چند روزی است که کاروان میلیونی عاشقان اباعبدا... حرکت خود را آغاز کرده‌اند. در مراسم پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا تقریبا در تمامی مسیر، چادرها یا سازه‌هایی مشاهده می‌شود که توسط هیات‌هایی که بیشترشان از قبیله‌های عراقی هستند برپا شده است. این هیات‌ها که با نام موکب برای زائران آشناترند هر یک به اندازه توان و همت متولیان، خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۱۶

با توجه به تعدد موکب‌ها از ابتدا تا انتهای مسیر و ارائه غذاها و نوشیدنی‌های مختلف توصیه بر این است که با دیدن غذاهای خوشمزه در هر موکبی سراغ آنها نروید و سعی کنید همان عادت سه وعده غذا را رعایت کرده و متناسب با ظرفیت و مزاج خود بخورید و بیاشامید.
گرچه میزان نیاز به غذا در چنین سفری بیش از حالت عادی است، اما این دلیلی برای پرخوری نیست. گفته می‌شود تا گرسنه نشده‌اید سراغ خوردن نروید. یعنی تا وقتی غذای وعده قبل از معده خارج نشده و در اصطلاح سردل سبک نشده غذایی نخورید و قبل از سیری کامل دست از خوردن بکشید و با این توجیه که خوردن غذای نذری مشکل ایجاد نمی‌کند خود را در معرض پرخوری و درهم خوری غذاهای مختلف با مزاج‌های متفاوت قرار ندهید. در این‌گونه سفرها گرسنگی و پرخوری هر دو مضرند پس به موقع و به اندازه غذا بخورید. اگر مزاجتان گرم است از خوردن خوراک‌ها و محیط‌های گرم بپرهیزید و اگر سرد مزاجید برعکس عمل کنید.
وعده‌های غذا را نشسته بخورید و بعد از آن تا سبک شدن معده پیاده‌روی نکنید و در این مدت از خوردن چای و میوه اجتناب کنید. اگر مجبور به ادامه راه هستید یک ساعت نخست بعد از غذا را آهسته‌تر قدم بردارید. بهترین زمان ادامه پیاده‌روی در میان وعده‌هاست و در این اوقات مصرف خوراکی‌های سبک و زودهضم و مقوی مانند خشکبار همچون بادام درختی، مویز، انجیرخشک، خرما و سویق (آرد‌حبوبات) پیشنهاد می‌شود. البته خرما برای تجدید انرژی و قوا مناسب است، اما خوردن زیاد آن برای ایرانی‌هایی که ساکن مناطق خرماخیز نبوده‌اند، می‌تواند دردسرساز شود. خرما با ارده برای سردمزاجان مناسب و مقوی ولی برای گرم‌مزاجان سبب بروز آلرژی، کهیر، خشکی پوست، جوش و... می‌شود.
غذاهای عراقی گاهی بسیار تند و چرب و کمی سنگین و دیرهضم‌اند و معده‌های ما توانایی هضم آنها را ندارد. فلافل، حمص، کباب کوبیده و خورش‌های عراقی که حاوی نخود و لوبیا و شلغم‌اند و برنج‌های مصرفی که هندی و پاکستانی هستند می‌توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند. از مصرف غذاهای مانده که به مدت طولانی در هوای آزاد و خارج یخچال بوده بپرهیزید و قبل از صرف وعده از پخته بودن غذا مطمئن شوید و در صورت خامی غذا در موکب دیگری غذا بخورید.
قهوه‌های خیلی تلخ و غلیظ که بوی سوختگی دارند به مزاج ایرانی‌ها نمی‌سازد و از زیاده‌روی در نوشیدن چای غلیظ و پررنگ و پرشکر عراق که مناسب ذائقه آن دیار است، بپرهیزید. برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از نفخ و سنگینی و ترش کردن بهتر است مقداری زیره، تخم رازیانه، نعنا یا گلپر همراه داشته یا روی غذایتان بریزید یا بعد از صرف غذا یک قاشق چایخوری از آن را به آهستگی بجوید یا مقداری از پودر آن را داخل آب‌جوش ریخته و دم کنید و بنوشید. گرم‌مزاجان می‌توانند از سماق استفاده کنند.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها