با آغاز اجرای طرح «پوشش اجباری بیمه پایه سلامت همگانی» پیش‌بینی می‌شود حدود ده میلیون نفر از مردم کشور که اکنون هیچ کدام از بیمه‌گذاران آنها را بیمه نکرده‌اند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۵۷

این مهم ترین مزیت طرح بیمه اجباری سلامت است و مزیت دیگر این طرح نیز این است که همپوشانی بیمه‌ای در کشور را به طور کامل حذف می‌کند. مزیت دیگر طرح پوشش اجباری بیمه سلامت نیز این است که تا امروز حدود 13 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان بودند، اما با اجرایی شدن این طرح همه کسانی که درآمد ماهانه آنها بین 50 تا 100 درصد حداقل حقوق قانون کار است، باید 50 درصد حق بیمه سلامت را بپردازند و کسانی که حقوقشان بالاتر از حداقل حقوق است نیز باید تمام مبلغ حق بیمه سلامت را بپردازند.
پرداخت شدن این حق بیمه‌ها در آینده‌ای نزدیک باعث تامین منابع مالی قابل توجهی برای سازمان بیمه سلامت خواهد شد، چراکه دولت نیز متعهد شده است تمام سرانه حق بیمه سلامت را به این سازمان بپردازد.
همچنین باتوجه به توافق بین شورای عالی بیمه و دولت، سازمان برنامه و بودجه موظف شده است که منابع جدیدی را برای پرداخت مطالبات شرکت‌های بیمه در اختیار آنها قرار دهد. تخصیص این منابع در مجموع می‌تواند کمک بزرگی به تعیین تکلیف بدهی‌های بیمه‌گذاران به داروخانه‌ها کند. بر همین اساس نیز طبق آخرین آمار اعلام‌شده، همه مطالبات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه در سال 98 تا پایان ماه شهریور پرداخت شده است.
البته بخشی از مطالبات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه که مربوط به سه ماه پایانی سال 97 می‌شود، هنوز پرداخت نشده است که برای حل این مشکل نیز دولت باید با در نظر گرفتن منابع مالی از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده یا از منابع جدیدی که قرار است به زودی در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد، این بدهی‌های شرکت‌های بیمه را نیز تعیین تکلیف کند.
با همه این صحبت‌ها، باید تاکید داشت که روند پرداخت مطالبات بیمه‌گذاران در سال 98 پیشرفت بسیار خوبی داشته است و مخصوصا از ماه مهر شاهد فضای حمایتی مثبتی از سوی دولت در این زمینه بوده‌ایم. چراکه امسال 60 درصد مبلغ تمام صورت‌های بیمه‌ای که داروخانه‌ها به شرکت‌های بیمه تحویل داده‌اند، به آنها پرداخت شده و 40 درصد باقیمانده نیز در کمتر از دو ماه به آنها داده شده است. بر این اساس نیز می‌توان پیش‌بینی کرد دیگر مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌گذاران در سال 98 انباشته نشود. چراکه با ایجاد منابع مالی پایدار، حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای، صرفه‌جویی در منابع با تدوین راهنمای بالینی برای بیماران، حذف بخش بزرگی از بیمه‌های رایگان سلامت و پرداخت شدن سرانه حق بیمه از سوی دولت به نظر می‌رسد بیمه‌‌گذاران از این به بعد بتوانند بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها بپردازند و مساله بدهی شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها به طور ریشه‌ای حل شود.

دکتر محمدحسین قربانی/ نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها