سیزدهمین همایش حکمت مطهر در صدمین سالگرد ولادت شهید مطهری برگزار شد

درباره مردی که هنوز زنده است

سیزدهمین همایش حکمت مطهر به مناسبت یکصدمین سال ولادت شهید مرتضی مطهری با حضور خانواده او و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۴۳

زمینه‌سازی ظهور با مجاهدت‌های مطهری‌گونه میسر است
به گزارش جام‌جم، سعید جلیلی،‌ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در این مراسم گفت: کار بزرگ شهید مطهری این بود که اندیشه را با عمل به درون جامعه آورد. شهید مطهری می‌توانست در قم بماند و مرجعی بزرگ در زمان خود باشد اما این شهید این‌گونه عمل نکرد،‌ زیرا تشکیل تمدن اسلامی نیازمند تبیین اندیشه و ورود آن به جامعه بود.
جلیلی با اشاره به این‌که شهید مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بخش سلبی مانند ماه می‌درخشید و راه را از چاه نشان می‌داد و در برابر کوچک‌ترین انحرافی ساکت نمی‌ماند و مبارزه می‌کرد، تاکید کرد: به‌طور مثال اگر بنی‌صدر مقاله‌ای در پاریس می‌نوشت، شهید مطهری آن را نقد می‌کرد و با استدلال غلط‌های آن را نمایان می‌کرد و در جریان مبارزه با منافقین نیز زمانی که آنان بنا داشتند اندیشه خود را وارد کنند، مطهری مقابل آنان ایستاد.
او با بیان این‌که شهید مطهری اصلا توجه نداشت انحراف به وسیله چه فردی مطرح می‌شود و در هر شرایطی که بود وارد عمل می‌شد، گفت: به‌طور مثال اگر طلبه کم‌سوادی مانند گودرزی که بعدها فرقان را ایجاد کرد صحبتی می‌کرد، علی‌رغم این‌که برخی‌ها معتقد بودند ارزش پاسخ ندارد، استاد مطهری وارد عمل می‌شد به طوری که جان خود را هم در این راه داد.
جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: راه شهید مطهری امروز باید ادامه پیدا کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرا برای آن‌که‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در گام دوم انقلاب و حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور موفق باشیم، نیازمند مطهر‌ی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کار جدی و مجاهدت‌های مطهری‌گونه هستیم.
شاهکار شهید مطهری ارائه راه‌حل از مفاهیم دین بود
حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری باورهای بنیادی دین را متناسب با شرایط روز بازخوانی کرد. ایشان توحید، نبوت و امامت را متناسب با ارتقای سطح فهم، احوال، هویت و درد روز جامعه معنی کرد، زیرا هر کدام از این باورها متناسب با شرایط روز و سطح فهم متفاوت است.
قمی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند در برهه‌ای از زمان بنا بود به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی برنامه‌ای مشترک در زمینه اندیشه دینی ارائه کنیم، اما بنا بود محوریت اصلی با شهید مطهری باشد و بنده و شهید بهشتی یادداشت‌های خود را به ایشان می‌دادیم که بسیاری از این یادداشت‌های بنده در کتاب‌های شهید مطهری نمایان است. این قرابت و هماهنگی و هم‌افزایی اندیشه این دو بزرگوار منبعث از قرآن است که در آثار متعدد هر دو قابل دنبال کردن است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
او ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ادامه داد: امام خمینی (ره) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌فرماید؛ اسلام نه‌تنها در دانشگاه‌ها، حتی در حوزه‌های علمیه نیز غریب و مهجور مانده است و مقام معظم رهبری فرمودند؛ نظام اندیشه دینی به اصلاح در زمینه تلقی اسلام نیاز دارد و این از شاهکارهای شهید مطهری است که مفاهیم بنیادی را برای اصلاح این تلقی‌ها ارائه کردند.
بیانات استاد مطهری راهگشای گام دوم انقلاب
حجت‌الاسلام رستمی،‌ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در سیزدهمین همایش حکمت مطهر گفت: استاد شهید مطهری از دانشمندانی بودند که ننشستند، بلکه حرکت کردند هم در جهاد علمی و هم در جهاد معنویت که نمونه آن حضور در تمامی صحنه‌های انقلاب به‌خصوص شورای انقلاب بود.
مسؤول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها وجه دیگر برگزاری این همایش را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از بیانات شهید مطهری می‌تواند برای پیشبرد این گام بسیار موثر باشد. گام دوم یکی از نقاط اوج رهبری است. دانشگاهیان به این گام مهم توجه کنند و از آن به عنوان یک مطالبه جدی نام ببرند.
زنده نگه داشتن فکر و راه و اندیشه شهید مطهری نباید فراموش شود
علی مطهری نیز با حضور در این همایش،‌ بیان کرد: توجه به شهید مطهری و زنده نگه‌داشتن فکر و راه و اندیشه ایشان باشد نه این‌که فقط به یاد کردن یک فرد ختم شود.
او علت توجه‌های مکرر امام (ره) در زمان شهادت شهید مطهری و صادر کردن پیامی‌ به این منظور برای وجود همین مسائل نام برد و اظهار کرد: امام بعد از شهادت استاد مطهری در مدرسه فیضیه قم حضور پیدا کردند و اشک ریختند و سال‌های بعد به بهانه‌های مختلف در این مورد صحبت کردند. مقام معظم رهبری نیز بر همین مساله تاکید دارند که باید اندیشه و فکر آن شهید همام بیش از پیش ادامه پیدا کند.
ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی ابتکار شهید مطهری بود
آیت‌ا... اراکی، دبیر کل مجمع تقریب در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش حکمت مطهر گفت: هرچه در راستای تبیین اندیشه‌های شهید مطهری و بزرگداشت ایشان انجام دهیم، نمی‌توانیم حق ایشان را ادا کنیم.
وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از شهید مطهری پیرامون اهمیت نقش صدا و سیما پرداخت و گفت: استاد مطهری نقش بنیادینی در تبیین اندیشه اسلامی‌که پاسخگوی انسان معاصر باشد، داشت. این شهید بزرگوار تفکر فلسفی را وارد عرصه اجتماع کرد و کلاس درس ایشان، کلاس حل عقده‌های فکری بود؛ یکی از ابتکارات مهم استاد در عرصه فلسفه، بازپردازی مفاهیم فلسفی بود و اولین کسی بود که در این مسیر گام برداشت. از دیگر ابتکارات شهید مطهری ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی بود، ایشان ‌در حوزه جهان‌بینی به مفاهیم جدیدی دست یافته بود.
اراکی خاطرنشان کرد: از دیگر کارهای مهم شهید مطهری کارآمدسازی مفاهیم بود، جهان بینی ایشان می‌تواند مبنا و اساس علم رفتارشناسی قرار گیرد؛ استاد مطهری نقش اساسی در روند تفکر اسلامی و دینی داشت.
او افزود: مرحوم شهید صدر با این‌که خود بسیار نوآور بود، در بسیاری از مباحث فلسفی از شهید مطهری تاثیر پذیرفت.
تمامی آثار شهید مطهری اسلامی و قابل استفاده است
حـجــــت‌الاســلـام صـــادقـــــی معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه در ادامه این همایش اظهار کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تمام آثار شهید مطهری اسلامی و قابل استفاده بوده چرا که برگرفته از قرآن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه با بیان این‌که برای یافتن جایگزین شهید مطهری باید به رهبر معظم انقلاب مراجعه کنیم، افزود: اندیشه‌های رهبری در همان مسیر امام‌خمینی(ره) و شهید مطهری قرار دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند؛ شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، اولات خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شیوه‌ معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند جهنمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنمی‌کنند.
بیانات شهید مطهری راهگشای گام دوم انقلاب است
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما هم در همایش حکمت مطهر گفت: امسال این همایش به دو مناسبت صدمین سال تولد استاد مطهری و چهلمین سالگرد شهادت ایشان ،‌ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. دانشگاه صداوسیما برنامه‌های مختلفی برای تبیین هر چه بهتر آثار شهید مطهری برخی از فعالیت‌های هنری، فیلم، عکس را به این حوزه اختصاص داده است تا بعد از صد سال این اندیشه‌ها زنده نگه داشته شود.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب افزود: فرصت مغتنمی است که از اندیشه‌های شهید مطهری در راستای تحقق اهداف این بیانیه بهره ببریم، زیرا بسیاری از مفاد این بیانیه در اندیشه‌های مطهری متجلی است. به عنوان مثال تأکید ایشان در مطلع این بیانیه بر مرزبندی با اندیشه رقیب و دیگران از رویه‌های شهید مطهری است که حتی می‌توان گفت شهید این راه است. بیانات شهید مطهری راهگشای گام دوم انقلاب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها