آیا کاخ سفید واقعا به حمایت‌های خود از عربستان و جنگ یمن پایان داده است؟

شعبده بازی ناشیانه بایدن در ریاض

پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و حضور بایدن در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن، مقامات کاخ‌ سفید از استمرار جنگ یمن، یعنی جنگی که خود در دوران ریاست‌ جمهوری اوباما کلید زده بودند، انتقاد کرده و فراتر از آن، اسناد دخالت مستقیم بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی را در قتل جمال خاشقچی منتشر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۹۳۲۳

حتی به‌تازگی رسانه‌های آمریکایی از خروج نیروها و تسلیحات آمریکایی از عربستان خبر داده‌اند. حال سوال اصلی اینجاست که آیا رویکرد استراتژیک واشنگتن در قبال رژیم‌سعودی واقعا تغییر یافته است؟

نشریه وال استریت ژورنال مدعی شده است آمریکا تجهیزات و نیروهای نظامی خود را از عربستان خارج کرده است.

بر اساس ادعای این نشریه، اقدام اخیر از سوی دولت بایدن درحالی صورت گرفته که ریاض به کمک‌های نظامی آمریکا در مواجه با حملات موشکی و پهپادی از سوی یمن محتاج است.

این نشریه آمریکایی در ادامه افزود: آمریکا در حال حاضر سه سامانه دفاعی آتشبار ضدهوایی پاتریوت خود را از منطقه خلیج‌فارس از جمله پایگاه هوایی شاهزاده سلطان از عربستان را خارج کرده است، این سامانه به منظور محافظت از نیروهای آمریکایی دراین بخش از عربستان مستقر شده بود.

از دیگر قوای نظامی که از چرخه محافظت از عربستان خارج می‌شوند، یک ناو هواپیمابر (این نشریه آمریکایی نامی از این ناو نبرد) و یک سامانه نظارت و مراقبتی است که آنها را از منطقه غرب آسیا برای استفاده در نقاط دیگر جهان، خارج کرده است.

به گفته برخی مقامات آمریکایی کاهش‌های بیشتر قوای نظامی آمریکایی از عربستان همچنان مدنظر و درحال بررسی است.

بایدن درحالی به پنتاگون دستور کاهش قوای نظامی آمریکایی- که به دلیل محافظت از عربستان اعزام شده‌اند- داده است که قصد دارد در گام نخست قوای آمریکا را از منطقه خاورمیانه دور کند.

درحالی وال استریت ژورنال از خروج قوای نظامی آمریکایی از منطقه خاورمیانه و به‌خصوص عربستان سعودی خبر می‌دهد که در دوم فروردین ۱۴۰۰، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود حکومت عربستان از دولت بایدن برای دفاع از میادین نفتی و خنثی کردن حملات به این مراکز درخواست کمک کرده است.

به نوشته بلومبرگ، درخواست‌های کمک سعودی از ژانویه (دی ماه) به دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه شده بود.

نمایشی از جنس دروغ

واقعیت این است که شرکت‌ها و کارتل‌های آمریکایی کماکان تحت نظارت و با تایید دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) به فروش تسلیحات خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهند.

به عبارت بهتر، اساسا فروش تسلیحات به عربستان، توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد نه دولت آمریکا! ریاض پس از سرکارآمدن دولت جو بایدن، با شرکت فروش تسلیحات نظامی لاکهید مارتین قرارداد نظامی منعقد کرد.

کشور انگلیس نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تسلیحاتی ریاض و حامی جنگ یمن و نسل‌کشی در این کشور، همچنان به فروش گسترده تسلیحات به عربستان ادامه می‌دهد. توافق ریاض و شرکت آمریکایی لاکهید مارتین در حالی منعقد شده است که دولت بایدن از توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی خبر داده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر ژانویه اعلام کرد اجرای معاملات تسلیحاتی اخیر دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را از جمله فروش مهمات به عربستان سعودی و جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متوقف می‌کند.

جنگنده‌های اف-۳۵ یکی از اجزای اصلی فروش ۲۳میلیارد دلاری تسلیحات با فناوری پیشرفته به امارات متحده عربی محسوب می‌شود. در هر حال، سیاست اعلامی و رسمی آمریکا، کاملا با آنچه در عمل مشاهده می‌شود تفاوت دارد.

واشنگتن و شرکای اروپایی کاخ‌سفید، همچنان به تجهیز نظامی رژیم سعودی از مسیرهای رسمی و غیررسمی مشغول هستند و از کشتار گسترده زنان و کودکان بیگناه و انهدام زیرساخت‌های حیاتی کشور یمن استقبال می‌کنند.

در این معادله، اساسا اهمیتی ندارد که بایدن و دموکرات‌ها، در ظاهر چه موضعی را در قبال عربستان سعودی و خروج تجهیزات و نیروهای خود از این کشور اتخاذ کنند.

نکته مهم‌تر این‌که آموزش نیروهای نظامی سعودی ( از جمله خلبانان سعودی که مشغول بمباران غیرنظامیان یمنی هستند) کماکان از سوی افسران آمریکایی و انگلیسی دنبال می‌شود.

نکته مهم‌تر این‌که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یکی از تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص تعامل با رژیم‌سعودی، با وجود حضور بن‌سلمان در مسند قدرت به‌صراحت اعلام کرده است حضور فردی مانند بن‌سلمان، منجر به قطع یا کاهش سطح روابط واشنگتن-ریاض نخواهد شد و روابط این دو کماکان ادامه خواهد داشت.

آبروی عربستان در یمن از بین رفته است

ریچارد فالک، کمیسر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص مناسبات واشنگتن و ریاض و آنچه امروز در جنگ یمن رخ می‌دهد به جام‌جم می‌گوید: آبروی عربستان در یمن از بین رفته است. طی شش سال اخیر شاهد رنج و مشقتی هستیم که به مردم یمن وارد شده است. با این حال، ریاض نتوانسته است به اهداف خود در این کشور دست پیدا کند. در خصوص نقش‌آفرینی کشورهایی مانند آمریکا و اروپا درباره توقف جنگ در یمن، معمولا آنها نیت و انگیزه واقعی و پشت پرده خود را در این خصوص بیان نمی‌کنند. با همه این اوصاف، همگان می‌دانند عربستان در یمن موقعیت سختی دارد.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون می‌گوید: متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی نیز در راستای کاهش مشقت و رنج ملت یمن، اقدامی نکرده و تحت تاثیر لابیگری‌های سیاسی و خاص ایالات متحده در سازمان ملل متحد قرار گرفته‌اند.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها