jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۲۲۸۵۴۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸  |  ۱۰:۵۷

خشم افزون بر آسیب رساندن به سلامت روان، سبب ابتلا به بیماری‌های جسمانی می‌شود؛ با یادگیری تکنیک‌های کنترل خشم سلامت جسم و روان خود را حفظ کنید.

۱۵ ترفند طلایی برای ایجاد آرامش در اوج خشم

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، خشم و عصبانیت زمانی که با پرخاشگری، طغیان و حتی بروز واکنش‌های جسمانی همچون برافروختگی، افزایش فشارخون و ضربان قلب روی دهد برای سلامت جسمانی و روانی انسان خطرناک است و می‌تواند او را در موقعیت‌های دشواری قرار دهد.

کنترل خشم از جمله توانایی‌های منحصربه فرد در افراد است که می‌تواند مانع از انجام کار‌های ناخواسته و پشیمانی از انجام کار یا بیان کلمه‌ها بدون تفکر درباره آن‌ها شود. کنترل خشم از راه تمرین و با رعایت برخی تکنیک‌ها و البته داشتن سعی و اراده به دست می‌آید و سبب ایجاد آرامش و تفکر منطقی در افراد حتی در زمان خشم ناگهانی و شدید می‌شود.

در ادامه برخی تمرین‌ها برای کنترل خشم را که به وسیله متخصصان علوم روانشناسی پیشنهاد شده است می‌توانید ملاحظه کنید و در زمان بروز خشم از آنها برای کنترل این طغیان روحی استفاده کنید.

از یک تا ۱۰۰ بشمارید

زمانی که شروع به شماردن اعداد می‌کنید ذهنتان معطوف به این کار می‌شود، ضربان قلب شما کاهش می‌یابد و احتمالاً خشم شما فروکش می‌کند.

نفس عمیق بکشید

انجام تکنیک تنفس دیافراگمی بهترین راهکار برای کنترل و مهار خشم است. با نفس کشیدن عمیق میزان بیشتری اکسیژن به مغز می‌رسد و ذهنتان آرامش بیشتری برای تصمیم‌گیری‌های منطقی و مواجهه با مشکل پیدا می‌کند.

قدم بزنید

با قدم زدن، دوچرخه سواری کردن، انجام ورزش گلف و به طور کلی هرکاری که سبب بهبود جریان خون و ضربان قلب شما شود، خشم و عصبانیت در شما فروکش می‌کند. ورزش کردن به دلیل ایجاد هورمون آندروفین سبب ایجاد حس شادی و جلوگیری از استرس و خشم در افراد می‌شود.

عضله‌های خود را آرام کنید

با آرام‌سازی عضله‌ها و رفع انقباض آنها، بدن از تنش و استرس ناگهانی در اثر خشم آزاد می‌شود و به این ترتیب حس خشم در او کنترل می‌شود.

با خودتان کلمه‌های مثبت را تکرار کنید

یک کلمه یا عبارت معمولاً می‌تواند اثری فوق‌العاده در کنترل خشم در افراد داشته باشد. کلماتی مانند من آرامش دارم و من بر خشم خود مسلط هستم می‌تواند به ذهن شما کمک کند تا تصمیم‌گیری منطقی برای مواجهه با خشم داشته باشد.

تمرین‌های کششی انجام دهید

انجام تمرین‌های کششی مانند یوگا می‌تواند سبب افزایش توان کنترل عضله‌های بدن و همچنین بهبود خلق‌خو شود.

به رویا‌های شیرین فکر کنید

در زمان خشم، استرس و نگرانی به مناظر طبیعی مانند کناره ساحل دریا، کوه‌ها، پرواز پرندگان، جنگل‌های زیبا، آبشار‌های مرتفع و مواردی از این دست فکر کنید تا ضربان قلب شما عادی و حس خشم در شما کنترل شود.

موسیقی آرام بخش و مورد علاقه تان را فراموش نکنید

گوش دادن به موسیقی آرام بخش و مورد علاقه افراد در زمان خشم می‌تواند سبب کنترل این مشکل روحی در افراد شود.

در زمان خشم هیچ گاه بدون تفکر صحبت نکنید

بسیاری از افراد زمانی که به شدت خشمگین می‌شوند قطاری از کلمات و جمله‌ها را بدون تفکر بر زبان می‌آورند که بعد‌ها به شدت از بیان آن‌ها ناراحت و پشیمان می‌شوند. این گفته‌ها می‌تواند فرد را درموقعیت‌هایی پیش بینی نشده قرار دهند و وضعیت او را بدتر از پیش کند.

سکوت در زمان خشم بهترین راهکار برای کنترل خشم و کمک به بهبود وضعیت است. با سکوت شما به ذهن خود اجازه می‌دهید ذهن مناسب‌ترین کلمه‌ها و جمله‌ها را پیدا کند و به این ترتیب مشکل به آسانی برطرف شود.

به خود استراحت دهید

در زمان خشم حتماً لازم نیست برای مدت زمان طولانی در محلی که سبب این مشکل شده است باقی بمانید. به خودتان استراحت دهید، مقداری آب یا قهوه بنوشید و به استراحت یا حتی یک مسافرت کوتاه بروید تا خشم در شما فروکش کند و آنگاه با یک روحیه عالی و تفکر منطقی به محل کار، تحصیل یا خانواده بازگردید.

علت خشم خود را بنویسید

یکی از راهکار‌های طلایی برای مهار خشم، نوشتن علت خشم، راهکار‌های رفع آن، چگونگی برخورد با دیگران و مواردی از این دست است. با نوشتن، خشم شما فروکش می‌کند و نکته‌های طلایی برای بهبود وضعیت و بازگشت به شرایط پیشین به ذهنتان می‌رسد.

موقعیت خشم را شبیه سازی کنید

اگر لازم است در یک موقعیت استرس‌زا به دیگران پاسخ مناسب دهید، آن را پیش از گفتن در موقعیت حقیقی چند بار برای خود شبیه‌سازی کنید به ویژه اگر عکس‌العمل اطرافیان خود را می‌شناسید. برای این کار می‌توانید از آینه استفاده کنید و نوعی نمایش برای بررسی وضعیت به وجود آورید. با مشاهده برخورد‌های خود می‌توانید راهکار‌های مناسبی برای رفع خشم پیدا کنید.

موقعیت‌های ایجاد کننده خشم را کنترل کنید

اگر مسیر پرترافیک سبب خشم شما می‌شود مسیرتان را عوض کنید. اگر دیر رسیدن به محل کار سبب خشم شما می‌شود، زودتر از خانه خارج شوید. با این راهکار‌ها بسیاری از عوامل ایجادکننده خشم برطرف می‌شوند و به آرامش نسبی دست می‌یابید.

با یک دوست امین درد و دل کنید

در صورتی که نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید با یک دوست امین و قابل اعتماد درد و دل کنید. شاید راهکار‌های ارائه شده از سوی دوست شما بتواند به شما برای رفع مشکل کمک کند. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوران بهره بگیرید.

با خنده به استقبال خشم بروید

در زمان بروز خشم، خندیدن و تبسم می‌تواند سبب بهبود وضعیت شود، همچنین دگرگون کردن وضعیت هم می‌تواند در کنترل خشم اثرگذار باشد. به طور مثال اگر ایستاده‌اید بنشینید یا اگر نشسته هستید بایستید تا خشم در شما فروکش کند.

همیشه قدردان موقعیت‌های خوب زندگیتان باشید و نکات مثبت زندگیتان را به خودتان یادآوری کنید. در صورت بروز خشم با دیگران مهربان باشید تا خشم در شما کنترل شود

با انجام این راهکار‌ها می‌توانید در زمان اوج خشم آرامش داشته باشید و با تفکر و بیان منطقی موقعیت، تنش زا را از بین ببرید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

مهارت تحکیم بنیان خانواده پس از فرزندآوری

ازدواج پیش از داشتن فرزند، قراردادی است برای آماده ساختن آسایش جسمانی و روانی متقابل، ولی پس از بچه دار شدن معنی حقیقی خود را به دست می آورد. خانواده همیشه در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی، منشاء فرهنگ‌ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. توجه به خانواده و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره سبب اصلاح خانواده انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است. 

سختی‌های موج سوم کرونا

سختی‌های موج سوم کرونا

چند روزی است اوضاع بیمارستان مسیح‌دانشوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع کرونا در ایران نگران‌کننده شده و روزانه حدود 200بیمار به اورژانس کرونای این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

نظام خانواده یک نهاد اساسی و محوری در جامعه است و به عنوان هسته اولیه برای سایر نهادهای اجتماعی به شمار می رود. همانطور که نظام های بزرگ اجتماعی، قوانین و حقوق خاص خودشان را در ارتباط با اداره و استحکام و رشد و بالندگی دارند لذا جهت تحکیم بنیان خانواده باید خانواده ها را آموزش داد. بدین ترتیب با توجه به تاثیر مستقیم آموزش بر وضعیت زوجین، شناسایی و تعیین عللی که به بهبود روابط زناشویی منجر می شود، در پیشگیری از مشکلات آنان نقش موثری خواهد داشت.

اشتباه‌های کرونایی ما

اشتباه‌های کرونایی ما

یک: اِرْحَمْ تُرْحَمْ؛ «رحم کن تا به تو رحم شود.» این پروتکل ناب امیرالمؤمنین است که در روزهای کرونایی به شدت به کار می‌آید.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر