محققان سیستم ارتباط بی‌سیم آکوافای را عرضه کردند. این سیستم با بهره‌گیری از فناوری لیزر، اینترنت را به زیر آب متصل و فایل و ویدئو منتقل می‌کند.
کد خبر: ۱۲۷۲۴۳۱

تیم تحقیقاتی دانشگاه علم‌و‌صنعت ملک‌عبدالله (KAUST) در عربستان‌سعودی سیستم ارتباطی آکوافای را ابداع کرد که با برقراری ارتباط بی‌سیم،‌ اطلاعات را از زیر آب منتقل می‌کند. ارتباطات بی‌سیم در زندگی روزمره‌ی ما از تلفن‌همراه گرفته تا وای‌فای خانگی دردسترس هستند و کاربردهای زیادی دارند؛ اما برقراری چنین ارتباطات پرسرعتی در مسیرهایی مانند زیر آب مشکلات زیادی دارد. آکوفای برای برقراری ارتباط بین مراکز داده‌ی زیر آب با زیرساخت شبکه‌ی سطح بسیار مطلوب است. محققان برای ابداع این سیستم، از ابزارهای ساده و دردسترس ازجمله رایانه‌ی تک‌بردی رزبری‌پای به‌عنوان مودم استفاده کرده‌اند. همچنین، آن‌ها این ابزار را سازگار با استاندارد بی‌سیم 802.11 ساخته‌اند تا به‌راحتی به اینترنت جهانی متصل شود و ارتباط مداوم و بدون‌ قطعی داشته باشد.
رزبری‌پای به‌عنوان مودم سیگنال استاندارد بی‌سیم را به سیگنال نوری (لیزر) تبدیل می‌کند. این سیگنال به جسم شناور روی دریا می‌رسد و در آنجا، رزبری‌پای آن را تبدیل و اطلاعات را ازطریق لیزرهای آبی و سبز منتقل می‌کند. سیگنال تبدیل‌شده ازطریق این لیزرها با حداکثر سرعت ۲/۱۱ مگابیت‌برثانیه در فاصله‌ی ۲۰ متری، به گیرنده‌ی نوری زیر آب منتقل می‌شود.

محققان این سیستم‌ جدید را برای تماس‌های اسکایپ و انتقال فایل‌ها ابداع کردند؛ اما رزبری‌پای محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. به‌گفته‌ی تیم تحقیقاتی، برای برقراری ارتباطات دورتر و انتقال داده‌های بیشتر، لازم است مودم نوری اختصاصی جایگزین رزبری‌پای شود. همچنین، مشکل بزرگ‌تری که در استفاده از فناوری آکوافای وجود دارد، اختلالات نوری حاصل از جریان و حرکت آب است.

محققان دانشگاه ملک‌عبدالله برای رفع این مشکلات، چند راهکار در نظر گرفته‌اند؛ ازجمله سیستم دو لیزری که لیزر ضعیف به برقراری ارتباط کمک ‌کند و لیزر قوی اطلاعات را انتقال دهد و درصورت قطعی ارتباط، لیزر ضعیف موقعیت مناسب را برای برقراری مجدد آن پیدا کند. همچنین، برای رفع مشکل می‌توان مجموعه‌ی گیرنده‌ها را افزایش داد. این سیستم همانند آنتن مایمو موجود در سخت‌افزار شبکه‌‌ی پیشرفته عمل می‌کند. درواقع، مایمو فناوری انتشار امواج در سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم است که از چند آنتن در فرستنده و گیرنده استفاده می‌شود.

منبع TECHCRUNCH

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها