بعد از گذشت ۴۵ روز از حادثه حمله پهپادهای انصار‌ا... یمن به دو ایستگاه نفتی در شرق عربستان سعودی که منجر به توقف پمپاژ نفت در خط لوله انتقال به بندر الینبع در غرب این کشور شد، آمریکایی‌ها در اقدامی تازه عراق را به دست داشتن در این حمله متهم کردند و بدون ارائه دلایلی متقن گفتند این حملات از خاک عراق صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۴۳

به گزارش ایرنا، مشعان الجبوری، یکی از نمایندگان سابق عراق چندی قبل به یکی از تلویزیون‌های بومی عراق گفته بود آمریکایی‌ها به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اطلاع داده‌اند که پهبادها از جنوب عراق به پرواز درآمده و ایستگاه‌های پمپاژ نفت سعودی را هدف قرار داده‌اند. نخست‌وزیر عراق نیز سه‌شنبه گذشته در جلسه هفتگی خود با تأیید خبر این‌که آمریکایی‌ها چنین موضوعی را به او انتقال داده‌اند، اما اصل روایت آمریکایی‌ها و اتهام‌زنی آنها را به دست داشتن عراق در این حادثه کاملا تکذیب کرد. عبدالمهدی گفت که آسمان عراق در حال حاضر تحت مراقبت شدید است و برج‌های مراقبتی و همه دستگاه‌های امنیتی عراق هیچ مورد پرواز پهپاد از مناطق جنوبی عراق به سمت اراضی سعودی را رصد نکرده‌اند. وی اضافه کرد که حتی از حیث مسافت این حمله از طریق اراضی عراق امکان پذیر نیست زیرا فاصله از عراق با مواضعی که هدف قرار گرفته‌اند ۹۷۵ کیلومتر است در حالی که این فاصله از یمن تا مواضع هدف گرفته شده در شرق عربستان سعودی ۶۰۰ کیلومتر است.
در ادامه این تحرکات روز شنبه روزنامه وال‌استریت ژورنال اتهامات آمریکایی‌ها علیه عراق را تکرار کرد. این گزارش اما با واکنش گسترده و منفی محافل عراقی مواجه شد. آنها گفتند چنین گزارش‌هایی با هدف تخریب وجهه عمومی مقاومت اسلامی عراق و حشد الشعبی که نقش کلیدی در نابودی گروه تروریستی داعش داشته‌اند، صورت می‌گیرد. به گفته عراقی‌ها هدف از انتشار این‌گونه اتهامات آن است که نخست ادعا کنند مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی نیروهای اصیل عراقی نبوده، بلکه مرتبط با خارج و به‌طور مشخص جمهوری اسلامی ایران هستند و در مرحله بعد زمینه را برای انحلال کامل حشد الشعبی و مقاومت اسلامی عراق فراهم آورند. شیخ قیس الخزعلی، رئیس گروه عصائب اهل حق در سخنانی به مناسبت سالروز قیام ۱۹۲۰ عراق علیه استعمار انگلیس، از تلاش‌های آمریکا برای درگیر کردن عراق در تنش‌های منطقه‌ای انتقاد کرد و گفت که آمریکا درصدد تکرار تجربه لیبی در عراق به منظور پیشبرد معامله قرن است. وی افزود آمریکا می‌کوشد از عراق سکویی برای انتقال پیام‌های تهدید‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
این در حالی است که انصار‌ا... یمن به صراحت مسؤولیت حمله پهپادی را به ایستگاه‌های پمپاژ نفتی در شرق عربستان سعودی برعهده گرفته بود و این عملیات را نقطه عطفی در مقابله خود با تجاوزگران توصیف کرده بود‌. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در یک تلاش مذبوحانه با نادیده گرفتن اعترافات صریح رزمندگان یمنی، قصد دارند با متهم کردن عراق این کشور را در شرایطی قرار دهند که از ایران فاصله بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها