jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۳۰۸۶۲۹   ۰۶ فروردين ۱۴۰۰  |  ۰۰:۰۶

رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد مغذی کلیدی، بی شک مخرب ترین اثرات را روی سلامت روان شما دارد و باعث کاهش خلق و خو می شود.

به رگزارش جام جم آنلاین، اینطور ثابت شده که علائم بیماری هایی مانند اضطراب، افسردگی یا استرس غیر قابل کنترل، با کمبود برخی ریزمغذی ها تشدید می شود.

با این حال برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها و تقویت سلامت روان مصرف روزانه برخی ویتامین ها توصیه شده است:

ویتامین دی: اینطور ثابت شده که سه چهارم نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی، در معرض افسردگی ناشی از کمبود نور آفتاب هستند. کاهش دریافت ویتامین دی از طریق نور آفتاب، نه تنها خطر ابتلا به بیماریهایی مانند پوکی استخوان را بالا می برد بلکه تخریب کننده عملکرد شناختی نیز بوده و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

امگا ۳: تحقیقات این نظریه را تایید می کنند که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت مغز دارند و به بهبود علائم افسردگی و افزایش خلق و خو کمک می کنند. یکی از راه های مهم برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳، مصرف ماهی های چرب، آجیل و دانه ها و مکمل های امگا ۳ است.

ویتامین ب ۶: به عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می شود و نقش مهمی در سلامت فیزیکی و روانی دارد. ویتامین ب ۶ برای عملکرد عصبی نیز بسیار ضروری است و معمولا کمبود آن با اختلالات روانی مانند افسردگی همراه است. ویتامین ب ۶ به شدت در متابولیسم هورمون استروژن دخالت دارد و کمبود آن می تواند به شدت علائم سندرم پیش از قائدگی و افسردگی ناشی از عدم تعادل هورمونی را افزایش دهد. فراموش نکنید که قرص های ضد بارداری باعث کمبود ویتامین ب ۶ می شوند. بنابراین در صورت مصرف این قرصها حتما روزانه ۲۵ میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین ب ۳: در تولید سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است و منجر به کاهش استرس و افسردگی می شود، نقش دارد. کمبود ویتامین ب ۳ سطوح سروتونین را در بدن کاهش می دهد. دوز مناسب این ویتامین در روز ۲۰ میلی گرم است.

ویتامین ب ۱۲: این ویتامین باعث افزایش انرژی و خلق و خو و کاهش افسردگی می شود. بسیاری از مبتلایان به افسردگی دچار فقر ویتامین ب ۱۲ هستند. ویتامین ب ۱۲ در گوشت گاو، ماهی ساردین، گوشت بره، تخم مرغ، پنیر فتا و پنیر خامه ای یافت می شود.

منیزیم: علاوه بر این که به کاهش تنش عضلانی، یبوست و ... کمک می کند، نقش کلیدی در تولید هورمون های مغز دارد. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از لوبیا خشک، آجیل و سبزیجات تیره رنگ.

ویتامین سی: ارتباط مستقیمی بین مصرف ویتامین سی، خلق و خو و همچنین عملکرد شناختی وجود دارد. مصرف کافی ویتامین سی بخصوص در سالمندان منجر به کاهش خطر ابتلا به افسردگی ناشی از افزیش سن می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سنجرخان سردار ایرانی

سنجرخان سردار ایرانی

سنجرخان شهید اهل سنت از روستای زیبای نران در قلب کردستان؛ شهیدی که در ظهر عاشورای یکصد سال قبل با دسیسه حکام مستبد وابسته به بیگانه بعد از چند سال مبارزه و ایستادگی در مقابل نفوذ بیگانگان روس و انگلیس و رد القاب و عناوین اهدایی عثمانی و مخالفت با ظلم و ستم خوانین محلی به شهادت رسید.

گام‌های موثر برای جدی‌تر شدن نگاه به شرق

گام‌های موثر برای جدی‌تر شدن نگاه به شرق

تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای با هر یک از کشورهایی که در مناطق آسیایی، آفریقایی و آمریکایی وجود دارد کاری پسندیده، مفید و منتهی به اثر خوب و نتایج درخشان برای کشورمان محسوب می‌شود. یکی از مهمترین همکاری‌ های اقتصادی با مجموعه کشورهایی است که در منطقه شرق آسیا قرار دارند و به سازمان همکاری اقتصادی شانگهای معروف هستند.

آژانس باید به رویکرد فنی و غیرسیاسی بازگردد

آژانس باید به رویکرد فنی و غیرسیاسی بازگردد

 بر اساس تجربیات سالیان گذشته چند نکته درباره آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی وجود دارد. نکته اول این است که آژانس یک محیط سیاسی است، به این معنا که اعضای شورای‌ حکام همیشه اکثریت غربی داشته و آژانس از این نظر یک ابزار سیاسی در دست کشورهای غربی بوده که هرگاه خواسته‌اند، فشار خود را نسبت به کشورهای دیگر افزایش یا کاهش داده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها