گفت‌وگو با دکتر سعیدرضا جمالی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

وقتی آب و غذا ناقل بیماری می‌شود

چرا تاکید می‌شود در کشورهایی که سیل اتفاق می‌افتد، استفاده از آب آشامیدنی سالم بسیار اهمیت دارد؟
کد خبر: ۱۲۱۷۸۲۱

مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌ها، رعایت بهداشت فردی و استفاده از آب آشامیدنی سالم است. موثرترین راه پیشگیری، شست‌وشوی دست‌هاست که با همین کار ساده از انتقال میکروب‌ها از دهان به دست خود و اطرافیان‌مان پیشگیری می‌شود. همچنین باید ما از آب آشامیدنی و غذای سالم استفاده کنیم. اگر دسترسی به آب تصفیه شده ممکن نباشد، باید ازآب معدنی یا حداقل جوشاندن آب بهره گرفته شود.
آیا دستگاهای تصفیه آب که زیر سینک وصل می‌شود، آب را تصفیه می‌کند؟
آب شهری تصفیه شده است و نیاز به دستگاه تصفیه لزوما وجود ندارد. در ضمن جوشاندن آب شهری هم توصیه نمی‌شود، زیرا در این صورت، املاح مفید آن از بین می‌رود. آب معدنی هم املاح آب شهری را ندارد. آب شهری، مفیدتر از آب معدنی است. آب معدنی در موارد خاص می‌تواند مصرف شود. اما استفاده از دستگاه، برای آب چاه کمک‌کننده است، ولی کافی نیست و کلر‌زنی باید انجام شود.
آیا زدن آب لیمو به آب، از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند؟
آب لیمو تاثیری ندارد. آبی که به سالم بودن آن شک داریم، اگر جوشانده و سرد شود، می تواند استفاده شود. کلرزنی به اندازه لازم نیز می‌تواند آب را سالم کند.
علل مسمومیت گوارشی قابل انتقال از راه غذاها چیست؟
مواد اولیه غذایی باید از جای مطمئن خریدار شود. ضمن طبخ غذا موازین بهداشتی رعایت شود. غذا در حین انتقال به مصرف‌کننده نباید آلوده شود. باید غذا را از جای معتبر خرید. افرادی که در تهیه غذا مشارکت دارند، بهداشت فردی را رعایت کنند. ما افراد را به مصرف غذای گرم و نخوردن فست فود توصیه می‌کنیم. غذا را در دمای آشپزخانه نباید نگه‌داریم بلکه در یخچال باید نگه‌ داشت شود.
علائم مسمومیت گوارشی چیست؟
اسهال، استفراغ، تب و شکم درد است. این‌که چه زمانی علائم بروز می‌کند بستگی به نوع میکرو ب وعامل آلودگی دارد یا خود میکروب وارد بدن شده و به سلول‌های مخاط روده حمله می‌کنند یا میکروب، سم تولید می‌کند و سم میکروب باعث مشکل گوارشی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها