یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با جام جم آنلاین:

تعداد معترضین میدان التحریر بغداد به هزار نفر نمی رسد / آینده عراق و ایران به هم گره خورده است

یک تحلیلگر مسائل منطقه درباره رویکار امدن محمد توفیق علاوی نخست وزیر و کاهش تنش و اعتراضات در عراق می گوید: با توجه به اعلام مواضع معترضین آنها به اعتراض ادامه می دهند و شاید در روزهای آینده شاهد افزایش خشونت نیز باشیم ولی این امری موقتی است و در نهایت دولت عراق اراده خود را حاکم می کند.
کد خبر: ۱۲۴۶۴۸۹
تعداد معترضین میدان التحریر بغداد به هزار نفر نمی رسد / آینده عراق و ایران به هم گره خورده است

گفتگوی سعد الله زارعی با خبرنگار جام جم آنلاین را در ادامه می خوانید:

با توجه به مشخص شدن نخست وزیر عراق آیا این امکان وجود دارد که پایان اعتراضات عراق نزدیک باشد؟

باید دید اهداف کسانی که در پشت صحنه تظاهرات بودند با نخست وزیر جدید برآورده می شود یا خیر؟ با توجه به مواضعی که برخی از اغتشاشگران حاضر در میدان التحریر بغداد بیان کرده اند و رسما گفتند دولت العلاوی را به رسمیت نمی شناسند و این دولت منتخب میدان نیست. به نظر می رسد طراحان اغتشاش در عراق به هدف خود نرسیده اند و تشکیل دولت در ساختار قانونی عراق را بر نمی تابند. این نشان دهنده این نکته است که اساسا نظام سیاسی را بر نمی تابند و لذا نه این دولت بلکه هر دولتی از این ساختار بیرون بیاید توسط آنها رد می شود. بنابراین به نظر می آید اعتصاب در میدان به شکل محدودی ادامه پیدا کند و البته به دلیل همین محدودیت در تعداد افراد راه به جایی نمی برد و در نهایت اعتصاب کنندگان در میدان با اراده عمومی ملت عراق حذف می شوند.

با توجه به این مسائل محمد توفیق علاوی نیز پتانسیل فرونشاندن اعتراضات عراق را ندارد.

با توجه به اعلام مواضع معترضین آنها به اعتراض ادامه می دهند و شاید در روزهای آینده شاهد افزایش خشونت نیز باشیم ولی این امری موقتی است و در نهایت دولت عراق اراده خود را حاکم می کند.

آیا این اعتراضات از سوی مردم عراق است یا جوانب تحریک کننده هستند؟

خیر. از مردم نیست عراق نزدیک به ۴۰ میلیون جمعیت دارد. تعداد معترضین میدان بغداد به هزار نفر نمی رسد. آنها با چه معیاری نماینده مردم عراق به حساب می آیند؟!

رابطه نخست وزیر جدید عراق با گروه حزب الله و مقاومت لبنان چگونه است؟

حزب الله به مفهومی که در لبنان وجود دارد در عراق نیست. در عراق گروههای مذهبی وجود دارند و دولت کنونی برخاسته از توافق گروهها و احزاب هستند. در ساخت سیاسی فعلی عراق چیزی جز احزاب معنا و مفهوم ندارد.

رابطه عراق و ایران با توجه به روی کار آمدن محمد توفیق علاوی چگونه پیش بینی می شود؟

هر دولتی که در عراق بر سر کار می آید نیازمند ارتباط با ایران است. امنیت و اقتصاد عراق و مسائل فرهنگی و اجتماعی عراق و آینده عراق دقیقا با جمهوری اسلامی گره خورده است. لذا دولت ها اگرچه به لحاظ حجم فعالیت در نوع و اندازه رابطه تاثیر گذار هستند ولی کلا دولت ها در عراق نمی توانند رابطه گرمی با جمهوری اسلامی نداشته باشند حتما دولت او نیز اولین و بیشترین روابط خارجی را در میان کشورها با ایران خواهد داشت.

* در مورد رابطه با اقلیم کردستان چه پیش بینی دارید؟

با توجه به انتخاب ایشان از طرف آقای برهم صالح رییس جمهور کرد عراق به نظر می آید بتواند رابطه خوبی با کردهای عراق برقرار کند.

* آیا این توانایی را دارد که خروج آمریکا از عراق را قطعی کند؟

خروج آمریکا مصوبه پارلمان و یک قانون است و هر دولتی دستور کار حتمی خود را تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی از عراق می داند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این دولت موقتی و حداکثر یک ساله است. و ماموریت اول آن برگزاری انتخابات پارلمان است این دولت مستعجل خواهد بود. انتخابات خواسته ای است که مردم و مرجعیت دنبال می کنند و این دولت با پذیرش این دستور کاری ماموریت تشکیل کابینه را پیدا کرده است. و به نظر می رسد تا ۱۲ ماه آینده انتخابات برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها