تحلیل

«خاورمیانه‌ای جدید» به رهبری ایران

جهانیان فقط به طرفی احترام می‌گذارند که اقتدار داشته باشد و کرامت انسانی ملت و عزت کشورش را حفظ و از تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی‌ها امتناع کند. به خویشتن و قدرت ذاتی خود در دفاع از حاکمیتش تکیه کند. رهبری ایران به این اصول و ارزش‌های بدیهی پایبند است و همراه با آن طرح‌های سازندگی و توسعه صنایع جنگی را با صبر و تحمل دنبال و اجرا می‌کند و از اتخاذ رویکرد سلیقه‌ای و فردی دوری می‌جوید.
کد خبر: ۱۲۳۱۵۹۰

اینها بخشی از یادداشت عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب است که معتقد است خاورمیانه جدیدی تحت رهبری ایران شکل گرفته است. به گزارش تسنیم، او در یادداشت خود در روزنامه الکترونیکی رای الیوم چنین می‌نویسد: «سیلی محکمی که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ زد، این موضوع را مورد تأکید قرار داد که ایران در ایجاد خاورمیانه جدید ولی به رهبری خودش و نه به رهبری آمریکا موفق شده است. هم‌اکنون رهبری ایران خود را در موضعی قدرتمند می‌بیند که به آن این امکان را می‌دهد که شرایط و خواسته‌های خود را بر دیگران و در رأس آنها آمریکا و دنباله‌روهایش در منطقه به چندین دلیل تحمیل کند:
نخست: شکست تحریم‌های اقتصادی آمریکا در به زانو درآوردن ایران و ادامه صادرات نفت ایران به چین، ترکیه، هند و دیگر کشورها است.
دوم: رهبری ایران یقین دارد که آمریکا ترسوتر از آن است که حمله‌ای نظامی علیه ایران آغاز کند، چه این جنگ برای انتقام‌گیری به دلیل ساقط کردن پهپادش و چه برای دفاع از هم پیمانانش و به‌ویژه سعودی‌ها باشد.
سوم: تمامی دشمنان ایران با بحران‌های بسیار وخیمی دست به گریبان هستند، شکست‌هایی که به عربستان سعودی به طور متوالی از طریق حملات یمنی‌ها، تحمیل می‌شود و صنعت نفت آن را فلج کرده‌اند که آخرین مورد این شکست‌ها، عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی (وابسته به انصارا...) در محور نجران بود که طی آن، هزاران نفر از نیروهای سعودی اسیر و صدها تن دیگر کشته و خودروهای زرهی این کشور به غنیمت گرفته شده‌اند.
چهارم: طرف اسرائیلی، که از اصلی‌ترین تحریک‌کنندگان آمریکا برای حمله به ایران بود، فعلا با هرج و مرج سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.
پنجم: ترامپ خود را با تحقیقاتی مواجه می‌بیند که ممکن است به انزوای وی منجر شود و حتی اگر این احتمال وجود نداشته باشد ولی شانس پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای دور دوم کاهش یافته است.
ششم: محور مقاومت، که تحت رهبری ایران است، با بازگشایی گذرگاه «البوکمال» در مرزهای مشترک سوریه و عراق به یک دستاورد استراتژیک بسیار مهم دست یافت، این بدان معنا است که این محور بدون هیچ موانعی تا سواحل مدیترانه می‌رسد و محاصره تحمیلی علیه سوریه را می‌شکند و به انزوای آن پایان می‌دهد.
از این تغییر و تحولات در اوضاع خاورمیانه که در آن ایران درحال پیشرفت است و در مقابل، دشمنانش در حال عقب‌نشینی هستند و ترامپ در برابر ایران به خفت و خواری افتاده است و توهین‌ها را در تلاش برای مذاکره با ایران به امید خارج شدن از بحران‌هایش تحمل می‌کند، تعجب نمی‌کنیم.
مسؤولان سعودی، که به انتقال جنگ به داخل خاک ایران از طریق گروه‌های مسلح و به شیوه لیبی و سوریه تهدید کرده‌اند، اکنون میانجی‌گرهایی را برای انتقال پیام‌هایی به تهران جهت مطرح کردن درخواست گفت‌و‌گو و آتش‌بس می‌فرستند و این مساله به منزله عقب‌نشینی و کوتاه آمدن آنها از مواضع‌شان است که با توجه به تحولات اخیر در جنگ یمن قابل درک است.
آمریکا، عرب‌ها و به‌ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را فریب داد و آنها را خوار و ذلیل کرد و از آنها باج‌خواهی کرد و اموال و پول آنها را به غارت برد و به آ‌نها سلاح‌های «قراضه» فروخت و این مساله به وضوح در شکست موشک‌های «پاتریوت» و رادارهای «مدرن»- که ده‌ها میلیارد دلار هزینه دارد- در ردیابی یا جلوگیری از حملات جنبش انصارا... و حفاظت از تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان، ثابت شده است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها