ظرفیت‌های مغفول گردشگری سلامت در ایران

امروزه بی‌شک یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در گردشگری درمان و سلامت، داشتن زیرساخت‌ها و منابع اولیه و بالقوه در هر کشوری است-در این میان کشور ایران با داشتن موقعیت ژئوفیزیکی ـ ژئوپلتیکی و دسترسی به منابع آبی در شمال و جنوب کشور، موقعیت خاصی در خاورمیانه دارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۸۹

داشتن مواهب طبیعی چون جنگل‌ها و آبشارها، دریاچه‌ها، ارتفاعات، کوه‌ها، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و همچنین وجود گیاهان دارویی متنوع در پهنه کوه و دشتِ ایرانِ ما و وجود چشمه‌های متنوع طبیعی آبگرم و معدنی و همچنین چشمه‌های گِل‌افشان درمانی که خاصیت رفع امراض پوستی و درد مفاصل و ... دارند، همگی حکایت از آن دارد که کشورمان از نظر پذیرش گردشگران سلامت، استعداد و ظرفیت بسیار بالایی دارد و درمقابل کمتر کشوری در منطقه خاورمیانه دارای چنین ظرفیتی است. حال با تصویب تاسیس وزارت گردشگری که مراحل پایانی خود را می‌گذراند، می‌توان امیدوار بود در بُعد ساختاری صنعت گردشگری با یک برنامه‌ریزی دقیق و امکان‌سنجی منابع موجود، زمینه جذب و ایجاد بازاری پررونق با جذب گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران سلامت را فراهم ساخت. حال با این شرایط می‌توان مدعی شد ماحصل تمام این برنامه‌ریزی‌ها به ما کمک می‌کند درآمدهای ناشی از تولید ناخالص ملی در کشور افزایش یافته و مسیر توسعه اقتصادی و شکوفایی در سند چشم‌انداز توسعه صنعت گردشگری شکل جدی‌تری به خود بگیرد.
ارزآوری با نمک‌درمانی
امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا در کلانشهرهای بزرگ، مشکلات تنفسی به دلیل وجود آلودگی‌های محیط زیستی و هوای آلوده است؛ شرایطی که خروجی‌اش افزایش بیماران ریوی و قلبی - عروقی است. از سوی دیگر دغدغه‌های تهیه دارو و موضوع داروهراسی به دلیل ترس از ریسک عمل‌های جراحی، نگرانی‌های زیادی برای این قشر از بیماران ایجاد کرده است. در این میان پهنه طبیعی و ساختار ژئوپلتیکی کشور ایران با داشتن چشمه‌های آبگرم معدنی و درمانی و همچنین معادن عظیم نمک در سطح خاورمیانه (که به صورت تالارهای بزرگ و ستون‌های عظیم و باشکوه) که یا در حال استخراج است یا همچنان بدون استفاده و متروکه مانده، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی ساده و مدیریت اصولی درجهت گردشگری درمان به صورت اطاقک‌های شخصی یاگروهی مورد استفاده بیماران قرار گیرد . در این رویه درمانی طبیعی، بیمارانی با عفونت‌های ریوی و تنگی نفس، با هماهنگی مربی و کارشناسان درمانگر، از‌طریق عمل تنفس یا دم و بازدم‌های عمیق و ممتد، تحت درمان قرار می‌گیرند. در این میان نیز تبلیغات رسانه ملی و انعکاس آن در سطح شبکه‌های برون‌مرزی می‌تواند در امر برنامه‌ریزی محتوا و جذب بالای گردشگر موثر واقع شود.
یکی از نقاط هدف گردشگری در نمک‌درمانی، شهرستان گرمسار در استان سمنان است که دارای بزرگ‌ترین معادن و تالارهای استخراج نمک در سطح کشور و حتی خاورمیانه است .
نزدیکی به پایتخت، یعنی واقع شدن در فاصله تقریبی صد کیلومتری تهران از ویژگی‌های مهم معادن نمک سمنان است که حضور در این منطقه و درمان گردشگران سلامت را به‌صرفه‌تر و راحت‌تر می‌کند. این امر در جای خود در برنامه‌ریزی و آمایش گردشگری درمان قابل اهمیت است. از همین رو گردشگری درمانی نمک که یکی از ثروت‌های طبیعی قابل دسترس و توجیه‌پذیر اقتصادی در کشورمان است، به مسؤولان دولت همچون وزارت بهداشت و درمان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توصیه می‌شود و حمایت همه‌جانبه این نهادها برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و ارزان را طلب می‌کند.

مرتضی خاکسار

کارشناس ارشد مدیریت گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها