حالا درست است که عموم ما و شما هویت حرفه‌ای فاضل نظری را به عنوان یک شاعر و غزلسرا می‌شناسیم ولی خب در جریان باشید که استاد رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم هستند. حضرت استاد روز گذشته در اولین همایش ادبیات کودک و نوجوان بود که با میزبانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده حرف‌های جالبی زده که خب ما هم پیش از این حسابی در جام‎‌جم راجع به آن حرف زده بودیم.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۴۲

رئیس هیأت‌مدیره کانون گفته شاید در کشور شاهد واردات خودرو و تجهیزات الکترونیک هستیم و این‌که برخی افراد بسته به توان مالی‌شان از خودروهای خارجی استفاده کنند، موضوع عجیبی نباشد. این موضوع در عرصه فرهنگ مثل واردات اسباب‌بازی یا پویانمایی و محصولات وابسته به آن است که گرچه نگران‌کننده است اما با توجه به کمبودهایی که در کشور هست جای تعجب ندارد. اما تصور کنید قرار باشد فرش، پسته، نفت و گاز را از خارج وارد کنیم، این موضوع خیلی جانکاه و نگران‌کننده برای آینده خواهد بود. در عرصه فرهنگ این موضوع یعنی واردکردن ادبیات به‌ویژه در حوزه کودک به‌واقع جای نگرانی دارد و باید زنگ خطرها به صدا درآید.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به توجه روزافزون به ادبیات، پویانمایی و مسائل فرهنگی خارجی برای کودکان و نوجوانان در جامعه امروز ایران، تصریح کرد: بخش تراژیک قصه این است که اولیا و خانواده‌ها با هزینه‌هایی که برای خرید محصولات خارجی برای کودکان صرف می‌کنند، بهای مستعمره‌شدن کودکان‌مان در حوزه فرهنگی را پرداخت می‌کنند. متأسفانه قهرمان‌های کودکان ما چهره‌هایی شده‌اند که در پویانمایی و داستان‌های خارجی وجود دارند.
وی در این بخش از سخنان خود روند یکسویه وارد شدن ادبیات خارجی و ترجمه‌ای را نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: در داد و ستد فرهنگی، ترجمه نقش مهمی دارد ولی نباید این موضوع یک‌سویه باشد. ایران به واسطه ادبیات و شعر به عنوان کشوری فرهنگی در جهان شناخته می‌شود. با سرعت حرکت کردن به سوی ادبیات کودک و نوجوان خارجی در آینده، سؤال‌های فرهنگی بسیاری برای کودکان ما ایجاد خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها