جام خوراک

رژیم غذایی سالم رمضانی

رژیم غذایی که از نظر مقدار، اندکی کمتر از رژیم‌های غذایی در ماه‌های دیگر است، اما از تمامی گروه‌های غذایی به طور متعادل در آن گنجانده شده است، می‌تواند سلامت فرد را حفظ کرده و او را در طول ماه رمضان سر‌زنده و شاداب حفظ کند.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۴

کربوهیدرات‌های پیچیده غذاهایی هستند که می‌توانند انرژی مورد نیاز را در طول روز به‌تدریج آزاد کنند. این کربوهیدرات‌ها در دانه‌های غلات و حبوبات یافت می‌شوند از قبیل جو، گندم، جودوسر، سمولینا، انواع لوبیاها و... .
غذاهای غنی از فیبر نیز به آهستگی هضم می‌شوند و در نتیجه باعث می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید. این فیبرها نیز در سبوس غلات، سیب‌زمینی، سبزیجات از قبیل لوبیا سبز و میوه‌جات وجود دارند.
یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که در ماه رمضان باید از مصرف زیاد آنها اجتناب شود ترکیبات غذایی فرآورده شده نظیر شکر یا آرد سفید و مواد غذایی تهیه شده از آنها یعنی بیسکویت‌ها، کیک، شکلات و شیرینی‌جات است.
مصرف غذاهای پر چرب و سرشار از نمک مثل سمبوسه، فلافل و سیب‌زمینی سرخ شده می‌تواند خستگی را در روزه‌داران تشدید کند.
در ماه رمضان بهتر است در روش‌های طبخ غذا نیز تغییراتی ایجاد کنید. بهتر است تفت دادن در مقدار کمی روغن، کباب کردن و پخت در فر را جایگزین سرخ کردن عمیق کنید.
بادام سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و می‌تواند به عنوان یک منبع مناسب چربی پس از ساعت‌ها گرسنگی مصرف شود.
مصرف کاهو و خیار علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، از تشنگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کنند.
بهترین غذاها برای باز کردن روزه
نوشیدنی ها: آب، شیر، آبمیوه طبیعی و اسموتی‌ها.
خرما: با استفاده از خرما و نیز سایر میوه‌های خشک نظیر برگ زرد‌آلو، انجیر، کشمش و مویز نیز می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید.
میوه‌های تازه: بهترین گزینه برای تامین قند، انرژی، آب و ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌تان است.
سوپ: سوپ‌های رقیق حاوی برخی حبوبات نظیر عدس و یک ترکیب نشاسته‌ای نظیر نودل یا پاستا می‌تواند گزینه مناسبی برای افطار باشد.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها