سوگواری اباعبدا... همه‌اش شور است و عشق و به قولی به برکت نام حسین‌(ع) خودش ردیف می‌شود، خوب هم ردیف می‌شود؛ هم برنامه‌های سخنرانی و نوحه‌خوانی و آیین‌داری‌اش و هم گریه‌کنان و عزادارانی که عشق حسین جذبشان می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۷۰

اما تصور کنید اگر حتی همین مراسم پرشور با یک نظم و برنامه‌ریزی خاص و اصیل و خردمندانه همراه شود، مثل آنچه از حدود 200 سال پیش در روستای گردشگری ماسوله گیلان اجرا می‌شود.
ماسوله را تقریبا همه‌مان به طبیعت زیبایش می‌شناسیم به روستای پلکانی‌ای که ایوان خانه‌هایش پر شده از گلدان‌های سفالی با گل‌های شمعدانی زیبای رنگارنگ، به آب و هوای دلچسب و به جنگل‌ها و کوهستان‌های سرسبز و پردار و درختش و البته به قدمت و اصالتش که به حدود هزار سال پیش ‌برمی‌گردد؛ تاریخ و قدمتی که نامش را به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور در سال 54 به فهرست آثار ملی کشور برده است. به‌ هر حال، رد همین قدمت و اصالت را می‌توان در آیین و رسوم ملی و مذهبی‌اش هم یافت؛ به‌ویژه در رسوم مذهبی و آیین عاشورایی‌اش که آن هم در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و جالب این‌که نه خود عزاداری و آیین عاشورایی، بلکه نظام مدیریت سنتی حاکم بر این عزاداری ثبت شده، یعنی همان نظم و نظامی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم و اگر باشد حتما شور مراسم پرشورتر و حال و هوایش خاص‌تر و از برخی هرج و مرج‌ها جلوگیری می‌شود.
قصه نظام حاکم بر عزاداری ماسوله‌ای‌ها از آن قرار است که اولین بار در سال 1261 هـ.ق، یعنی 180 سال پیش، ریش‌سفیدان ده ماسوله دور هم جمع شدند و برای برگزاری عزاداری دهه اول محرم برنامه منظمی تدارک دیدند. فکرش را بکنید حدود 200 سال پیش و برنامه‌ریزی برای یک رسم و آیین محلی در یک روستای دورافتاده؛ برنامه‌ای بسیار حساب شده که از غروب آخرین روز ماه ذی‌الحجه (شب حلول ماه محرم) شروع می‌شود و پس از آن برای هر شب این دهه، مراسمی مختص همان روز و البته از پیش تعیین شده تا روز عاشورا برگزار می‌شود. البته آن بخش از مراسم که با آیین‌های خاصی همراه است، از شب هفتم محرم و با مراسم طوق‌بندی آغاز می‌شود و در روزهای بعد با مراسم دیگری همچون تشت‌گردانی، سنج‌زنی، زین‌گردانی، اسب‌گردانی، دسته‌گردانی، شربت‌دهی، شب‌الوداع، صبح قتلی و مراسم شب شمع‌دار ادامه یافته و در شب دوازدهم محرم پس از انجام مراسم خاکسپاری شهیدان کربلا و مراسم تعزیه‌داری در جوار بقعه عون بن علی، برنامه ماه محرم در ماسوله پایان می‌یابد. این مراسم با همین نظم و ترتیب نسل به نسل اجرا و منتقل شده و همچنان با صلابت در ماسوله اجرا می‌شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها