دیابتی ها سالانه 1000 میلیارد تومان صرف درمان می کنند

سه شنبه ای که گذشت با تصویب مجلس ، سازمان های بیمه گر موظف شدند بیماران دیابتی و صعب العلاج را که تحت پوشش بیمه نیستند ، به صورت انفرادی بیمه کنند.
کد خبر: ۱۳۲۲۳۲

اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که بدانیم حدود 4میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم و بیش از 50هزار نفر از بیماران دیابتی در کشور زیر 14سال هستند.
حسن امین لو، معاون پارلمانی وزیر بهداشت و درمان در این خصوص اعلام می کند: این طرح قطعا به دلیل مشکلاتی است که برای بعضی بیماران از جمله بیماران دیابتی وجود دارد.
وی ادامه می دهد: در قانون بودجه امسال بند ق تبصره 14تصویب شد که اعتباری برای حمایت از بیماران دیابتی و معالجه آنها و بیماران قلبی - عروقی هزینه شود. این قدم بسیار مهمی است که وزارت بهداشت نیز بر همین اساس برنامه های مربوط به آن را طراحی کرده است تا بیماران دیابتی را بیماریابی کند.
به گفته وی ، کشور 70میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 10میلیون نفر غیر بیمه ای داریم ؛ از این تعداد 5درصد بیمار دیابتی داریم که می شود 500هزار نفر که مبلغی بالای 30میلیارد تومان نیاز دارد و منبع آن ، مشکوک الوصول است. براساس ماده واحده این طرح ، سازمان های بیمه گر مکلفند بیماران دیابتی و صعب العلاج سرطانی و بیماری های خاص و ام.اس را که فاقد پوشش بیمه درمانی پایانه هستند، در صورت تقاضا به صورت انفرادی از طریق صدور دفترچه تحت پوشش بیمه قرار دهند.

صرفه جویی در هزینه درمان


ایسنا: رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به این که هر ساله حدود هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماران دیابتی کشور می شود، می گوید: مقدار زیادی از این هزینه صرف درمان عوارض این بیماری می شود که با بیمه شدن بیماران دیابتی در هزینه های درمانی آنها صرفه جویی می شود.
دکتراسدالله رجب ضمن اشاره به لزوم مراجعه مستمر بیماران دیابتی به پزشک برای جلوگیری از بروز عوارض بیماری ، اظهار می کند: هم اکنون به دلیل بیمه نبودن بیماران دیابتی ، بسیاری از بیماران از مراجعه مستمر به پزشک محروم می مانند که این باعث بروز عوارضی در چشم ، کلیه ، قلب و حتی قطع عضو بیمار می شود.
وی تعداد بیماران مبتلا به دیابت را در کشور نزدیک به 4میلیون نفر تخمین می زند و با بیان این که از این تعداد حدود 5تا 10درصد را افراد زیر 30سال تشکیل می دهند، می گوید: با تصویب طرح بیمه انفرادی ، بیماران زیر 18سال نیز می توانند از تسهیلات درمانی بهرمند شوند.
به گفته دکتر رجب ، بیش از 50هزار نفر از بیماران دیابتی در کشور زیر 14سال هستند.

کلینیک های پیشگیری از دیابت


کلینیک های پیشگیری از دیابت از سوی پزشکان دوره دیده برای جلوگیری از سرگردان شدن افراد در معرض خطر این بیماری امسال در سراسر کشور تاسیس می شود.
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت در گفتگو با فارس ادامه می دهد: امسال برنامه های مفصلی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور داریم که پیشگیری و کنترل دیابت یکی از آنهاست ، به همین منظور ایجاد کلینیک های دیابت برای افراد در معرض خطر این بیماری که هنوز به مرحله بیمارستانی نرسیده اند، طراحی شده و بزودی اجرایی می شود.
وی ادامه می دهد: خدمات این کلینیک ها بین خدمات سطح پزشک عمومی و پزشکان متخصص است و پزشکان عمومی داوطلب با آموزش 15روزه به شرط آن که پروتکلهای وزارت بهداشت را رعایت کنند، مجوز تاسیس این کلینیک ها را در بخش خصوصی دریافت می کنند.
به گفته گویا، هدف ما از تاسیس این کلینیک ها جلوگیری از سرگردان شدن افراد در معرض خطر بیماری دیابت است و دولت از این کلینیک ها در صورتی که پروتکلهای وزارت بهداشت را رعایت کنند، حمایت می کند.

فرهنگ تغذیه ای نادرست


دکتر مسعود، قائم مقام درمان ، آموزش و پژوهش انجمن حمایت از بیماران دیابتی ، به برخی از عوامل زمینه ساز شیوع دیابت در کشور اشاره می کند و می گوید: فرهنگ تغذیه ای ایران بسیار نادرست است.
زیرا برای مثال مرغ های هورمون دار، گوشت های آنتی بیوتیک دار، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی ، قند و شکر و بویژه 2منبع اصلی هیدروکربن یعنی نان و برنج در برنامه غذایی ایرانیان بسیار پرمصرف هستند.
وی ادامه می دهد: علاوه بر این مصرف بیش از حد غذاهای آماده نیز به شیوع روز افزون دیابت بسیار کمک می کند، زیرا بسیاری از چربی های اضافه بدن نیز سوخت نشده و تبدیل به قند می شود.
مسعود همچنین ضعف مقابله با حملات اجتماعی و در نتیجه شیوع استرس و هیجان زیاد در کشوررا عامل دوم شیوع دیابت می خواند و در ادامه به عدم تحرک به عنوان سومین عامل افزایش روز افزون دیابت در کشور اشاره و بیان می کند: علاوه بر افزایش استفاده از خودروهای تک سرنشین در کشور، ورزش نیز به کاری فانتزی و لوکس در ایران تبدیل شده است ، زیرا بسیاری از افراد پس از ورزش صبحگاهی به خوردن غذاهای پرچرب از جمله کله پاچه و حلیم گرایش دارند که این کار نیز نشان دیگری از فرهنگ بسیار غلط تغذیه ای در ایران است.
وی دراین میان با اشاره به نوشابه گازدار به عنوان یک ماده پرمصرف در کشور و این که هر بطری نوشابه 36حبه قند را در خود جای داده است ، اظهار می کند: عدم کنترل مناسب قند خون و در نتیجه رشد دیابت در بدن بیماران می تواند عوارض شدیدی از جمله عوارض پوستی ، عصبی ، کلیوی ، گوارشی و قلبی ایجاد کند و این بیماری به این دلیل مرموز خوانده می شود که بسیار سیستمیک و منتشر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها