توسعه پایدار

دل نگرانی برای فیل ماهی‌های آشوراده

جزیره زیبای آشوراده که قسمتی از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله محســــوب می‌شود، زیستگاه حیات‌وحش حساس و شکننده‌ای است که یکی از دلایل وجود این حیات‌وحش کم‌نظیر عدم وجود انسان و تمدن شهری در این منطقه است. سازمان حفاظت محیط‌زیست که بالطبع وظیفه حفاظت از محیط‌زیست را دارد، در زمان ریاست خانم دکتر ابتکار و در سال 1393 و در کمال شگفتی طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کاربری این جزیره را به گردشگری تغییر داد!
کد خبر: ۱۱۹۹۴۴۷


یکی از گونه‌های دریایی منطقه، فیل ماهی، ازجمله ماهیان خاویاری است که زیستگاهش اطراف جزیره آشوراده است.
کلمه و شاه‌کولی دوگونه در شرف تهدید هستند که در طرح ارزیابی اثرات محیط‌زیستی آشوراده هم به آن اشاره شده، اما به دو دلیل در حال انقراض هستند؛ اول صید بیش از حد و دوم رفت و آمد قایق‌های موتوری در منطقه.
گفته می‌شود 40 درصد خاویار ایران از منطقه آشوراده به دست می‌آید و از آنجا که کلمه غذای اصلی فیل ماهی است، انقراض کلمه به انقراض فیل ماهی و خاویار منجر خواهد شد.
حال قرار است در زیستگاه این گونه‌های حساس و در شرف تهدید، ورزش‌های آبی و دریایی راه‌اندازی و پلاژ شنا و... احداث شود که نتیجه آن نشت روغن و بنزین قایق‌ها و فاضلاب و پساب انسانی و صنعتی به دریاچه است. همه اینها در حالی است که براساس یکی از اهداف کنوانسیون آیچی 2010 که در مجلس نیز تصویب و تبدیل به قانون شده است، ایران متعهد شده تا سال 2020 از انقراض گونه‌های در معرض تهدید جلوگیری کند و وضعیت آنان را بهبود بخشد.

فرزاد علیزاده

عضو ستاد مردمی نجات آشوراده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها