پس از هفت دور مذاکرات بین گروه طالبان افغانستان با نمایندگان دولت آمریکا و دست یافتن به برخی موافقت‌ها، دور جدید مذاکرات بین‌الافغانی در پایتخت قطر شروع شده است. قرار است در این گفت‌وگوها طرف‌های افغانی اعم از موافقان دولت کابل یا مخالفان با هم مسائل موجود را بررسی کرده و درنهایت به یک راهکار مشترک برسند. این گفت‌وگوها نیز بخشی از توافق‌های گروه طالبان با آمریکایی‌هاست که در چهار محور دنبال می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۵۷

به گزارش تسنیم، در نخستین روز از نشست بین‌الافغانی رهبران سیاسی این کشور درباره کاهش خشونت، آتش‌بس و چگونگی نظام آینده سیاسی افغانستان با یکدیگر تبادل‌نظر کردند، نکته مهم این‌که طالبان در این گفت‌وگوها تصریح کرد خواستار تمام قدرت در افغانستان نیست. تیم مذاکره‌کننده طالبان به رهبری عباس استانکزی در دوحه قطر حاضر شده است. هرچند مذاکرات پشت درهای بسته صورت می‌گیرد، اما شرکت‌کنندگان این نشست به رسانه‌ها گفتند نشست روز اول با صحبت‌های مارکوس پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده ویژه وزارت خارجه قطر در امر مبارزه با تروریسم آغاز شد، اما این دو مقام پس از افتتاح نشست را ترک کردند تا گفت‌وگوها به‌صورت بین‌الافغانی پیش برود.
پس از آغاز رسمی نشست شیرمحمد عباس ستانکزی، رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان گفت: صحبت‌های او در نشست یاد شده روی موضوعاتی مانند کاهش کشت و تولید مواد مخدر، نقش زنان و پروژه‌های توسعه‌ای در دولت آینده افغانستان متمرکز بوده است.
امین‌الدین مظفری‌،‌ عضو سابق سنای افغانستان و یکی از شرکت‌کنندگان این نشست، گفت: طالبان در این نشست در مورد افزایش حملات بر مواضعشان، اتهامات و این‌که نادیده گرفته می‌شوند نیز گلایه داشتند و در مقابل، رهبران سیاسی افغانستان از حملات انتحاری این گروه در مناطق غیرنظامی شکایت کردند. صدیق‌ا... توحیدی، رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان نیز تصریح کرد که موضوع آزادی بیان با طالبان مطرح شد و این گروه تأکید کرد که آزادی بیان را تنها در صورتی می‌پذیرند که دروغگویی در کار نباشد و ادب نیز رعایت شود. وی که به نمایندگی از رسانه‌های افغانستان در این نشست حضور داشت گفت‌وگوهای روز نخست را امیدوارکننده توصیف و ابراز امیدواری کرد در ادامه مذاکرات تفاهم‌نامه‌ای برای تضمین ادامه گفت‌وگوها به امضا برسد.
تحلیلگران می‌گویند با وجود این‌که رهبران سیاسی افغانستان نسبت به این نشست‌ها خوشبین هستند، اما انتظار نمی‌رود این نشست‌ها به آتش‌بس یا آغاز گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان منجر شود. در همین حال شماری از رهبران بزرگ سیاسی و جهادی افغانستان به این نشست دعوت نشدند و طالبان نیز با حضور عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افغانستان مخالفت کرد. از سوی دیگر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان با انتقاد از نشست‌های دوحه گفت: «خارجی‌ها در تلاش برای انحصار روند صلح هستند». این جنگ سالار سابق که برای پست ریاست‌جمهوری افغانستان نیز کاندیدا شده، افزود: تنها راه برای یک گذار صلح‌آمیز و مناسب قدرت در کشور، برگزاری انتخابات عادلانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها