوان مبتنی بر تولید برنامه مناسب قشر جوان و نوجوان است. برنامه‌های علمی اصولی در اجرا دارند اما در رادیو جوان وقتی یک برنامه علمی راتعریف می‌کنیم به دنبال ساده سازی و ایجاد جذابیت برای مخاطب هستیم و می‌دانیم هدف کلی برنامه رادیوم، اطلاع‌رسانی در حوزه علم است اما روش اجرا و نحوه تعاملی با جوان‌ها کاملا متفاوت و به‌روز است.

وی این تعامل را فراتر از آنتن رادیویی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: در این برنامه علاوه‌بر آنتن رسانه‌ملی در فضای مجازی هم با جوانان در تعامل هستیم و نظر آنها در برنامه مؤثر و تاثیرگذار است، چراکه رسانه پویا، رسانه‌ای تعاملی است که از بازخورد مخاطب ایده می‌گیرد.

تهیه‌کننده رادیوم با اشاره به بخش‌های مختلف برنامه، عنوان می‌کند: رادیوم ورودیه‌ای متناسب با موضوع برنامه دارد. بعد به موضوع و اتفاق روز برنامه اشاره مستقیم می‌کنیم و ادامه برنامه نیز به مرور خبرها و گفت‌وگوی سیاوش صفاریان‌پور با کارشناس اختصاص دارد. البته بخش اصلی برنامه بخش خبری با اجرای احسان مهرجو است و در مورد آخرین بحث‌های علمی روز صحبت می‌شود. پرونده ویژه، بخش دیگری است که با همراهی کارشناس متخصص همراه است که هم سوال برنامه و هم دغدغه مخاطب پرسیده می‌شود و البته با بیان سلیس و روان سعی می‌کنیم مطالب را ارائه دهیم و بخش‌های دیگر ازجمله طنز «دانشنامه» ، «تاریخچه علم» و«ماشین جوان» که پرسش علمی است، متغیرند.

با رادیوم، ذهن خود را فعال و جوان نگه‌دارید

شاهین بهلولی، دیگر تهیه‌کننده این برنامه است که یک هفته در میان گروه برنامه‌سازی رادیوم را همراهی می‌کند. وی نیز این برنامه را علمی ـــ سرگرمی می‌داند که محتوا و مطالب علنی به‌روز ارائه می‌کند و در بحث محتوا پژوهش‌ها و تلاش دانشمندان ایرانی را بازتاب داده و منعکس کننده تلاش‌های جوانان و دانشجویانی است که در عرصه‌های علمی، حرفی برای گفتن دارند.

این تهیه‌کننده، نگاه رادیوم را نگاهی جسورانه‌ به طرح و بیان سوژه‌های جذاب و مورد پسند مخاطب جوان در هر قسمت برنامه می‌داند و می‌گوید: گروه برنامه‌سازی رادیوم، صاحب خلاقیت در فرم و الگوی اجراست. ازهمین‌رو می‌توان گفت که شاید مهم‌ترین ویژگی رادیوم رادیوجوان، بیان جذاب و ساده مفاهیم پیچیده علمی است که موجب می‌شود طیف بیشتری از مخاطبان و شنوندگان با سطح سواد مختلف، این برنامه را گوش کنند و حتی این برنامه فقط مربوط به آنتن و شبکه رادیویی جوان نیست و با بیش از ۲۲هزار کاربر در فضای مجازی و فارغ از بحث موضوعی برنامه تلاش دارد که بازهم همراه مخاطب جوان ایرانی در جایی جز آنتن رسانه باشد.

وی یکی از ویژگی‌هایی که یک برنامه زنده را زنده نگه‌ می‌دارد توجه به رویدادهای روز عنوان می‌کند و می‌افزاید: این‌که بدانیم در روز چه اتفاقی در جامعه در حال رخ‌دادن است تا به آن واکنش نشان دهیم و در حد توان خود بگوییم چه تدبیری باید برای آن اندیشیده شود موجب پویایی برنامه است.

بهلولی اظهار امیدواری می‌کند این گروه برنامه‌ساز بتواند در سال جدید رادیوم را یک پله بهتر از آنچه امروز هست برای شنوندگان تولید کند و مخاطبان برنامه رادیوم هرکجا که هستند درواقع جست‌وجوگر علم و دانش باشند.

با رادیوم، علم شیرین و راحت می‌شود

احسان مهرجو، مجری و سردبیر این برنامه در مورد فضا و موضوع برنامه می‌گوید: هدف ما در این برنامه نگاهی نو به علم است و سراغ لایه‌های زیرین موضوعات علمی رفته و دنبال چرایی‌های بیشتری هستیم که ترجیحا در زندگی روزمره افراد ملموس و کاربردی‌تر باشد و البته قابل‌فهم‌بودن مطالب برایم مهم است به‌طوری‌که هر شنونده‌ای در هر موقعیت شغلی یا تحصیلی صحبت‌های ما را کاملا متوجه شود و این مساله نیاز به انتخاب درست موضوع و کارشناس است.

وی ادامه می‌دهد: هدف دیگر این برنامه همراه‌کردن همه اقشار جامعه با موضوعات علمی است که رسیدن به آن با ساده‌کردن و از خشکی درآوردن مباحث علمی انجام شده و می‌خواهیم بگوییم علم تنها مخصوص کسانی که دانشگاه رفتند نیست. پس تلاش کردیم تا هم با انتخاب موضوعات و هم رنگ‌آمیزی که در برنامه انجام می‌دهیم آن را شنیدنی‌تر کنیم و مخاطبان بیشتری پای رادیوجوان با ما همراه باشند که فکر می‌کنم در این مدت توانستیم به موفقیت نسبی دست پیدا کنیم.

رادیوم، طرحی نو در برنامه‌سازی علم است

سیاوش صفاریان‌پور مجری - کارشناس دیگر برنامه نیز در این گفت‌وگو می‌گوید: رادیوم برنامه‌ای است که حتی نامش خاص است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تولید برنامه رادیویی و تلویزیونی، انتخاب اسم برنامه است. کلمه رادیوم نسبت نزدیکی با رادیو دارد. از طرفی رادیوم یکی از عناصر جدول تناوبی مندلیف با عدد اتمی ۸۸ است؛ رادیوجوان هم روی موج ۸۸ اف‌ام پخش می‌شود. این عنصر توسط ماری کوری کشف شد و در مقایسه با دیگر عناصر جدول مندلیف مدت‌زمان کمتری از کشف آن می‌گذرد. داستان کشف این عنصر که بخش مهمی از علم مدرن به حساب می‌آید برای ما بسیار جالب بود. تمام این موارد به انتخاب اسم رادیوم منجر شد.
صفاریان‌پور می‌گوید: ما در این برنامه به دنیای فناوری می‌پردازیم، این‌که زندگی هر روز ما با شکل‌گیری دانش جدید و پیشرفت‌های علمی دگرگون می‌شود. چه اتفاقی در زندگی ما رخ می‌دهد؟ چطور علم می‌تواند زندگی ما را تغییر بدهد؟ همه اینها نکاتی هستند که در برنامه رادیوم هر روز صبح من و احسان مهرجو به‌عنوان مجری برنامه با شنوندگان رادیوجوان در میان می‌گذاریم.

وی تصریح می‌کند: دو نکته مهم درباره برنامه رادیوم وجود دارد. اول این‌که در شبکه رادیویی جوان تولید می‌شود و دوم این‌که ساعت ۹ صبح پخش می‌شود، هردوی اینها درواقع این الزام را برای ما ایجاد می‌کند که در طراحی برنامه توسط گروه سازنده، از آن قالب جدی علم خارج شویم و سوال اصلی این‌که آیا کسی که ۹ صبح رادیو را می‌شنود فقط می‌خواهد از جدیدترین خبرهای علمی مطلع شود؟ طبیعی است خیر. پس ایجاد فضای پرریتم و همراه با شوخی در برنامه صمیمیت ایجاد می‌کند. ضمن این‌که مباحث هویت علمی خودشان را حفظ کنند و با وفاداری به مفاهیم علمی سعی می‌کنیم جذابیت گفت‌وگو را برای مخاطب حفظ کنیم.

راحله آجودانی/رسانه روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها