آمریکا و اکوادور چگونه مقدمه تحویل بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس را رقم زدند؟

ناگفته‌های بازداشت جولیان آسانژ

پنجشنبه گذشته خبرگزاری‌های جهان اعلام کردند جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در لندن بازداشت شده است. او از سال 2012 به دنبال اتهاماتی که علیه او مطرح شد به سفارت اکوادور در لندن پناه برد اما بعد از هفت سال مقامات اکوادوری تصمیم گرفتند آسانژ را تحویل پلیس انگلستان بدهند. منابع خبری می‌گویند دو بازیگر اصلی پرونده بازداشت آسانژ، مورِنو رئیس‌جمهور اکوادور و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هستند. اما هر یک چه چیزی دریافت کرده‌اند که به این ننگ راضی شدند؟
کد خبر: ۱۲۰۱۱۶۴

به دنبال بازداشت آسانژ تعدادی از نمایندگان انگلستان و بسیاری از اصحاب رسانه در سراسر جهان ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار آن شدند که آسانژ تحویل آمریکا داده نشود. ایالات متحده آمریکا سال‌ها پیش خواستار تحویل آسانژ بوده و گفته است قصد دارد در خاک کشورش او را محاکمه کند .
سال ۲۰۱۰ میلادی جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار استرالیایی با همراهی یک افسر آمریکایی به نام برادلی مانینگ توانست به رایانه‌های وزارت دفاع آمریکا دسترسی پیدا کرده و ماهیت واقعی آن یعنی عاملان اصلی جرایم جنگی را افشا کند. او می‌گفت محرمانه ‌ نگهداشتن این جنایات با هیچ توجیهی سازگار نیست.
از آن زمان دادستان‌های مختلف در آمریکا تلاش کردند او را محاکمه کنند اما باراک اوباما نمی‌خواست چنین ننگی به پای دولت او نوشته شود و پس از حمایت رئیس‌جمهور اکوادور از او به عنوان پناهنده محاکمه او به تعویق افتاد. در این مدت نیز اطلاعات مهمی از سوی آسانژ به عنوان مؤسس و مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شد که شاید خبرسازترینِ آنها انتشار ایمیل‌های سران کمیته ملی حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی باشد . ۱۲ جولای ۲۰۰۷ میلادی بالگردهای آپاچی آمریکا با خلبان‌هایی که سخنانشان نشان می‌دهد اهمیت خاصی برای جان شهروندان قائل نیستند ۱۲ نفر از جمله دو نفر از کارکنان رویترز را کشتند. این ویدئو توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ میلادی افشا شد و جنجال زیادی به‌پا کرد.
دورویی ترامپ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که روزی گفته بود «من عاشق ویکی‌لیکس هستم» این بار هنگام بازداشت جولیان آسانژ سکوت کامل اختیار کرد و حتی در پاسخ به پرسشی گفت که ویکی‌لیکس را نمی‌شناسد. ستایش‌های ترامپ مربوط به دوران نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 برمی‌گردد. او آن زمان شخصا ۱۶۴ بار از ویکی‌لیکس تقدیر کرد، اما حالا در یک مصاحبه وقتی از او در مورد لغو پناهندگی آسانژ می‌پرسند می‌گوید: «من چیزی در مورد ویکی‌لیکس نمی‌دانم. به من مربوط نیست. من واقعا هیچ نظری ندارم»! کارشناسان می‌گویند قطعا انتشار ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات که نشان از تبانی برای انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها داشت، شوک بزرگی به نفع ترامپ ایجاد کرد. این قضیه البته به گشایش یک پرونده از سوی دموکرات‌ها با عنوان تبانی ترامپ با روس‌ها برای هک رایانه‌های کمیته ملی حزب دموکرات منجر شد که به بازرس رابرت مولر سپرده شد. بعدها آسانژ در مصاحبه‌های متعدد گفت که هک رایانه‌ها کار روس‌ها نبوده و حتی اضافه کرد که یک نوجوان ۱۴ ساله هم می‌توانست چنین کاری بکند. به همین دلیل هیلاری کلینتون با شنیدن خبر بازداشت جولیان آسانژ ابراز خوشحالی کرد و گفت «او باید به خاطر کاری که کرده پاسخگو باشد».
خیانت مورنو
در این میان سوالی که مطرح می‌شود این‌که چه اتفاقی افتاد که دولت اکوادور پس از ۲۴۸۷ روز تصمیم گرفت مهمان خود در سفارتخانه‌اش در لندن را تحویل پلیس دهد؟ رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهور پیشین اکوادور که در زمامداری او به آسانژ پناهندگی اعطا شده بود، بازداشت این افشاگر را محکوم و رئیس‌جمهور کنونی اکوادور را به خیانت متهم کرد. ۲ آوریل بود که مورِنو در گفت‌وگو با رادیو اکوادور مدعی شد آسانژ «بارها» شرایط پناهندگی را نقض کرده است. وی گفت جولیان نمی‌تواند «دروغ بگوید و حساب‌ها و تلفن‌های شخصی را هک کند» یا «در سیاست کشورها و از آن بدتر کشورهای دوست دخالت کند» و ادامه داد تصاویری از تختخواب و رقص فرزندانش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.
تصاویری که مورِنو به آن اشاره داشت، مربوط به زمانی بود که وی و خانواده‌اش در ژنو زندگی می‌کردند، اما همه آنچه نیاز بود گفته شود در همان عبارت «کشورهای دوست» گفته شد. منظور او مشخصا ایالات متحده بود اما جدا از این‌که کارهای آسانژ «دخالت در سیاست» آمریکا به حساب می‌آید یا خیر، پرسش این است که چرا رئیس‌جمهور قبلی اکوادور با همین توجیهات، آسانژ را به پلیس بریتانیا نسپرده بود؟
حساب توییتری ویکی‌لیکس به پرونده‌ای اشاره کرد که اگر درست باشد نشان می‌دهد آسانژ ریسک خطرناکی را مرتکب شده است. در آن توییت آمده بود که متهم‌ کردن آسانژ توسط مورِنو پس از آن صورت گرفت که ویکی‌لیکس پرده از منافع شخصی مورنو در یک حساب خارجی در پاناما برداشت.
رئیس‌جمهور جدید اکوادور با رأی ناپلئونی ۵۱ درصدی در آوریل ۲۰۱۷ میلادی بر سر کار آمد. او اما به‌تدریج از برنامه‌هایی که وعده داده بود فاصله گرفت و اصلاحات لیبرال اقتصادی را در دستور کار قرار داد. او سیاست‌های باز توزیع گذشته را با یک لایحه کنار گذاشت و با افزایش حمایت قانونی از کارفرمایان و شرکت‌های بزرگ تمایل خود را به بلوک غرب نشان داد. به گفته کارشناسان، لغو پناهندگی آسانژ، یکی از آخرین خوش‌خدمتی‌های مورِنو به واشنگتن به شمار می‌آید.
مورِنو به دلیل همین خوش‌خدمتی‌ها بود که موفق شد فوریه گذشته با حمایت آمریکا یک وام ده میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند .

گربه آسانژ
همزمان با ادامه بازداشت جولیان آسانژ و مقدمه‌سازی برای اعزام او به آمریکا، شبکه‌های خبری گزارش‌های متعددی را درباره جزییات زندگی آسانژ در سفارت اکوادور منتشر می‌کنند که به نظر می‌رسد بیشتر برای تخریب چهره آسانژ باشد. ازجمله طی روزهای گذشته نیویورک‌تایمز و دیلی‌میل در گزارش‌هایی نوشتند: اکوادور در مجموع برای تامین هزینه‌های جولیان آسانژ، 5/6 میلیون دلار پرداخته است. یا این‌که آسانژ در زمان اقامتش در سفارت اکوادور سر ناسازگاری داشته، نظافت را رعایت نمی‌کرده و دستشویی و آشپزخانه و مکان‌های دیگر را کثیف می‌کرده است. دیلی‌میل در ضمن انتشار تصاویری نوشت آسانژ چند هفته پیش لباس زیر کثیف خود را به نشانه عصبانیت زیاد در داخل چاه دستشویی فروکرد، او دیوارها را با مدفوع کثیف می‌کرد، به هشدارها بی‌توجهی داشت، اجاق برقی را روشن می‌گذاشت و ظروف نشسته و غذاهای نیم‌خورده را در آشپزخانه به حال خود رها می‌کرد. پرسنل سفارت اکوادور در شهر لندن در یک مقطع بعد از آن‌که آسانژ کثیف‌کاری‌های گربه‌اش را پاک نکرد، به حدی از آسانژ خشمگین شدند که این گربه را بیرون انداختند. همچنین آنها بیم آن را داشتند که آسانژ از این گربه برای جاسوسی استفاده کرده باشد. درباره این گربه داستان‌پردازی‌های زیادی شد که غیرقابل باور می‌نماید. سردبیر وبسایت ویکی‌لیکس در واکنش به این‌گونه خبرها و گزارش‌ها گفت: داستان‌های دیوانه‌وار درباره گربه جاسوس مؤسس سایت و حشرات داخل سفارت اکوادور که از سوی مقام‌های ارشد این کشور مطرح شده، با هدف منحرف کردن اخراج «وقیحانه» آسانژ از سفارت و لغو پناهندگی‌ او صورت می‌گیرد. آسانژ 47 ساله وقتی بازداشت شد هیاتی کاملا متفاوت داشت و به نظر می‌رسید که مردی سالخورده با موهای کاملا سفید شده است. ظاهر آسانژ کاملا عیان می‌ساخت که او شرایط دشواری را طی هفت سال گذشته تحمل کرده است.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها