واکنش‌های منفی نسبت به طرح داماد ترامپ برای فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد

فلسطین فروشی نیست!

طرح داماد ترامپ برای صلح خاورمیانه در جهان عرب با موجی از واکنش‌های منفی همراه بوده است. این طرح قرار است امروز یا فردا به صورت رسمی در بحرین ارائه شود، اما پیش از آن گروه‌ها واحزاب فلسطینی با فراخوان برای برگزاری یک راهپیمایی گسترده در فردا اعلام کردند به جای معامله قرن باید برای حفظ فلسطین و احیای حقوق مردم، باتمام قوا از طرح‌ مقاومت پشتیبانی کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۸۳۴

مخالفان معامله قرن را طرحی شبیه معاملات املاک توصیف کرده و در یک کلام گفتند سرزمین فلسطین فروشی نیست.
به گزارش ایسنا، شکری بشاره، وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین طرح کوشنر موسوم به «طرح داماد» را توهم‌آمیز نامید و یک مفسر مصری نیز گفت این طرح را مشاوران املاک نوشته‌اند نه اهل سیاست. سازمان آزادیبخش فلسطین پیشتر این طرح را مجموعه‌ای از وعده‌های توخالی نامیده بود و پایان کشمکش در خاورمیانه را صرفا مستلزم راهکاری سیاسی دانسته بود. سازمان حماس نیز که اداره نوار غزه را به عهده دارد، سرزمین فلسطین را غیرقابل معامله خوانده است.
به گزارش دویچه‌وله، جمال فهمی، مفسر مصری با کنایه به لقب غول مستغلات که معرف ترامپ پیش از ریاست جمهوری بوده است، طرح کوشنر را محصول فکر مشاوران املاک خواند نه اهل سیاست و در یادداشتی نوشت: حتی آن دسته از کشورهای عربی نیز که میانه‌رو توصیف می‌شوند، نمی‌توانند به طور علنی از چنین طرحی حمایت کنند. روزنامه لبنانی النهار هم در تحلیلی نوشت: این طرح اقتصادی مثل سایر طرح‌ها شکست می‌خورد، چرا که فاقد مبانی سیاسی است.
جارد کوشنر قصد دارد طرح صلح خاورمیانه را امروز یا فردا در نشست بین‌المللی منامه ارائه کند. نکته کانونی طرح، راه‌اندازی یک صندوق مالی بین‌المللی برای رشد اقتصادی در مناطق فلسطینی و کشورهای عربی هم مرز با این مناطق است. طبق این طرح، باید ۵۰ میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود و تامین این مبلغ در درجه نخست به‌عهده کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس باشد. طرح پنج میلیارد دلار برای احداث راه‌های ترانزیت در فلسطین از جمله بین کرانه باختری و نوار غزه نیز در نظر گرفته شده است. جنبه‌های دیگر طرح محرمانه مانده‌اند. در این طرح ۴۰ صفحه‌ای، به راه‌حل دو کشور مستقل و همجوار اشاره‌ای نشده است.
هدف اصلی از نشست بحرین
روزنامه رای الیوم دیروز به همین مناسبت در مطلبی نوشت: جارد کوشنر مساله فلسطین را همانند دلالی املاک می‌بیند که برخی حکام عرب به شکل ننگ‌آوری تنها با ۵۰ میلیارد دلار ترغیب به پذیرش این معامله به بهای نابودی آرمان‌های فلسطینیان شده‌اند. به نوشته این روزنامه کوشنر برای این طرح‌‌های سرمایه‌ای ۵۰میلیارد دلاری در طول ده سال پیشنهاد کرده که نشان می‌دهد، قیمت اعراب و مسائل این کشور در نظر آمریکا تا چه حد کم ارزش بوده و این دردناک و تأسف‌بار است که برخی کشورهای عربی این اهانت را می‌پذیرند و این بهای ناچیز را برای مسائل والا و مقدس عربی و اسلامی قبول می‌کنند. آنچه کوشنر و همه دوستان تاجر و دلال او که در تلاش برای انجام شدن این معامله هستند باید بدانند این است که وطن با همه میلیاردهای جهان قابل خرید و فروش نیست و توسعه اقتصادی با دستان کسانی که مردم فلسطین را در نوار غزه و کرانه باختری محاصره و حق آن را برای تشکیل یک کشور مستقل و بازگشت آوارگان به سرزمین خود نقض کرده‌اند، محقق نخواهد شد. به نوشته عبدالواری عطوان، کسانی که ادعا می‌کنند، کنفرانس بحرین برای بحث و گفت‌وگو در زمینه جنبه اقتصادی معامله قرن است در واقع دروغ می‌گویند و هدف حقیقی این کنفرانس در درجه اول سیاسی بوده و تلاش می‌کند بستر مناسب برای عادی شدن روابط به شکل رسمی میان اسرائیل با برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس بخصوص امارات و عربستان را فراهم کند.
فراخوان عمومی
طی چند روز گذشته اغلب گروه‌های فلسطینی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار مشارکت حداکثری فلسطینی‌ها در تظاهرات علیه نشست اقتصادی منامه، در روز چهارشنبه شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین خواستار اتخاذ یک موضع واحد از سوی تمامی فلسطینیان در قبال نشست منامه شدند. حماس گفته است ملت فلسطین در هر کجا که باشد، در محکومیت کارگاه اقتصادی بحرین تظاهرات کرده و به خیابان خواهد آمد و ۲۵ ژوئن جاری فلسطین شاهد اعتصاب سراسری خواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفته است نشست اقتصادی منامه شکست خواهد خورد. وی افزود: ما برده یا خدمتکار جرد کوشنر و جیسون گرینبلات (نماینده ویژه ترامپ در خاورمیانه) و دیوید فریدمن (سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی) نیستیم.
همزمان یکشنبه هزاران مراکشی علیه معامله قرن و کنفرانس اقتصادی بحرین تظاهرات کردند. آنها همچنین تصمیم شماری از کشورهای عربی برای شرکت در کنفرانس اقتصادی بحرین را به شدت محکوم کرده و به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی اقدام کردند. بیروت پایتخت لبنان نیز در آستانه برگزاری نشست منامه شاهد برگزاری دو نشست با هدف بی‌اثر کردن تلاش‌های آمریکا برای نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین خواهد بود. جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین نیز در همین ارتباط در بیروت نشستی را با عنوان حاکمیت برای صلح و شکوفایی برگزار کرد. حدود صد روحانی فلسطینی و لبنانی نیز با گرد آمدن در شهر صیدا، همراهی با معامله قرن و نشست بحرین را حرام اعلام کردند و افزودند؛ آمریکا دشمن ملت‌های منطقه است و مرتب علیه آنها توطئه می‌کند.
طرح مارشالی
طرح کوشنر در نظر دارد مشابه طرح مارشال سال ۱۹۴۸ واشنگتن عمل کند، اما با آن تفاوت‌های بسیاری دارد. آن طرح برای نجات مردم اروپای غربی خسته از جنگ جهانی دوم بود که کشورهایشان به ویرانه‌هایی تبدیل شده بود و هیچ طرح پشت پرده‌ای را با خود نداشت، اما طرح دولت دونالد ترامپ طرح‌های پشت پرده دیگری دارد که هیچ بویی از صلح برای مردم فلسطین از آن به مشام نمی‌رسد. در راس این طرح‌های پشت پرده واداشتن فلسطینی‌ها به ماندن در کشورهای دیگر و فراموش کردن سرزمین آبا و اجدادی‌شان است که سال‌ها، دشواری‌های فراق را در آرزوی وصل دوباره آن تحمل کرده‌اند.
گرچه تاکنون به جز آمریکا دولت‌هایی نظیر عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن (با اکراه) گفته‌اند در این نشست حضور خواهند یافت، اما در مقابل کشورهایی مانند لبنان، عراق، قطر و مراکش گفته‌اند در این نشست حاضر نخواهند بود. علاوه بر آن سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز گفته‌اند در نشست منامه شرکت نخواهند کرد. از آنجا که دولت خودگردان گفته است در این نشست حاضر نمی‌شود در مقابل از رژیم صهیونیستی نیز برای شرکت در این نشست دعوت نشده است. کارشناسان در ارزیابی نشست منامه می‌گویند: ناگفته پیداست که فلسطینی‌ها هرگز سرزمین خود را با پول معاوضه نخواهند کرد و به‌رغم همه مشکلاتی که دارند حاضر نخواهند شد پا روی اصول خود بگذارند. بنابراین نشست منامه پیش از شروع شکست خورده است .

آقای کوشنر، فلسطین فروشی نیست

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به طرح جارد کوشنر نماینده آمریکا مبنی بر شرکت در کنفرانس منامه گفت: آقای کوشنر فلسطین فروشی نیست. به گزارش تسنیم، بری اعلام کرد سکوت رسمی لبنان در برابر این طرح به‌معنای پذیرش این اتفاق شوم نیست. نبیه بری در ادامه تأکید کرد فلسطین و مسجدالاقصی و کلیسای مهد پیش از این‌که یک جریان جغرافیایی و ملی باشد، از دیدگاه مردم فلسطین و مقاومت یک آرمان آسمانی است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها