در فصل بهار هوا کم کم رو به گرم شدن می‌رود و همین موضوع باعث ضعف قدرت هاضمه می‌شود در نتیجه در این فصل باید از غذاهایی که بیشترین احساس سیری با کالری کم را به ما می‌دهد، استفاده‌کنیم. درعین حال این فصل بهترین زمان برای پاکسازی کبد بوده و با تغذیه مناسب می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد. در این شماره طرز پخت سه نوع غذا را که با گوجه سبز تهیه شده و خاصیت و مزه بسیار خوبی دارد به شما آموزش می‌دهیم و امیدواریم مورد توجه‌تان قرار‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۱۹

آش گوجه سبز

مواد لازم:
گوجه سبز: نیم کیلو / گوشت چرخ‌کرده: 250 گرم / پیاز متوسط: 2 عدد / سبزی آش: یک کیلو / بلغور گندم: یک پیمانه / لوبیا قرمز: نصف پیمانه / عدس: نصف پیمانه / نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
لوبیا، عدس و بلغور را جداگانه دو تا سه ساعت قبل از پخت خیس می‌کنیم. لوبیا را با دو لیوان آب نیم پز کرده و عدس و بلغور را اضافه می‌کنیم تا خوب بپزد. دو عدد پیاز را خرد کرده و درقابلمه‌ای بزرگ با کمی روغن سرخ می‌کنیم و در انتها زرد چوبه و نعنا خشک را اضافه می‌کنیم تا سرخ شده و بوی خامی آنها گرفته شود.
سبزی آش را شسته و خرد کرده و به پیازداغ اضافه می‌کنیم بعد دو لیوان آب اضافه کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا سبزی کمی پخته شود. یک عدد پیاز باقیمانده را در کمی روغن سرخ کرده و گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه و سرخ می‌کنیم. گوجه سبزهای شسته شده، نمک، فلفل، لوبیا، عدس، بلغور و گوشت سرخ شده را به سبزی اضافه کرده و هم می‌زنیم تا مواد خوب با هم مخلوط شود و آش را روی حرارت کم می‌گذاریم. البته در نظر داشته باشید گوجه سبز زود می‌پزد برای این‌که آش ظاهر خوبی داشته باشد وگوجه‌ها له نشود قابلمه را به‌موقع از روی حرارت برمی‌داریم.
وقتی آش جا افتاد آن را درظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ و نعناداغ تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

خورشت گوجه سبز

مواد لازم:
گوشت یا مرغ: نیم کیلو/ نعنا و جعفری: یک کیلو / گوجه سبز: نیم کیلو / پیاز بزرگ: یک عدد / رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
پیاز را خرد کرده و در کمی روغن سرخ می‌کنیم سپس کمی زردچوبه ورب اضافه کرده و تفت می‌دهیم. مرغ یا گوشت را شسته، خرد کرده و به پیازداغ اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. سپس سه لیوان آب اضافه کرده و گوشت را نیم پز می‌کنیم. نعنا و جعفری را شسته، خرد کرده و در کمی روغن تفت داده و با نمک به گوشت اضافه می‌کنیم. وقتی گوشت پخت گوجه سبزها راشسته و به خورشت اضافه کرده و روی حرارت کم می‌گذاریم تا آب خورشت کم شده و جا بیفتد البته باید حواسمان باشد گوجه‌ها له نشود. درآخر خورشت را با برنج سرو می‌کنیم.

اشکنه گوجه سبز

مواد لازم:
گوجه سبز: نیم کیلو / شکر: 3 قاشق غذاخوری / پیاز متوسط: 3 عدد / شنبلیله: یک قاشق غذاخوری / تخم‌مرغ: 4 عدد / آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم
پیاز را خرد و با کمی روغن سرخ کرده و با زردچوبه تفت می‌دهیم. شنبلیله را شسته، خرد کرده و همراه آرد به پیازداغ اضافه می‌کنیم. حدود چهار لیوان آب روی مواد ریخته و وقتی کمی جوشید نمک و فلفل به آن اضافه می‌کنیم. گوجه سبزها را شسته و هسته آن را خارج کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. در این مرحله تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی ریخته و با کمی نمک هم زده و کم کم به اشکنه اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا پخته شود. می‌‌توانیم تخم‌مرغ‌ها را درسته بریزیم که در این صورت نباید اشکنه را هم بزنیم تا تخم‌مرغ‌ها درسته پخته شود. دراین مرحله اشکنه را درظرف مناسبی ریخته و سرو می‌کنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها