تظاهرات لبنانی‌ها برای چهارمین روز متوالی ادامه پیدا کرد

عروس خاورمیانه در حالت اغما

لبنانی‌ها روز گذشته نیز برای چهارمین روز متوالی به اعتراضات خود علیه وضعیت اقتصادی ادامه دادند. در این میان برخی از جوانان لبنانی با برپایی چادرهایی کوشیدند تظاهرات را به تحصن تبدیل کنند. به این معنا که معترضان عزم‌شان را جزم کرده‌اند برای دست یافتن به خواسته‌هایشان همچنان به این روند ادامه دهند. این درحالی است که دولت سعد حریری زیر فشارهای داخلی و خارجی مردد و ناتوان شده و قادر به اخذ تصمیمات جدی و اساسی در این شرایط نیست.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۲۴

به گزارش سایت اینترنتی النشره، لبنانی‌ها روز گذشته برای چهارمین روز متوالی به خیابان‌ها آمده و علیه وضعیت اقتصادی تظاهرات کردند. آنها خواهان بازگشایی تمامی مسیرها شدند تا همگان بتوانند به میادین تحصن و میدان ریاض الصلح برای برگزاری تظاهرات اصلی برسند. در مقابل، نیروهای امنیتی نیز تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و تمام مسیرهای منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان را با سیم‌های خاردار و خودروهای نظامی بسته‌اند. در جنوب لبنان نیز تظاهرکنندگان در شهر صور تجمع کردند. در شمال نیز تعدادی از جوانان چادری را در شهر ارده-قضا برپا کردند و اتوبانی را که شهر طرابلس را به الضنیه وصل می‌کند، بستند. تحصن‌کنندگان در داخل این چادر اعلام کردند تا زمان تحقق خواسته‌هایشان اتوبان را باز نخواهند کرد. در البقاع نیز جاده بین‌المللی از شهرک اللیله تا شهرک العین، الزیتون و رأس بعلبک بسته شد و تظاهرکنندگان در میدان شهرک اللبوه تجمع کردند.
از سوی دیگر اتحادیه بانک‌های لبنان اعلام کرد به دلیل ادامه تظاهرات مردمی امروز تمامی بانک‌ها بسته خواهد بود. دانشگاه‌های لبنان نیز به دلیل ادامه اعتراضات، کلاس‌های خود را تعطیل کردند.
بسته‌های حمایتی
این در حالی است که دولت سعد حریری تلاش می‌کند با تصویب بسته‌های حمایتی، رضایت معترضان را جلب کرده و اوضاع را در حد توان خود آرام نگه دارد. به همین مناسبت روز گذشته منابع دولتی لبنان از توافق اعضای دولت و نخست‌وزیر این کشور برای تنظیم بودجه بدون اعمال مالیات جدید و کاهش ۵۰ درصدی دستمزد رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، اعضای دولت و نمایندگان لبنان خبر دادند. دولت همچنین قول داد در مسیر اصلاحات در بخش بانکی گام‌های جدی بردارد تا هیچ مالیاتی بر مردم تحمیل نشود. شهروندان لبنانی پنجشنبه گذشته در اعتراض به مصوبه جدید مالیات‌ها به‌خصوص تعرفه‌های تلفن همراه و اوضاع نابه‌سامان معیشتی تظاهرات کردند. آنها جمعه و شنبه نیز با ادامه دادن اعتراضات خواستار استعفای دولت حریری و برگزاری انتخابات سراسری شدند. مناطق جبل لبنان، البقاع، جنوب و شمال لبنان نیز طی چهار روز گذشته شاهد تجمع صدها فعال بود که با آتش زدن تایر و ایجاد موانع راه‌های اصلی منتهی به بیروت را مسدود کردند. تظاهرات مردمی لبنان به خارج از این کشور نیز کشیده شد، طوری که شهروندان این کشور در واشنگتن نیز به منظور اعلام همبستگی با معترضان در داخل لبنان در مقابل سفارت کشورشان در آمریکا تجمع کردند.
فشارهای خارجی
درحالی که حزب‌ا... لبنان از ادامه دولت سعد حریری و پاسخگویی به مطالبات مردم حمایت می‌کند برخی دست‌های خارجی برای استعفای دولت و سقوط کابینه حریری تلاش می‌کنند. حریری شب جمعه به شرکای خود در دولت ۷۲ ساعت فرصت داد تا پاسخ صریحی ارائه کنند و همه درباره اصلاحات، توقف هدر رفت سرمایه و موضوع فساد تصمیمات خود را ارائه کنند.

ماموریت جعجع
عربستان سعودی می کوشد از طریق سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه زمینه استعفای حریری را فراهم کند.


روز گذشته منابع آگاه در بیروت اعلام کردند فرانسه از دولت لبنان خواسته برای استعفای عجولانه تصمیم نگیرد و به جای آن اقدامات اصلاحی را در دستور کار خود قرار دهد. گفته می‌شود دولت آمریکا نیز اعلام کرده در این شرایط از ثبات و بقای دولت حریری دفاع می‌کند. این درحالی است که عربستان سعودی درصدد بی‌ثبات کردن لبنان و استعفای دولت حریری است. گفته می‌شود سعودی‌ها از طریق سمیر جعجع می‌کوشند اهداف خود را پیش ببرند. شامگاه شنبه سمیر جعجع رئیس حزب «القوات اللبنانیه» استعفای چهار وزیر خود را از دولت سعد حریری اعلام کرد. این استعفا با هماهنگی حریری نبوده است. رئیس حزب القوات اللبنانیه درعین حال تاکید کرد، فراکسیونش خواهان ثبات در کشور است و می‌خواهد اموال خصوصی و دولتی محفوظ بماند و آسیبی به آنها نرسد. جعجع تاکید کرد، این دولت ناتوان از ایجاد هرگونه راه‌حلی است و بر این اساس فراکسیون متبوع او تصمیم به استعفای وزرای حزب «القوات» گرفت. وزیران استعفا کرده غسان حاصبانی معاون نخست‌وزیر، کمیل بو سلیمان وزیر کار، ریشار قیومچیان وزیر امور اجتماعی و می‌شدیاق، وزیر مشاور در امور توسعه اداری هستند.
بااین حال کارشناسان می‌گویند وزرای طرفدار سمیر جعجع، وزنی در کابینه ندارند و استعفای آنها تاثیری بر تحولات نخواهد گذاشت. درحالی که منابع خبری از رفت و آمد و دیدارهای مکرر مقامات سیاسی با نخست‌وزیر سخن می‌گویند میشل‌عون، رئیس‌جمهور لبنان در صفحه توییتری خود نوشت یک راه‌حل مطمئن برای خارج شدن از این بحران وجود خواهد داشت.
روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط روز گذشته در تحلیلی نوشت: استعفای حریری ممکن است. به نوشته این روزنامه قرار است حریری جداگانه با نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی دیدار کند تا یک سند اقتصادی را به عنوان ابتکارعمل نجات که شوکی مثبت برای مردم لبنان است، بررسی نمایند. کارشناسان به این روزنامه گفتند با این حال «تمامی گزینه‌ها روی میز است».
تضعیف حزب‌ا...
گرچه اعتراضات مردم لبنان ریشه‌های سیاسی ندارد و علیه یا له هیچ گروه و سازمانی نیست با این حال، برخی منابع خبری وابسته به غرب و عربستان سعودی تلاش می‌کنند اعتراضات را به سمت حزب‌ا... لبنان سمت و سو داده و از این نمد برای خود کلاهی برگیرند. این اعتراضات که با وضع مالیات بر نرم‌افزار واتس‌آپ شعله‌ور شد و در ادامه شرایط بد اقتصادی این کشور را هدف قرار داد. تحلیلگران می‌گویند بحران اقتصادی لبنان و عملکرد نامطلوب مسؤولان این کشور هر از چند گاهی مانند یک زخم دهان باز کرده و به مناسبت‌های مختلف با اعتراض مردم این کشور نشان داده می‌شود. مردم لبنان گاهی به دنبال وقوع سیل و آب‌گرفتگی خیابان‌ها، گاهی به دنبال عدم نظافت خیابان‌ها و عدم جمع‌آوری زباله‌ها از مناطق مختلف این کشور و گاهی نیز به دنبال آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور و ناکارآمدی مسؤولان برای مهار این بحران‌ها، اعتراض خود را نشان می‌دهند. در این میان شبکه‌ها و بازوهای رسانه‌ای کشورهای مترجع حوزه خلیج‌فارس از جمله العربیه و رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان تلاش می‌کنند به این اعتراضات جهت خاصی بخشیده و بگویند این اعتراضات در واقع علیه عملکرد حزب‌ا... صورت گرفته، اما این گونه تلاش‌ها تاکنون نتیجه معکوس داشته و در یک مورد یک شهروند لبنانی میکروفون مجری شبکه العربیه را برای چند لحظه گرفت و «جمله نصرا... تاج سر شماست» را فریاد زد.
این نخستین باری نیست که حزب‌ا... لبنان به دلیل مقابله با طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، آماج حملات و اتهامات در داخل و خارج قرار می‌گیرد و آخرین آن نیز نخواهد بود. مسؤولان حزب‌ا... به صورت کامل به شرایط حساس و خطرناک کنونی منطقه و نقش لبنان در تحولات منطقه واقفند و به همین دلیل به دنبال آرام کردن اوضاع در این کشور و دور نگه داشتن آن از ناآرامی‌ها هستند به همین دلیل نیز سید حسن نصرا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان روز جمعه با ایراد سخنرانی و اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور بر ضرورت حل بحران اقتصادی این کشور تاکید کرد.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها