تحلیل

بار دیگر رویارویی تجاری آمریکا و چین

با وجود استمرار مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و چین با هدف کاهش تنش تجاری میان دو کشور و کنترل جنگ تجاری که آمریکا آن را آغاز کرده و بر آن اصرار می‌ورزد تا بلکه بر اقتصاد چین فشار آورده و از رشد روزافزون آن جلوگیری به عمل آورد، دو کشور به اقداماتی روی آورده‌اند که اقتصاد خود را در این نبرد تجاری حراست کرده و در برابر دیگری آسیب کمتری دریافت کنند.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۷۶

نبرد تجاری چین و ایالات متحده با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه بر کالاهای چینی آغاز شد و در ادامه چین نیز در صدد برآمد گام‌هایی جدی برای رویارویی با این جنگ اقتصادی برداشته و از اقتصاد خود محافظت کند.
یکی از اقدامات چین در این راستا، تلاش این کشور برای کاهش ارزش یوآن است تا از این ابزار برای افزایش صادرات بهره جسته و در تنش تجاری رو به رشد این کشور با ایالات متحده از آن بهره گیرد.
پیش از این برخی خبرگزاری‌ها از بررسی کاهش ارزش یوآن از سوی برخی مقامات چینی خبر داده بودند و البته روشن است بررسی این مساله به معنای انجام آن در صحنه عمل نیست؛ چرا که عملیاتی کردن آن به تایید و دستور مقامات ارشد چین نیاز دارد.
در گذشته نیز چین چند بار به این اقدام اقتصادی دست زده بود و آخرین بار سال ۲۰۱۵ این برنامه را در دستور کار خود قرار داد تا جهشی در بخش صنعت و صادرات کالاهای چینی (که با وقفه و برخی مشکلات مواجه شده بود) ایجاد کرده و در انجام این برنامه اقتصادی نیز موفق بوده و توانست بر حجم رشد صنعتی و صادراتی خود بیفزاید.
اکنون نیز که ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ در پی افزایش تنش اقتصادی و تجاری با پکن است، چین می‌کوشد دوباره واحد پولی خود را کاهش دهد تا از این رهگذر از اقتصاد ملی خود در برابر جنگ تجاری آمریکا محافظت کند و صادرات خود را رونق بخشیده و اقتصاد کشورش را پویا کند. این اقدام ممکن است به نتیجه مطلوب برسد، اما چالشی بزرگ بر سر راه مقامات چین وجود دارد. یوآن یکی از واحد‌هایی است که در صندوق جهانی پول از اعتبار برخوردار بوده و پشتوانه این صندوق است و تعهدات بسیاری بر اقتصاد چین قرار داده شده است و تابع قوانین عرضه و تقاضا بوده و دولت چین نمی‌تواند در این امور دخالت کند. چین از ابزارها و امکانات دیگری نیز برای فشار بر اقتصاد آمریکا و رویارویی با این جنگ تجاری بزرگ برخوردار است.
در این میان از نقش برخی کشورهای دیگر نیز می‌توان صحبت کرد. برای مثال کشور مصر هرگز بخشی از نبرد تجاری میان آمریکا و چین نخواهد بود، اما پیشنهاد کاهش ارزش یوآن در صورت اجرایی شدن آن، تاثیری منفی بر اقتصاد مصر و بسیاری از کشورهای عربی و آفریقایی برجای خواهد گذاشت؛ چرا که به ارزانی کالاهای چینی منجر می‌گردد و در این صورت مصرف‌کنندگان به خرید بیشتر کالاهای چینی روی می‌آورند و تولید داخلی دچار آسیب می‌گردد و کارخانه‌های مصری زیان کرده و حتی به ورشکستگی کشیده خواهند شد.
مقامات اقتصادی چین می‌گویند هنوز تصمیمی نگرفته و درحال بررسی موضوع هستند. گمان نمی‌رود این کشور بار دیگر به چنین سیاستی روی آورده و ارزش واحد ملی خود را کاهش دهد؛ زیرا چین سناریوهای دیگری برای افزایش دایره جنگ تجاری با آمریکا در اختیار دارد و می‌تواند در صورت لزوم از آن استفاده کند.

دکتر محمد جواد گودینی

مترجم

منبع: الیوم السابع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها