با آن همه موج منفی علیه برگزاری انتخابات شورایاری مخصوصا با اظهارات قرص و محکم رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره این که این انتخابات از بیخ و بن غیرقانونی است، فکرش را هم نمی‌شد کرد که این انتخابات در موعد مقرر برگزار شود اما سرانجام چنین شد و تهران دیروز جوی انتخاباتی گرفت.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۳۸

برای یک تهران هشت میلیون نفری با 352 محله و بیش از 12هزار نامزد و بالغ بر1700 شعبه اخذ رأی و 700 صندوق البته انتظار می‌رفت که انتخابات پرشورتری برگزار شود تا لااقل هنگام عبور از محلات مختلف صفی دیده شود، شبیه صف‌های انتخابات ریاست جمهوری. ولی واقعا این‌چنین نبود و حتی برخی‌ها به طعنه نوشتند که صف نانوایی‌های تهران شلوغ‌تر از صف انتخابات شورایاری‌هاست. با این حال مردم برخی محلات شور مشارکت‌شان بیشتر از بقیه مناطق بود و جالب این که اغلب‌شان در محله‌های جنوب شهر ساکن بودند، محله‌هایی مثل نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، جوادیه، مشیریه، شکوفه و خزانه. در کنار این محلات اما مردم محله تهرانپارس غربی و محله گلشن که درصدر مشارکت‌ها قرار داشت نیز نام محله‌شان را سرزبان‌ها انداختند.
پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران نکات جالب کم نداشت، از این که پیروز حناچی، شهردار پایتخت هنگام رای دادن در شعبه محله شهرآرا شجاعانه گفت که اولین‌بار است در این جنس انتخابات شرکت می‌کند تا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر که یک‌بار در محله کاشانک رای داد و وقتی به مسجد فخریه در محله منیریه رسید، برای این که آزمایش کند که آیا با یک کارت ملی می‌شود چند بار رای داد یا نه، در مسجد فخریه دوباره رای داد که سیستم رای‌اش را نپذیرفت. به این ترتیب شورای شهری‌ها شائبه این نوع تقلب را از انتخاب شورایاری‌ها پاک کردند و البته تلاش کردند نشان دهند نخستین انتخابات الکترونیکی که در کشور انجام شده، امنیت دارد. علاوه بر امنیت، شهردار تهران اعلام کرد که چون انتخابات مکانیزه برگزار شده، رای باطله نیز وجود ندارد و ابراهیم شیخ، معاون او هم گفت که هر رای‌دهنده ظرف کمتر از یک دقیقه رای خود را ثبت کرده است.
با این حال مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران از مردم خواست اگر تخلفی را حین برگزاری انتخابات مشاهده کرده‌اند، حتما آن را گزارش دهند.
با این‌که شهرداری تهران به‌عنوان متولی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از برگزاری این رفراندوم خشنود است ولی ابهامات درباره عملکرد شورایاران و نقش آنها در محلات همچنان به قوت گذشته باقی است. شورایاران در بیشتر محله‌ها برای مردم محله شناخته‌شده نیستند، حتی پیگیری خاصی انجام نمی‌دهند و در برخی محلات نقش‌شان در حد تهیه بلیت اماکن ورزشی و ارائه آنها با تخفیف تنزل یافته است.
مشکلات 352 محله تهران کم نیست، حتی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران دیروز در حین رای‌گیری گفت که اداره شهری با طول و عرض تهران فقط با 21 عضو شورا شدنی نیست که منظورش این بود که به کمک شورایاران در اداره شهر چشم دارد. اما واقعیت این است که این تشکل‌های مردمی که قانون پشتوانه شکل‌گیری‌شان است و برایشان وظیفه تعیین شده در چهار دوره قبل بسیار ناکام بوده‌اند و این چیزی نیست که از چشم مدیران شهری دور مانده باشد. شاید به همین دلیل بود که روز گذشته سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران که در مسجدجامع اوین رای داده بود، از تدوین برنامه محلی تهران با کمک شورایاران جدید خبرداد و به نوعی آرمان‌هایش را شرح داد و گفت که شورایاری‌ها نه‌تنها در بعد نظارت بلکه در برنامه‌ریزی نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند زیرا محلات تهران از نظر برنامه‌ریزی نامتوازن هستند و اگر شورایاران خوب همکاری کنند شهرداری می‌تواند از سازمانی خدمات‌محور به سازمانی اجتماع‌محور تغییر رویکرد دهد.
تا رسیدن به این نقطه البته که راه درازی در پیش است و شورایاران به معنی واقعی کلمه به آموزش، تعهد، مسؤولیت‌پذیری و جمع‌نگری نیاز دارند. این جمله دیروز سکینه اشرفی یک دنیا حرف با خود داشت وقتی گفت در این دوره از انتخابات تلاش کردیم زنان و جوانان حضور فعال‌تری داشته باشند زیرا زنان و جوانان به‌دنبال منافع خود و رانت‌های شخصی نیستند و در نتیجه مدیران بهتری می‌شوند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها