«حرف زدن» چگونه خطرناک می شود؟

وقتی در محیط بسته هستید، وقتی جمعیت زیاد است، وقتی چیزی هم به نام تهویه وجود ندارد پس حداقل حرف هم نزنید!
کد خبر: ۱۳۰۱۸۷۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، خوب به این اکتشاف جدید برخی از محققان دقت کنید: حرف زدن به مدت 30 ثانیه آن هم در حالی که ماسک به دهانتان ندارید می تواند حتی خطرناک تر از سرفه کردن باشد! البته به این شرط که در یک محیط سربسته باشید و هیچ راهی برای خروج هوا و قطرات آلوده کرونا وجود نداشته باشد.

دانشمندان پیش از این به نقش حرف زدن در انتشار ویروس کرونا در هوا هشدار داده بودند و حالا دوباره تحقیقات بیشتری بر روی آن در حال انجام است.

خب حالا این سوال به وجود می آید که چرا حرف زدن در محیط بسته و بدون تهویه خطرناک تر از سرفه کردن در همان محیط است؟ پاسخ این است: وقتی شما صحبت می کنید با فرض اینکه به ویروس کرونا آلوده باشید قطرات ریزتری از بزاق آلوده به ویروس در هوا پراکنده می شود در صورتی که در هنگام سرفه کردن قطرات پخش شده درشت تر هستند. در اینجا باید بدانید قطرات ریزتر بیشتر در هوا معلق می مانند؛ آن هم به مدت یک ساعت.

این تحقیقی است که دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن با یکدیگر انجام داده اند.

از سوی دیگر مردم نسبت به خطرات سرفه کردن بسیار واقف هستند بنابراین وقتی سرفه می کنند یا با آرنج خود جلوی دهان را می گیرند یا یک دستمال جلوی دهان خود می گیرند اما آیا شما تا به حال دیده اید یک فرد در هنگام حرف زدن با آرنج جلوی دهانش را بگیرد و یا اینکه دستمال جلوی دهانش بگیرد؟ مسلما نه.

اما اگر افراد ماسک بزنند خطرات انتقال ویروس از دهان به هوا به حداقل می رسد بنابراین بسیار لازم و ضروری است که افراد در هنگام حرف زدن در فضای بسته حتما ماسک داشته باشند و گرنه احتمال انتقال و یا ابتلا به کرونا زیاد است.

خطر آلوده شدن از یک فرد در حال صحبت کردن در لحظات ابتدایی صحبت کردن او 10 درصد است.

از سویی همین تحقیقات نشان می دهد 30 ثانیه حرف زدن به اندازه نیم ثانیه سرفه کردن ویروس کرونا در فضا پخش می کند با این تفاوت که قطرات خارج شده از دهان کوچک تر هستند. این بدان معناست که قطرات ریزتر به مدت طولانی تری در فضای هوا باقی می مانند. این درحالی است که قطرات سنگین تر ناشی از سرفه به دلیل سنگینی زودتر به سطح زمین سقوط می کنند. این نتایج بر اساس مدل های ریاضی به دست آمده است.

محققان از این مدل ها برای محاسبه میزان ویروس موجود در قطرات دهان افراد و نحوه تبخیر و ته نشینی آنها با در نظر گرفتن عواملی مانند جریان هوا ، کشیدن و رطوبت استفاده کردند.

این تحقیقات تخمین می زند در صورتی که فردی با تهویه ضعیف در یک محیط سربسته حضور داشته باشد که یک فرد آلوده هم در آنجاست بیش از 20 درصد احتمال دارد که به کرونا مبتلا شود. اما اگر اتاق تهویه خوب داشته باشد خطر ابتلا به کووید-19 تا هفت درصد سقوط می کند.

از سوی دیگر این مدل پیشنهاد می کند اگر فرد مبتلا به کرونا با فرد سالم در محیط سربسته دو متر فاصله داشته باشد اگر سرفه کند قطرات آلوده یک الی دو ثانیه به فرد سالم می رسد. اما اگر فرد در حال حرف زدن باشد 10 ثانیه این اتفاق طول می کشد.

این مدل ها به افراد هشدارمی دهد که خطرات حرف زدن در محیط های سربسته را جدی بگیرند و تا جایی که می توانند از صحبت کردن در این محیط ها خودداری کنند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه - منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها