سفیر پیشین ایران در سوریه از مقاومت، فلسطین و مبارزه با جنایت‌های صهیونیست‌ها می‌گوید

آمریکا می‌خواهد فلسطین را برای همیشه محو کند

راهپمایی روز قدس برای اولین بار بلافاصله چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به ابتکار امام راحل در ایران اتفاق افتاد و اکنون بعد از گذشت چهار دهه این مراسم به شکل باشکوهی در ایران و سایر کشورهای مسلمان برگزار می‌شود. در مقطع حساس کنونی که آمریکا و اسرائیل قصد اجرایی کردن معامله قرن را دارند، برخی سران منطقه‌ نیز درصدد تدارک تمهیداتی‌ برای تقویت این خط هستند. حسین شیخ‌الاسلام، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه در گفت‌وگو با جم‌جم به تبیین اهمیت برگزاری روز جهانی قدس و اهمیت آن در حمایت از فلسطین و مخالفت با اهداف نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در موقعیت کنونی پرداخته است:
کد خبر: ۱۲۰۹۰۸۰

در شرایط ویژه کنونی و با توجه به پیروزی‌های محور مقاومت و ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پیشبرد اهدافشان برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس از چه اهمیتی برخوردار است؟
در حال حاضر آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقدامی جنایتکارانه درصدد اجرایی کردن طرحی به اسم معامله قرن هستند و هدف از آن نابودی کامل آرمان ملت فلسطین برای آزادی قدس است. به عبارت دیگر آنها قصد دارند نوع نگاه به خواست ملت فلسطین را از حیث حاکمیت،‌ سرزمینی و سیاسی در حد توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی تنزل دهند. آنها می‌خواهند این‌گونه به جهانیان القا کنند که فلسطینی‌ها صرفا مردمی آواره‌اند و هیچ حق دیگری ندارد و می‌توان با پول دادن به آوارگان مساله فلسطین را پایان داد. هدف از برگزاری کنفرانس بحرین نیز پیشبرد همین اهداف است. خواست‌های به حق فلسطینی‌ها از شاخصه‌هایی مثل متوقف شدن شهرک‌سازی‌ها، انتخاب بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، بازگشت مرزها به وضعیت سابق و ورود آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان و ... برخوردار است اما همه تلاش آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی این است که با اجرایی کردن معامله قرن صورت مساله را پاک کنند. از این رو قبل از هر اقدامی آمریکا سفارتش را به بیت‌المقدس انتقال داد تا این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد. با این اقدام آمریکایی‌ها قصد القای این ذهنیت را دارند که اساسا فلسطینی وجود ندارد که پایتختی داشته باشد. علاوه بر این شهرک‌سازی‌ها به صورت سابق ادامه پیدا کند و آوارگان فلسطینی نیز پشت مرزها بمانند و به گرفتن پول راضی باشند و فلسطینی‌های داخل سرزمین‌های اشغالی هم از این پس به عنوان شهروندان درجه 2 ادامه حیات دهند. طبعا در چنین شرایطی برگزاری راهپیمایی روز قدس به عنوان اعتراضی شایسته و محکم در برابر این جنایت تلقی خواهد شد.
پیش از این هم بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس مطرح شد. چرا در جهان اسلام واکنش شایسته‌‌ای به اقدامات آمریکا صورت نمی‌گیرد؟
برخی سران منطقه و کشورهای حاشیه‌نشین خلیج فارس در چنین شرایطی با توجه به این‌که همچنان می‌خواهند حاکمیتشان استمرار داشته باشد، به عنوان عوامل آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کنند و از هر وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف آنها استفاده می‌کنند. البته به این نکته هم باید توجه داشت که در جهان اسلام گرچه شاهد همراهی برخی سران ارتجاعی منطقه با برنامه معامله قرن بودیم، اما باید این نکته را در نظر داشت که در مقابل این وادادگی برخی سران منطقه، ما شاهد واکنش محکم ملت‌های مسلمان و رویکردهای جریان مقاومت در منطقه علیه اجرایی کردن چنین طرح و نقشه‌ای بودیم. محور مقاومت هر روز از روز قبلش قوی‌تر وارد صحنه می‌شود و به پیروزی‌های بزرگ‌تری در منطقه دسترسی پیدا می‌کند. این روند در مقاطع بسیاری مانع تحقق اهداف و برنامه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه شده است.
با توجه به این شرایط، برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس و اعلام نفرت از اقدامات و طرح‌های عبری و عربی که برای تخفیف مساله فلسطین در جهان اسلام صورت می‌گیرد تا چه اندازه در جلوگیری از تحقق چنین توطئه‌هایی موثر است؟
راهپمایی روز قدس پدیده‌ای است که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاده است. امام خمینی(ره) در اولین سال بعد از پیروزی انقلاب اعلام کردند که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و در ایام پرفیض روزه‌داری مردم در قالب راهپیمایی و با شعار محکم، مخالفت خود را با اقدامات آمریکا و اسرائیل در فلسطین اعلام کنند. این البته شیوه‌ای ابداعی بود که از سوی امام راحل در ایام قبل از انقلاب مورد استفاده قرار می‌گرفت و ایشان با استفاده از این روش توانستند رهبری نهضت اسلامی را با پیروزی بر رژیم پهلوی به پیش ببرند. همین شیوه در مراسم برائت از مشرکین در مکه مکرمه نیز مورد استفاده قرار گرفت که بعد از چند سال، زائرانی که در این مراسم شرکت کرده بودند و شامل حجاجی از ایران و فلسطین و برخی از کشورهای مسلمان بودند از سوی عوامل سعودی به خاک و خون کشیده شدند. درواقع انتقاضه اول را ادامه مراسم برائت از مشرکین باید دانست. این روند همچنان در فلسطین ادامه دارد و راهپمیایی امروز فلسطینی‌ها را که با عنوان بازگشت برگزار می‌شود باید ادامه راهپمیایی روز قدس و راهپیمایی برائت از مشرکین دانست.
چرا این مقطع برای اجرایی کردن پروژه معامله قرن انتخاب شده است؟
اسرائیل و جریان حامی استکبار به نسبت گذشته هر روز ضعیف‌تر از قبل می‌شود. روزگاری بود که آمریکایی‌ها در اجرای نقشه‌های خود مشکلی نداشتند اما الان هشت سال است که می‌‌خواهند حکومت سوریه را عوض کنند اما شکست خوردند. زمانی اسرائیل در پیشبرد اهدافش پیشروی می‌کرد و تلاش داشت طرف مقابل را مستاصل کند اما در وقایع و رخدادها و جنگ‌هایی که با غزه و حزب‌ا... انجام داده این اسرائیل است که در ارائه درخواست آتش‌بس پیشگام است. طبعا آمریکا و اسرائیل در شرایط کنونی در موضع ضعف قرار دارند و برای این‌که روند ماجرا را تغییر دهند به این نتیجه رسیدند که اجرایی کردن معامله قرن می‌تواند زمینه را برای توقف ناکامی‌های اسرائیل فراهم کند.
دلیل وادادگی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، بحرین و امارات در مقابل اسرائیل و آمریکا چیست و در چنین شرایطی ملت‌های مسلمان چه وظیفه‌ای دارند؟
در حال حاضر سه خط در عرصه بین‌المللی نسبت به مساله فلسطین وجود دارد. یک خط آمریکا و اسرائیل است که بر جنایتکاری و پایمال کردن حقوق مظلوم تاکید دارد. خط دیگر هم شامل عوامل و سران سازشکار منطقه است که برای استمرار حاکمیتشان راه چاره را در پیروی از منویات خط اول می‌بیند. خط سوم هم محور مقاومت است که بر پایه ایستادگی مردم ایران،‌ یمن، سوریه،‌عراق، لبنان و فلسطین استوار است. تجلی همراهی خط اول و دوم در معامله قرن و کنفرانسی است که عربستانی‌ها در پی اجرایی کردن آن هستند تا معامله قرن محقق شود. نکته جالب این‌که در روزی که خط همراهی با معامله قرن برای اجرایی کردن و عملیاتی کردن این نقشه شوم، کنفرانس برگزار می‌کند ملت ایران به همراه سایر مردم دیگر کشورهای مسلمان راهپیمایی روز قدس را برگزار می‌کنند. به این مساله باید توجه داشت که قبلا روز قدس فقط در ایران برگزار می‌شد، اما بعد از گذشت چهار دهه در همه کشورهای مسلمان روز جهانی قدس برپا می‌شود. به هر صورت دفاع از فلسطین سمبل مبارزه مظلوم با ظالم است و از این رو هر آزاده‌ای به این آرمان دلبستگی دارد.

فتاح غلامی
سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها