به‌دنبال مذاکرات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود، آنکارا اعلام کرد عملیات خود درخاک سوریه را متوقف می‌کند. همزمان اعلام شد پلیس نظامی روسیه گشت‌زنی در مناطق مرزی سوریه و ترکیه را برای خارج کردن کردهای شمال سوریه تا عمق ۳۰ کیلومتری طبق توافق سران روسیه و ترکیه آغاز کرده است .
کد خبر: ۱۲۳۴۶۶۶

به گزارش ایسنا، اردوغان در دیدار خود با پوتین موفق شده است به تفاهم‌نامه‌ای دست یابد . این تفاهمنامه در جریان دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی امضا شد. محور اصلی این مذاکرات وضعیت سوریه با توجه به عملیات نظامی چشمه صلح بود که ترکیه از دو هفته پیش آن را با وجود مخالفت جامعه جهانی آغاز کرد.این عملیات نظامی با توافق آتش بس ۱۲۰ ساعته بین آنکارا و واشنگتن متوقف شده بود که روز سه شنبه پایان یافت، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از پایان مذاکره شش ساعته سران روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه پایان یافت. از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد دیگر نیازی به انجام عملیات جدید در سوریه نیست. به گفته وی، واشنگتن به آنکارا اطلاع داده خروج شبه‌نظامیان کرد از منطقه امن در شمال سوریه تکمیل شده است. به این ترتیب در خارج از منطقه عملیات کنونی عملیات دیگری انجام نخواهد شد .
روز گذشته سخنگوی کرملین ضمن اعلام این‌که گارد مرزی سوریه و پلیس نظامی روسیه مسؤولیت خارج کردن شبه‌نظامیان کرد از مرز ترکیه-سوریه را برعهده دارند، گفت واشنگتن به کردها خیانت کرد. دیمتیری پسکوف در عین حال گفت: «اگر کردها عقب‌نشینی نکنند، گارد مرزی سوریه و پلیس نظامی روسیه، این اقدام (خارج کردن شبه‌نظامیان کرد از مرز) را انجام خواهند داد و ارتش ترکیه، یگان‌های کرد باقیمانده را از مرز منتقل خواهد کرد». میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز گذشته گفت میادین نفتی در شمال شرق سوریه که زمانی تحت تسلط شبه‌نظامیان کرد بود، باید به کنترل دولت سوریه در بیاید. این سخن در واکنش به ادعای یک سناتور ارشد ایالات متحده مطرح شد که گفته بود در صورت توافق با کردها نظامیان آمریکایی بر مناطق نفتخیز سوریه مسلط خواهند شد .
توافق اردوغان و پوتین که مفاد آن به اطلاع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز رسید، بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح رسانه‌های جهانی داشت. غالب نشریات غربی بر این نکته تاکید کردند که آمریکا بزرگ‌ترین بازنده این توافق نامه و پیروز میدان نیز روسیه بود. نیویورک تایمز نیز نوشت: خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه یک هدیه برای پوتین بود و اردوغان نیز به خواسته خود رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها