عملیات انتحاری در پایتخت افغانستان 63کشته و 182 زخمی برجای گذاشت

عروســـی خونیــــن کابـــــل

تا نیروهای اشغالگر خارجی درافغانستان حضور دارند، تروریست‌ها هم دست از این کشور بر نمی‌دارند. این تروریست‌ها ممکن است تحت یک نام مشخص مثل داعش یا طالبان یا القاعده نباشند، بلکه می‌توانند گروه‌های ناشناس و تازه متولدشده‌ای باشند که روزی با همان گروه‌ها همکار بوده و امروز برای خود مستقل شده‌اند. وقتی نیروهای نظامی خارجی در کشوری حضور داشته باشد دستاویز کافی به ماجراجویان متعددی می‌دهد تا به بهانه‌های مختلف گروه‌های نظامی و تروریستی تشکیل دهند. گروه‌هایی که اگر دست‌شان رسید به بیگانگان حمله می‌کنند و اگر نرسید مردمان عادی را حتی در یک مراسم عروسی یا عزا هدف قرار می‌دهند‌. عملیات شامگاه شنبه در کابل یکی از وحشتناک‌ترین اقدامات تروریستی طی سال‌های اخیر افغانستان بود.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۶۵

به گزارش بی‌بی‌سی، انفجار در هتلی در غرب کابل و هنگام اجرای یک مراسم عروسی رخ داد و آن را به خاک و خون کشاند. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در صفحه توییترش نوشت: این حمله در حوزه ششم امنیتی کابل در داخل هتل قصر دبی رخ داده است. گفته می‌شود یک بمبگذار انتحاری مواد منفجره همراه خود را در داخل سالن عروسی منفجر کرده است. مردم در حال جشن و پایکوبی بودند که ناگهان سالن در انفجاری از دود و آتش فرو رفت. زخمی‌ها فورا به بیمارستانی در کابل و اجساد بی‌گناهان نیز به سردخانه‌ها منتقل شدند. در زمان انفجار حدود 1200 نفر در سالن و اطراف آن حضور داشتند. گفته می‌شود انفجار درست در نزدیکی محل نشستن داماد روی داد. داماد که میرویس نام دارد به یک شبکه تلویزیون محلی گفت: «عروسی‌ام به عزا تبدیل شد. برادر، اقوام و دوستانم را از دست دادم. من دیگر هرگز روی خوشبختی نخواهم دید.»
پلیس زمان وقوع این انفجار را حدود ساعت 5/10شب به وقت کابل دانست. در این انفجار دست‌کم 63 نفر کشته و 182 نفر مجروح شدند. با توجه به وخامت حال مجروحان امکان افزایش تعداد قربانیان می‌رود. تصاویر منتشر شده از داخل سالن عروسی نشان می‌دهد انفجار بسیار نیرومند بوده است. در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از خاکسپاری دسته‌جمعی نزدیک به ۱۵ عضو یک خانواده در سانحه قلعه قاضی شهر کابل منتشر شده است. تا‌کنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این رویداد را به‌عهده نگرفته است.
طالبان نپذیرفت
گروه طالبان صبح دیروز با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد. به گزارش الجزیره، سخنگوی این گروه در یک پیام توییتری نوشت: دولت اسلامی این حمله را به شدت محکوم می‌کند و تجاوز به شهروندان را نمی‌پذیرد. ارتکاب چنین اعمال وحشیانه و عمدی و هدف قرار دادن زنان و کودکان هیچ توجیهی ندارد. به گزارش همین شبکه، تاکنون گروه تروریستی تکفیری داعش - شاخه افغانستان-نیز مسؤولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است. محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای گفت: «طالبان نمی‌تواند خودش را از وقوع چنین فجایعی مبرا بداند، زیرا به کانونی برای تروریست‌ها تبدیل شده است.» عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی دولت نیز در یک پیام توییتری این حمله را محکوم کرد و به خانواده‌های بازماندگان تسلیت گفت. وی نوشت: «این حمله شنیع و غیرانسانی بدون تردید یک جنایت ضد بشری بوده است.»
به نوشته روزنامه هشت صبح، این حمله انتحاری در جاده منتهی به قصر دارالامان در شرایط و تدابیر ویژه امنیتی و دو روز پیش از صدمین سالروز استقلال افغانستان صورت گرفته است. امسال دولت افغانستان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مهر ماه در نظر دارد صدمین سالروز استقلال را به گونه ویژه برگزار کند. طالبان پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به خرابکاری در روند انتخابات هشدار داده بود. برخی شاهدان عینی نیز گفتند مجلس عروسی مربوط به شیعیان افغانستان در بیشتر مواقع هدف حمله تروریستی گروه‌های سلفی قرار می‌گیرد.
شکست خسارت‌بار آمریکا
انفجار روز گذشته در شرایطی رخ می‌دهد که گروه طالبان می‌گوید موفق شده است با آمریکایی‌ها به یک توافق صلح دست یابد. این توافق آنچنان که خبرگزاری‌ها می‌گویند هنوز نهایی نشده و حتی ممکن است کان لم یکن شود. روز گذشته واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد: توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نهایی شده، اما اگر طالبان با برقراری آتش‌بس موافقت نکند، خطر شکست این مذاکرات نیز وجود دارد. به گزارش فارس، این روزنامه با اشاره به ملاقات دونالد ترامپ با مشاوران و مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد صلح افغانستان نوشت دولت آمریکا تاکنون جزئیات کامل مذاکرات صلح را با رئیس جمهور افغانستان مطرح نکرده است. اما حکومت افغانستان تاکید دارد که در مورد صلح با عزت با آمریکا همکاری می‌کند، البته در صورتی‌که طالبان بر تعهدات خود باقی بماند.
برخی از ناظران با توجه به این سردرگمی بر این باورند که برای دولت آمریکا امضای توافق صلح با طالبان و استفاده از آن به عنوان یک برگ برنده سیاست خارجی در اولویت قرار دارد اما کیفیت این توافق و پیامدهای آن با توجه به در حاشیه قرار گرفتن دولت افغانستان، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین در حالی که دولت افغانستان به برگزاری به موقع انتخابات ریاست‌جمهوری در مهرماه آینده اصرار دارد، طالبان در تازه‌ترین موضع‌گیری خود، پافشاری دولت افغانستان به برگزاری انتخابات را «مخالفت با صلح و عاملی برای افزایش تنش‌ها» قلمداد کرد.
آمریکا که خود از عاملان اصلی پیدایش طالبان در افغانستان بوده، پس از حملات 11 سپتامبر با هدایت گروه القاعده مورد حمایت طالبان در افغانستان به این کشور لشکرکشی و حکومت طالبان را سرنگون کرد، اما اکنون با گذشت 18 سال و با تداوم قدرت نظامی طالبان مجبور به مذاکره با این گروه برای خروجی آبرومندانه از افغانستان شده است. رویکردی که حتی برخی کارشناسان آمریکایی نیز آن را شکست تاریخی برای کاخ سفید می‌دانند. برای مثال اندرو مک کارتی، عضو ارشد موسسه آمریکایی نشنال ریویو به‌تازگی در یادداشتی تاکید کرد صرف‌نظر از چندوچون مذاکرات و دیپلماسی منجر به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این معنایی جز شکست آمریکا در افغانستان ندارد.

ابراز همدردی ایران

سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تاسف و انزجار از عملیات انتحاری در یک مراسم عروسی در کابل این اقدام را شدیدا محکوم کرد.
به گزارش العالم، وی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت افغانستان به‌ویژه خانواده‌های قربانیان و داغدیدگان این اقدام غیرانسانی و اعلام حمایت دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت این کشور، مرتکبان چنین جنایت‌هایی را دشمنان انسانیت، صلح، امنیت و ثبات افغانستان و منطقه دانست و اظهار کرد: افغانستان در حال گذراندن دورانی سخت و سرنوشت‌ساز است که در این راه، مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد؛ اطمینان داریم افغانستان می‌تواند با اتحاد بین دولت و ملت و تمامی گروه‌ها و اقوام و صبوری و دوراندیشی، این مشکلات را پشت سر بگذارد و آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده این کشور ترسیم کند و در این راه همواره ایران را در کنار خود خواهد داشت.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها