سلامت و ایمنی غذا

بهداشت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان

در کشور ما مصرف زولبیا و بامیه یکی از عادت‌های غذایی روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه هموطنان عزیز، به برخی از نکات بهداشتی در مورد زولبیا و بامیه در ذیل اشاره می‌شود. سینی حاوی زولبیا و بامیه باید تمیزی ظاهری داشته و کلیه قسمت‌های سینی باید عاری از زنگ زدگی باشد. حتما باید زولبیا و بامیه درون سینی و با روکش سلفون پوشیده باشد. عدم استفاده از پوشش سلفون موجب آلودگی میکروبی این محصولات و فاسد شدن روغن آنها می‌شود. کیفیت جعبه‌های مورد استفاده برای قرار دادن زولبیا و بامیه اهمیت زیادی دارد. سطوح داخلی جعبه‌های مقوایی حتما باید دارای پوشش پلی اتیلنی بوده و همچنین جعبه‌ها باید دارای آرم بهداشتی سازمان غذا و دارو باشد.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۴۱

رنگ زولبیا و بامیه باید ترجیحا روشن باشد. قهوه‌ای رنگ بودن بیش از حد این محصولات نشان‌دهنده کاهش کیفیت آن است. رنگ قهوه‌ای تیره ممکن است ناشی از استفاده از حرارت شدید و بیش از حد برای پخت زولبیا و بامیه باشد. در صورت استفاده از حرارت بیش از حد در حین پخت زولبیا و بامیه، ممکن است یک ترکیب شیمیایی خطرناک به نام آکریلامید تولید شود که خطر ناباروری، عفونت چشم و تضعیف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.
نخریدن زولبیا و بامیه از دستفروش‌ها و مراکز سیار یک اصل بهداشتی بسیار مهم است، زیرا مراکز سیار اغلب غیرمجاز بوده و به علت نداشتن پروانه بهداشتی، نظارتی روی بهداشت آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی ممکن است آلودگی و فساد زولبیا و بامیه تشدید شود؛ چرا که این محصولات در مراکز سیار، بیشتر در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند و از سویی باقیمانده ترکیب شیمیایی خطرناک پراکسید در آنها افزایش می‌یابد. گاهی ممکن است در مراکز سیار از رنگ‌های مصنوعی غیرمجاز یا روغن‌های چندبار مصرف شده و سوخته استفاده کنند که سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد. بهترین توصیه، خرید زولبیا و بامیه از قنادی‌هاست. زیرا در قنادی‌ها نظارت بهداشتی توسط بازرسان وزارت بهداشت به طور مستمر انجام می‌شود. همچنین در حد امکان بهتر است از خریدن زولبیا و بامیه از سوپرمارکت‌ها پرهیز شود.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها