این روزها مودم اینترنت به یک وسیله کلیدی در خانه و محل کار تبدیل شده که کسب و کار بسیاری از افراد به آن وابسته است. با این حال مودم‌های اینترنت محصولات حساسی هستند که به راحتی تحت تاثیر مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۲۷۹۲۹۹

به گزارش جام جم آنلاین، مودم اینترنت یکی از گجت‌های بسیار مهم در دنیای امروز است. در خانه، محل کار و حتی اماکن عمومی این مودم‌های اینترنت هستند که کاربران فضای مجازی را به شبکه جهانی اطلاعات متصل می‌کنند اما مودم‌های اینترنت با وجود همه ویژگی‌های کاربردی‌شان محصولاتی حساس هستند که به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مودم‌های اینترنت در کنار مشکلاتی که در لوازم جانبی آن‌ها ایجاد می‌شود، از نشانه‌های اساسی سوختن یا خرابی مودم اینترنت هستند.

سرعت مودم اینترنت پایین است؟ آن را ریبوت کنید

کابل‌های مودم اینترنت از حساس‌ترین لوازم این محصولات هستند. گاهی اوقان کابل‌های مودم نمی‌توانند اتصال درست را حفظ کنند.

در چنین شرایطی نیاز است که مودم را ریبوت کنید. ریبوت‌ کردن مودم مزایای بسیاری دارد که تنها یکی از آن‌ها افزایش عمر مفید مودم و البته تنظیم دوباره تنظیمات است. واقعیت این است که وقتی مودم‌ها به صورت مداوم کار می‌کنند، احتمال خطا در عملکرد آن‌ها بیشتر می‌شود.

برای ریبوت‌ کردن مودم باید به پخش پشتی آن نگاه کنید. بیشتر برندهای تولیدکننده مودم حفره کوچکی در کنار سایر دکمه‌های پشت مودم قرار داده‌اند که برای دسترسی کامل به آن باید از یک شی باریک مانند سوزن استفاده کنید. دلیل اصلی دسترسی دشوار به دکمه ریبوت آن است که ریبوت مودم به صورت اتفاقی رخ ندهد.

دکمه ریبوت مودم آن را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازمی‌گرداند. به عبارت دیگر، رمز عبور، تنظیمات وایرلس و همه تغییراتی که به مودم داده‌اید با ریبوت آن از بین می‌رود. برای ریبوت‌کردن مودن ابتدا دکمه ریست را برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید تا چراغ مودم روشن شود.

برای این کار باید به سوزن یا شی‌ای باریک را درون آن فرو کنید. پس از آن باید سه تا پنج دقیقه صبر کنید تا چراغ مودم سبز شود. حالا می‌توانید به اینترنت متصل شوید اما فراموش نکنید که تغییراتی که پیش‌تر به مودم اینترنت خود داده بودید حالا حذف شده‌اند.

اتصال‌ مودم قطع می‌شود؟ کابل‌ها را بررسی کنید

مودم اینترنت مانند بسیاری از وسایل الکتریکی به آداپتور و کابل‌های متعدد وابسته است. کابل اتصال مودم به خط تلفن، آداپتور و سایر کابل‌های مودم را با دقت بررسی کنید.

این احتمال وجود دارد که قطعی اتصال مودم به دلیل مشکلات این کابل‌ها باشد. با این حال فراموش نکنید که در برخی مواقع قطع و اتصال دوباره کابل‌ها به مودم می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

اینترنت قطع است؟ مشکل می‌تواند از اپراتور باشد

شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی که میزبان شبکه مودم اینترنت در سراسر دنیا هستند، گاهی اوقات از ارائه صحیح خدمات به کاربران ناتوان می‌شوند و اینترنت کاربران با مشکل همراه می‌شود بنابراین گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت شما مشکل داشته باشد.

در چنین شرایطی باید با شرکت ارائه‌دهنده اینترنت تماس برقرار کنید. اگر مشکل از مبدا نباشد، آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اتصال پایداری داشته باشید. یکی دیگر از نشانه‌های قطعی اینترنت از مبدا، عدم پرداخت صورت حساب است.

آیا مودم اینترنت سوخته است؟

نوسان برق و استفاده طولانی‌مدت از مودم از دلایل اصلی خراب‌شدن یا سوختن آن هستند. با این حال جای نگرانی نیست

اگر مودم اینترنت شما گارانتی دارد، می‌توانید با مراجعه به شرکت گارانتی از خدمات احتمالی آن‌ها بهره‌مند شوید.

گاهی اوقات سوختن مودم به صورت تدریجی رخ می‌دهد و اینترنت شما هر از گاهی قطع می‌شود. این یکی از نشانه‌های سوختن یا خرابی مودم است که باید هرچه زودتر فکری برای آن کنید. روش‌های مشخصی برای تشخیص سوختگی یا خرابی مودم وجود دارد.

ابتدا مودم خود را با خاموش کنید و آن را از برق جدا کنید. سپس ۳۰ ثانیه صبر کنید و دوباره آن را به برق وصل کنید. اگر مودم شما بیش از حد گرم به نظر می‌رسد، مکان استقرار آن را تغییر دهید.

از سرویس‌های آنلاین تشخیص وضعیت اینترنت مانند Speedtest یا Jitter استفاده کنید تا شرایط مودم را بررسی کنید.

مشکل همیشه هم از مودم نیست

شاید اینترنت شما قطع و وصل شود اما دلیل اصلی آن لزوما از خرابی مودم نیست. مشکل می‌تواند از لپتاپ، تلفن هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خانگی شما باشد. اتصالات گجت‌های متصل به اینترنت را بررسی کنید.

این احتمال وجود دارد که کابل‌ها و محل اتصالات آن‌ها به مودم هم مشکل داشته باشند. فراموش نکنید که احتمال مشکل در روتر مودم هم وجود دارد بنابراین روتر مودم را نیز بررسی کنید.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها