نگاهی به تغییرات برنامه‌ شبکه امید در گفت‌وگو با تهیه‌کننده آن

«قاب امید» به روی همه نوجوانان باز است

«قاب امید» مدتی است روی آنتن شبکه امید می‌رود اما اخیرا با تغییراتی در ساختار و محتوا همراه شد که آن را به دریچه‌ای برای حضور و ارتباط مستقیم نوجوانان با شبکه بدل کرد. اگر شما هم نوجوانی هستید که در یک حوزه توانمندی خاصی دارید یا از این دست نوجوانان را در اطرافیانت خود می‌شناسید، می‌توانید با حضور در این برنامه از راهی که طی کردید و چالش‌های آن بگویید یا مثل دیگر مخاطبان، بیننده گفت‌وگو با نوجوانان موفق از دریچه قاب امید باشید. علی‌اکبر ذاکری، تهیه‌کننده این برنامه که شنبه تا چهارشنبه حدود ساعت ۱۷و۳۰دقیقه پخش می‌شود در گفت‌وگو با جام‌جم از تغییرات قاب امید و افزوده شدن آیتم‌های تازه به آن می‌گوید که فضا را پویاتر کرده است.
کد خبر: ۱۳۴۵۵۸۹

ارتباط دوسویه

قاب امیدی که این روزها روی آنتن می‌رود با قسمت‌های نخست خود تفاوت دارد. علی‌اکبر ذاکری، تهیه‌کننده‌ای که سال‌هاست در حوزه برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان فعال است درباره تولید این برنامه و تغییرات آن می‌گوید: این برنامه با هدف ارتباط با نوجوانان در فضایی شاد و صمیمی آغاز شد. واقعا جای چنین برنامه‌ای در شبکه امید خالی به نظر می‌رسید. دوست داشتیم ارتباط دوسویه با نوجوانان داشته باشیم و ضمن این ارتباط، نوجوانان موفق را که برای آینده بهتر تلاش می‌کنند و در رشته‌های مختلف مقام‌آور هستند ، نشان دهیم. تمایل داشتیم برنامه‎‌ای باشد که محتوای آن طیف نوجوان را درگیر کند و ضمن آن فضای شادی را برای مخاطبان به وجود بیاورد. به همین دلیل طراحی جدیدی را ارائه کردیم و سراغ ساخت برنامه رفتیم.
ذاکری بیان می‌کند:برنامه قاب امید قصه مفصلی دارد. ابتدا برنامه‌ای بود که برای اعلام دیگر برنامه‌ها پخش می‌شد. همان سبک و سیاقی که قدیم‌ها وجود داشت. مثلا خانم رضاییان اعلام برنامه می‌کرد. مشابهش را الان هم در شبکه تماشا می‌بینیم. از اوایل تابستان که ما به برنامه اضافه شدیم، ساختار قاب امید را به هم ریختیم و آن را در قالب یک برنامه ترکیبی روی آنتن فرستادیم.او درباره ادامه‌دار شدن برنامه می‌گوید: این برنامه معمولا فصل به فصل تمدید می‌شود و فعلا برای پاییز هم در جدول پخش قرار دارد.

«قاب امید» به روی همه نوجوانان باز است

قابی برای نوجوانان

در قاب امید، دو مجری جوان با نام‌های فاطمه امجدیان و سیدمحمدصادق تربتیان حضور دارند که ذاکری درباره انتخاب آنان توضیح می‌دهد: برنامه‌هایی که نوجوانان آن را اجرا کنند در تلویزیون کم داریم یا شاید بتوان گفت نداریم. ما به علت این‌که ارتباط دو سویه با نوجوانان داشته باشیم از مجریانی استفاده کردیم که تازه نوجوانی را پشت سر گذاشته و از جنس خود مخاطبان هستند. فکر می‌کنم به واسطه حضور این افراد در برنامه، مخاطبان همذات‌پنداری کنند و راحت‌تر ارتباط میان آنها شکل بگیرد. او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از راه‌هایی که به نظرمان آمد مخاطبان را جذب می‌کند، مشارکت خود آنها در برنامه بود تا قاب امید را از خود بدانند. به همین دلیل در همین مدت که روی آنتن رفته است بسیاری از نوجوانان برای حضور مقابل دوربین اعلام آمادگی کرده‌اند و دوست دارند در بخش‌های مختلف مشارکت داشته باشند.


هدف ما

آنچنان که ذاکری بیان می‌کند شادی‌بخشی به مخاطبان و همچنین ارتباط با نوجوانان دو هدف اصلی برنامه است. او می‌گوید: در برنامه‌های مختلف و به‌طورکلی در رسانه‌ها، ارتباط معمولا یک‌سویه است اما خوشبختانه در این برنامه مهمانانی از طیف‌های مختلف با علایق و سلایق متفاوت حضور دارند که به ارتباط ما با مخاطبان رنگ دیگری می‌بخشند.
فعال رسانه‌ای، جهادگران، اعضای انجمن‌های اسلامی، بسیجی، نخبگان، مقام‌آوران کشوری، مدال‌آوران جهانی، مخترع و ... ازجمله مهمانان برنامه هستند. این طیف گسترده برنامه قاب امید را به منبعی برای شبکه‌های مختلف تبدیل کرده و باعث شده است با ما تماس بگیرند تا آدم‌ها را به‌عنوان مهمان یا همکار به آنها معرفی کنیم.
این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: در برنامه به دغدغه‌های نوجوانان هم می‌پردازیم و یکی از پرسش‌های ما همین است و از آنها سوال می‌کنیم که در راه موفقیت‌شان با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟ ضمن این‌که یک آیتم با عنوان صدای شما داریم که بچه‌ها در قالب ارتباط تلفنی از آرزوها، مشکلات و دغدغه‌هایشان می‌گویند. در پیامک‌هایی هم که مجری می‌خواند معمولا این مسائل ذکر می‌شود.

«قاب امید» به روی همه نوجوانان باز است

زنده و به‌روز

قاب امید به صورت زنده پخش می‌شود و سعی دارد متناسب با مناسبت‌های تقویمی پیش برود. تهیه‌کننده برنامه در این‌باره بیان می‌کند: چون برنامه زنده است به روز پیش می‌رود و سعی دارد به مسائل روز کشور و مناسبت‌های تقویمی هم بپردازد. حتی تلاش داریم مهمان‌های برنامه‌ را هم متناسب با موضوعات انتخاب کنیم تا این همزمانی، نزدیکی بیشتری برای مخاطبان ایجاد کند.او درباره انتخاب مهمانان عنوان می‌کند: بخش عمده‌ای از این نوجوانان خودشان متقاضی حضور در برنامه هستند. از طریق شماره پیامک و شماره تماسی که در برنامه اعلام کردیم، نوجوانان رزومه‌هایشان را می‌فرستند و ابراز تمایل می‌کنند. ما هم بررسی می‌کنیم و براساس سابقه، فعالیت‌ها و دستاوردهایی که داشتند آنها را دعوت می‌کنیم. ضمن این‌که جشنواره‌های خوارزمی، آموزش‌وپرورش، همکاران سازمان و ... هم برای ما محل معرفی این نخبگان و نوجوانان موفق در عرصه‌های مختلف هستند. در عرصه‌های ورزشی هم کسانی که در سطح منطقه، استان و کشور مقام‌آور هستند را شناسایی و به برنامه دعوت می‌کنیم. جالب است که با رغبت فراوان حضور پیدا می‌کنند و همچنان از شهرهای مختلف مثل کرمانشاه، شیراز، سمنان، سنندج، رشت، ساری، اراک، زنجان، اردبیل، تبریز، کرمان، اصفهان و ... مهمانان زیادی داریم که از حاضر شدن در برنامه استقبال می‌کنند.

پویا و منعطف

بخش عمده برنامه گفت‌وگوی زنده با مهمانان نوجوان است و بخش دیگر آن آیتم‌هایی که روی آنتن می‌رود. تهیه‌کننده قاب امید توضیح می‌دهد: آیتم‌هایی مثل نماآهنگ‌های مناسب برای گروه سنی نوجوان و پخش اجرای گروه‌های سرود، جزو این بخش است. این افراد یا از استان‌های مختلف برای ما کلیپ می‌سازند و ارسال می‌‌کنند تا پخش می‌کنیم یا به صورت زنده در استودیو به اجرا می‌پردازند. از این بخش استقبال زیادی شده است.او ادامه می‌دهد: بخش دیگر مربوط به مفاخر است و در آن نوجوانان را با مفاخر ایرانی که در حوزه‌های گوناگون علمی، ورزشی، هنری و ... کسوت استادی دارند و در قید حیات هستند، آشنا می‌کنیم. یک آیتم تولیدی هم با اجرای نوجوانان داریم. فضایی را هم برای شعرخوانی راه‌انداختیم و از مخاطبان خواستیم از اقصی‌نقاط ایران برایمان دکلمه بفرستند و آنها را پخش می‌کنیم. همچنین ارتباط تلفنی داریم و بینندگان درباره موضوعات مختلف نظرات‌شان را بیان می‌کنند.
این تهیه‌‌کننده درباره تنوع آیتم‌ها و پویایی محتوای برنامه بیان می‌کند: به این نوع برنامه‌های واریته‌ می‌گویند که در مناسبت‌های خاص مدام تغییر و خودشان را به‌روز می‌کنند. این‌طور نیست که یک فرمول داشته باشد و بگوییم همین است که هست و با همین فرمول جلو برویم. محتوای برنامه پویا است. خودم سال‌هاست در گروه کودک‌ونوجوان فعالیت می‌کنم و به همین دلیل بر این حوزه اشراف دارم؛ برای همین نمی‌خواهم در یک فضای یکنواخت جلو بروم چون بعد از مدتی دیگر برنامه حرفی برای گفتن ندارد.ذاکری می‌افزاید: قاب امید برنامه‌ای پویاست و ما روی یک خط صاف حرکت نمی‌کنیم. به همین دلیل بینندگان زیادی به آن جذب شدند و در همین فرصت کم توانست مورد توجه قرار بگیرد. به‌خصوص بخشی که مربوط به حضور نوجوانان است. هرکس فکر می‌کند استعدادی دارد و برای همین خیلی‌ها با ما تماس می‌گیرند و خواهان شرکت هستند و نشان می‌دهد این موضوع خیلی برای خانواده‌ها اهمیت دارد.

نوشین مجلسی - رسانه / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها