آنچه که درباره خطرناک‎ترین شب سال باید بدانید؛

پرسش و پاسخ با شب چهارشنبه سوری!

شب چهارشنبه سوری دو طیف را پیش روی خود می‎بیند؛ یک دسته آنهایی که دل خوشی از سر و صداها و انفجارهایش ندارند و دسته دیگر نیز کسانی هستند که برای حضور در دل جشن‎ها و اتفاقات این شب لحظه شماری می‎کنند و برای ترکاندن ترقه‎ها و نارنجک‎های دستی خطرناک خود آرام و قرار ندارند.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۶۸
پرسش و پاسخ با شب چهارشنبه سوری!

به گزارش جام جم آنلاین،‌ دسته دیگری هم هستند که اصولا به چهارشنبه سوری اهمیتی نمی‎دهند و از سویی هم از سر و صداهای آن هم نمی‎ترسند.

در رابطه با چهارشنبه آخر سال نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود. رعایت نکردن هر یک از این موارد عواقب تلخی را رقم خواهد زد.

برای شب چهارشنبه سوری باید بسیار محتاط بود، این احتیاط در وهله نخست برای فرزندان نوجوان و جوان خانواده است که عمدتا هم پسر هستند.

در ادامه پاسخ‎هایی به سوالات مهم در رابطه با چهارشنبه آخر سال وجود دارد.

ساعات اوج گرفتن آتش بازی‎های شب چهارشنبه سوری چه زمانی است؟

بین ساعات هشت تا 11 شب نقطه اوج انواع آتش بازی چهارشنبه سوری است. در این بازه زمانی باید بسیار مراقب بود و از ورود و خروج کودکان کم سن و سال به کوچه جلوگیری کرد. به خصوص ازدحام در نقاط مختلف خطرناک است.

بیشترین مواد محترقه و آتش بازی شب چهارشنبه سوری چیست؟

از انواع ترقه، سیگارت به دلیل اینکه نسبت به سایر مواد محترقه و ترقه ارزان‎‏تر است به وفور در دست این و آن دیده می‎شود. البته باید به یاد داشت که سیگارت کم خطر است اما سر و صدای آن آلودگی صوتی ایجاد می‎کند. سیگارت در روزهای منتفی به چهارشنبه سوری به سهولت از سوی کودکان و نوجوانان خریداری می‎شود.

بیشترین مصدومان شب چهارشنبه سوری در چه رده سنی هستند؟

نوجوانان بیشترین میزان مصدومان شب چهارشنبه سوری هستند. این رده سنی به دلیل هیجان‎طلبی بیشتر ریسک بالاتری دارند و بنا به دلایل دیگری همچون سن پایین و تجربه کم برخی از خطرات را درک نمی‌کنند و بی مهابا دست به کاری می‌زنند. نتیجه‎اش هم این است که اکثر مصدومان چهارشنبه سوری در سنین مختلف نوجوانی هستند.

کدام عضو در شب چهارشنبه سوری بیشتر آسیب می‎بیند؟

میزان آسیب دیدگی و سوختگی دست بسیار بیشتر از نقاط دیگر بدن است چرا که انواع مواد محترقه دست به دست می‎چرخد و هر لحظه امکان وقوع حادثه‏ای وجود دارد.

خطرناک‎ترین مواد محترقه و آتش‎زا کدام هستند؟

انواع مواد محترقه خطرناک هستند اما شدت خطر برخی از آنها بیشتر است. ترقه‎های مثلثلی، بمب دودزا، نارنجک‌دست‌ساز، بمبک و دینامیت از خطرناک‎ترین انواع مواد محترقه هستند که حتی جان افراد را هم می‎گیرد و آسیب‏هایی جبران نشدنی رقم می‎زند. والدین بسیار مراقب باشند که دست فرزندانشان به چنین مواد آتش‎زایی نرسد. مواد محترقه دیگری نظیر کپسولی ، توپی، سوتی نیز از دیگر مواد محترقه خطرناک هستند که البته شدت خطر آنها کمتر است. به هر حال هوشیاری والدین می‎تواند از هر گونه خطر جلوگیری کند.

خطرناک‎ترین عواقب بازی با مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری چیست؟

موارد متعدد منجر به فوت در شب چهارشنبه سوری به دلایلی همچون انفجار و سوختگی شدید هر سال گزارش می‎شود و متاسفانه هیچ چهارشنبه سوری بدون گرفتن قربانی به پایان نمی‎رسد. در شدت کمتر از فاجعه، آتش بازی در شب چهارشنبه سوری موارد متعددی را در زمینه نابینایی و آسیب‎های شدید چشمی و حتی معلولیت و قطعی دست و پا ثبت کرده است. از سوختگی با درجات مختلف و آسیب به سر و دست و پا هم که بگذریم به آسیب شدید به اندام پایین تنه و تناسلی می‎رسیم که هر سال موارد متعددی در این زمینه ثبت می‎شود. سوختگی کامل منازل و اماکن نیز در سال‎های اخیر ثبت شده است. در واقع خسارات سنگین مادی چهارشنبه آخر سال نیز فراوان است.

مرسوم‌ترین حوادث شب چهارشنبه سوری چیست؟

ترکیدن نارنجک در دست، سرایت آتش به لباس، سوختگی دست در حین بازی با مواد محترقه از رایج‎ترین انواع مصدومیت در شب چهارشنبه سوری محسوب می‌شوند.

آلودگی صوتی شب چهارشنبه سوری چقدر خطرناک است؟

از ایجاد رعب و وحشت و انواع سردرد برای افراد حساس و دارای میگرن که بگذریم به ایجاد انواع عارضه‌های قلبی نزد افراد حساس، ضعیف و ناتوان به خصوص افراد سالمند باید اشاره کرد. در گزارش‌های قبلی نیز به این اشاره شد که ایجاد سر و صدا حتی می تواند منجر به سقط جنین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها