«جندق» یکی از رویایی‌ترین کویرهای ایران را برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر دارد

سکوتستان

پایه زدن به دل کویر که باشی خوب می‌دانی وقتش رسیده راهی شوی. پاییز و زمستان فصل رویایی کویربازهاست دیگر. هرم داغ آفتاب بهار و تابستان هر لحظه کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و هوای مطلوب‌تری را برای راه رفتن میان برهوت کویر ایجاد می‌کند. ایران هم که تا دلتان بخواهد کویرهای زیبا دارد، اصلا می‌بینید هر چیزی در این جهان زیبایی‌های خودش را دارد. این غول مخوف خشکی می‌تواند با همه مخاطرات و پیچیدگی‌هایش بشود کویر و از همه دل ببرد، آنقدر که بعضی از کوه و دریا و سرسبزی هم بیشتر دوستش داشته باشند. کویر مرنجاب و مصر و شهداد از مشهورترین مقصدهای کویری برای گردشگران طبیعت است. اما به جز اینها برای کویرگردان مقصدهای جذاب دیگری هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است؛ نمونه‌اش کویر جندق است، همین کویری که می‌خواهیم معرفی‌اش کرده و شما را وسوسه کنیم که راهی‌اش شوید. همین اول کاری بگوییم درست است که پاییز و زمستان فصل‌های خوب کویرگردی هستند، اما اگر زمستان را انتخاب کردید، باید حواستان باشد با تجهیزات کامل راهی شوید، چون شب‌های کویری سرمای سوزانی دارد، درست مثل گرمایش... اگر می‌خواهید در مدت اقامت در کویر کمپ بزنید حتما لباس گرم و کیسه خواب مناسب همراه داشته باشید و اگر در اقامتگاه‌های روستایی اقامت می‌کنید هم علاوه بر لباس گرم، با توجه به میزان تحمل‌تان نسبت به سرما، تجهیزاتی مانند پتو همراه ببرید.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۷۰

یک کویر خاص
کویر جندق در فاصله ۳۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و در شمال شرق این شهر قرار دارد. جندق از توابع شهر خور است و از سمت شمال و جنوب به دشت کویر و از سمت غرب به ریگ جن منتهی می‌شود. برای رسیدن کویر جندق دو مسیر وجود دارد که مسیر اول شناخته شده است و مسیر دوم راهی کویری است و شاید بیشتر مناسب افرادی باشد که به رانندگی طولانی در جاده‌ها علاقه دارند و آن را بخشی از لذت سفر می‌دانند.
برای رفتن به کویر جندق از طریق مسیر اول باید به شهر خور رفته و از آنجا به سمت جندق حرکت کنید. مسیر دوم از طریق جاده تهران ـ مشهد است. در میانه این مسیر و در ورودی شهر شاهرود، جاده‌ای کم‌رفت‌وآمد و ناشناخته وجود دارد که بعد از وارد شدن به آن و پس از شش ساعت رانندگی به کویر جندق خواهید رسید.

جاذبه‌های خاص مسیر
یکی از دیدنی‌های کویر جندق، تنگه‌ها و باتلاق‌های نمکی در قسمت نزدیک به کویر ریگ جن است. در اثر عبور سیلاب‌ها هنگام بارندگی از میان مسیل‌های خشک و باتلاقی اشکال فرسایشی زیبایی ایجاد شده و با هر بارندگی سیلاب‌ها باعث عمیق‌تر شدن مسیل‌ها می‌شوند. گود محمود هم از دیگر جاذبه‌های کویر جندق است. ویژگی گود محمود وجود تپه‌های مخروطی پراکنده در کویر است که منظره بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.
رمل‌های شنی و حیات وحش بی‌نظیر با وجود حیواناتی مانند خرگوش، قمری، تیهو، کل، بز، روباه شنی، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ و... هم از جاذبه‌ها و دیدنی‌های کویر جندق هستند.
یکی از لذت‌های سفر به کویر شترسواری است و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در کویر جندق امتحان کنید و از فراز شتر از سکوت و ابهت کویر لذت ببرید. توصیه می‌کنیم بدون راهنمای محلی در کویر گردش نکنید، چون مناطق باتلاقی در عین زیبایی می‌توانند بسیار خطرناک باشند. امکان راه گم کردن در کویر هم وجود دارد، پس هیچ‌گاه بدون راهنمای محلی به دل کویر نزنید.
پوشش گیاهی خاص کویر هم از جاذبه‌های خاص این منطقه به حساب می‌آید. منطقه کویر بسیار کم باران است و میانگین بارش سالانه‌اش از صد میلی‌متر کمتر است، اما به دلیل همین آب و هوای خاص پوشش گیاهی خاص مناطق کویری مانند درختچه تاق، بادام کوهی، خارشتر، گز و… در کویر جندق به چشم می‌خورد. در منطقه جندق کشت زعفران هم انجام می‌شود و گفته می‌شود زعفران این منطقه، بهترین زعفران ایران است. مزرعه زعفران بسیار زیباست و بازدید از آن و نحوه چیدن گل‌های ظریفش خالی از لطف نیست و می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به کویر جندق را رقم بزند.
یکی از عمیق‌ترین لذت‌های سفر به کویر قدم زدن در میان تپه‌های ماسه‌ای و گوش سپردن به سکوت محض و لذت بردن از آرامش بی‌نظیر این منطقه است؛ لذتی که ما شهرنشینان از آن بهره‌ای نداریم. در سفر به کویر جندق حتما به شهر جندق هم سر بزنید و از قلعه انوشیروان و آبشار این شهر پرراز و رمز با بیش از 2000سال قدمت، دیدن کنید.

شهری کم باران

قدمت شهر جندق بر اساس آثار باقیمانده از ادوار گذشته، به 2000سال می‌رسد و قلعه انوشیروان تنها قلعه‌ای در کشورمان است که هنوز هم در آن مردم سکونت دارند. این قلعه، یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود که بر فراز هر چهار گوشه آن، برجی قد برافراشته است. این قلعه تاریخی و دیدنی، دارای دروازه‌ای با ویژگی‌های خاص است. اگر در اوایل فصل پاییز به این قلعه بروید، هوای مطبوع و خنکی را تجربه خواهید کرد و اگر در فصل زمستان در کوچه‌های آن قدم بزنید، هوای نسبتا گرمی را تجربه خواهید کرد.
جندق بسیار کم باران است، اما از جمله ویژگی‌های مهم کویرنشینان ایران این است که از اندک آبی نیز بیشترین بهره را می‌برند و درست به همین دلیل و به‌رغم بارندگی اندک، جندق از محصولات کشاورزی بی‌نصیب نیست و حتی مشهور است زعفران این منطقه، بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران ایران است و صد حیف که به دلیل کمبود منابع آبی، میزان برداشت آن بسیار اندک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها