یکی از سرطان‌های دستگاه گوارش که در سال‌های اخیر با کاهش روبه‌رو بوده، سرطان مری است. زمانی، ایران و به‌ویژه شمال شرق ایران بیشترین مبتلایان سرطان مری را در جهان به خود اختصاص داده و نرخ مبتلایان آن صد در صد هزار نفر بود، اما با توجه به کاهشی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده به 20 در صدهزار نفر رسیده و حدود یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۶۵

دکتر رضا ملک‌زاده، فوق‌تخصص گوارش و کبد با اشاره به مطالب فوق افزود: طبق آخرین گزارش‌های به‌دست آمده از آمار مبتلایان به انواع سرطان‌ها در ایران در سال 93، در یک‌سال 112 نفر در ایران به انواع سرطان‌ها مبتلا شده‌اند. به‌طورکلی، در ایران از هر صدهزار نفر، 158 نفر مبتلا به سرطان می‌شوند. در بین سرطان‌هایی که در ایران وجود دارند، شایع‌ترین سرطان‌ها مربوط به دستگاه گوارش هستند و 27 درصد از کل 112هزار مورد سرطان را سرطان دستگاه گوارش تشکیل می‌دهد که از همه بالاتر است. از سوی دیگر، بین سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان معده در مردان اولین سرطان مردان ایرانی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر شیوع پیشرونده‌ای ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های بعد روند کاهشی هم داشته باشد.
این فوق‌تخصص گوارش و کبد در ادامه، عوامل مؤثر در بروز سرطان مری را بیان کرد و گفت: «دلیل اصلی کاهش نرخ ابتلا به سرطان مری به‌ویژه در شمال شرق ایران بهبود شرایط اقتصادی ـ اجتماعی و برخی عوامل سرطان‌زا بوده است. حدود 80 درصد علل ابتلا به سرطان مری قابل پیشگیری است و به‌راحتی می‌توان مانع ابتلا به این بیماری شد. هفت عامل مهم از جمله مصرف تریاک و سیگار، آلودگی هوا در خانه که در گذشته بسیاری از خانه‌ها با سوزاندن هیزم و چوب خانه‌ها را گرم می‌کردند و هوای خانه آلوده می‌شد، مصرف آب غیرلوله‌کشی به‌ویژه در شمال شرق ایران که بیشتر از آب آب‌انبار استفاده می‌کردند. مسواک‌نزدن، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات، مصرف مایعات داغ مانند چای داغ در بروز سرطان مری نقش اساسی دارند که با رعایت این موارد به‌راحتی می‌توان تا 80 درصد مانع ابتلا به این بیماری شد.» آلودگی هوای خانه با استفاده از بخاری‌های گازی و شوفاژ تا حد زیادی کمتر شده است. از سوی دیگر، مصرف آب مردم از آب لوله‌کشی و خطر آب‌های غیربهداشتی کمتر شده است. همچنین وضعیت بهداشت دهان و دندان هم نسبت به سال‌های قبل بهبود بسیار خوبی پیدا کرده است. این عامل به تنهایی تأثیر به‌سزایی در کاهش ابتلا به سرطان مری و معده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها