قسمت دوم دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی، این بار در ویتنام

این،«اون»ی نبود که ترامپ فکر می کرد

این روزها حال و هوای هانوی، پایتخت ویتنام به‌شدت امنیتی است. پس از ورود دونالد ترامپ و کیم جونگ اون به این شهر، نشست دوم رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی قرار است امروز در خانه اپرای هانوی برگزار شود. حدود هشت ماه از نشست نخست این دو در سنگاپور می‌گذرد و در این میان اتفاقات فراوانی رخ داده که تغییر لحن مقامات آمریکایی در قبال برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را می‌توان به نحوی عقب‌نشینی واشنگتن تلقی کرد. دونالد ترامپ بعد از نشست خرداد ماه در سنگاپور اعلام کرد پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره و عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های اتمی، اولویت اصلی واشنگتن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۱۷

اما ترامپ قبل از سفر به هانوی اظهاراتی را بیان کرد که با گفته‌های ماه‌های اخیرش بسیار متفاوت بود. او در جمع خبرنگاران حاضر در واشنگتن، در مورد چشم‌انداز خلع سلاح اتمی کره‌شمالی گفت: من عجله‌ای ندارم. نمی‌خواهم کسی را به عجله وادارم. من فقط نمی‌خواهم شاهد آزمایش [موشکی و اتمی] باشم. تا زمانی که آزمایشی نیست، ما راضی هستیم. وی با بیان این‌که معتقد است او و کیم در مورد مسیر پیش رو دیدگاه کاملا یکسانی دارند، گفت دو طرف رابطه بسیار بسیار خوبی برقرار کرده‌اند. علاوه بر این اظهارنظر مستقیم، لحن مسؤولان آمریکایی نیز طی چند وقت اخیر، رنگ و بوی عقب‌نشینی داشته است. بعد از تاکید چند ماه پیش آنها در قبال برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، اخیرا مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورتی که پیشرفت قابل توجهی در زمینه کاهش توانایی اتمی پیونگ‌یانگ رخ دهد، واشنگتن حاضر است از حجم تحریم‌های کره شمالی بکاهد.

تهدید پیونگ‌یانگ

این تغییر لحن مقامات آمریکایی در حالی صورت گرفت که چند روز قبل از آن، پیامی تهدیدآمیز از سوی پیونگ یانگ مخابره شد. درآستانه این دیدار در هانوی، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) اعلام کرد در صورتی که مذاکرات آمریکا با رهبر کره‌شمالی به نتیجه نرسد،‌ سایه تهدیدات پیونگ‌یانگ از سر این کشور برداشته نخواهد شد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، خبرگزاری KCNA اعلام کرد ترامپ نباید به حرف‌های مخالفان این دیدار گوش فرا دهد. این خبرگزاری گفت: اگر مذاکرات آینده نزدیک کره‌شمالی-آمریکا، طبق خواسته نیروهای مخالف، بدون نتیجه به پایان برسد مردم آمریکا هیچ‌گاه از تهدیدات امنیتی که آنها را در وحشت فرو خواهد برد، مصون نخواهند بود و مسؤولیت به‌عهده آنها خواهد بود. در این میان، مخالفان ترامپ از رویکرد او در قبال کره‌شمالی انتقاد می‌کنند. آنها ادعا می‌کنند گرچه پیونگ‌یانگ از نیمه سال ۲۰۱۷ آزمایش‌های علنی اتمی و موشکی خود را متوقف کرده، اما به توسعه زیرساخت‌های برنامه اتمی و موشکی خود ادامه می‌دهد.
اختلاف نظر آمریکایی‌ها
در این میان مساله دیگری که به چشم می‌آید این است که بین مقامات ارشد آمریکا در مورد کره‌شمالی اختلاف نظر وجود دارد. این مساله را می‌توان در مصاحبه اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با شبکه سی.ان.ان به‌خوبی مشاهده کرد. به گزارش ایسنا، پمپئو در برنامه «سی‌ان‌ان ساندی مورنینگ» در پاسخ به این‌که آیا کره‌شمالی یک تهدید هسته‌ای برای آمریکاست، گفت: بله.
جیک تپر، خبرنگار سی.‌ان.‌ان از پمپئو پرسید: «اما رئیس‌جمهوری گفت که این‌طور نیست.» پمپئو پاسخ داد: «او این‌طور نگفت. من دقیق می‌دانم.» خبرنگار سی.‌ان.‌ان در ادامه با اشاره به برگه‌هایی که در دست داشت، گفت: «او توییت کرد که دیگر تهدید هسته‌ای از جانب کره‌شمالی وجود ندارد.» پمپئو با
سر تکان دادن گفت: دونالد ترامپ می‌گفت پس از دیدار ماه ژوئن رهبران در سنگاپور پیشرفت زیادی ایجاد شد که به صورت اساسی از خطر هسته‌ای میان آمریکا و کره‌شمالی کاست. منظور او این بوده است که تلاش‌های انجام شده در سنگاپور به‌طور اساسی این خطر را برای مردم آمریکا کاهش داد.

چشم‌انداز مبهم نشست هانوی

در حالی که تنها یک روز به نشست دوم ترامپ و اون زمان باقی مانده، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به چشم‌اندازهای محتمل این نشست پرداخت. بنا به گزارش این روزنامه، افتتاح دفاتر نمایندگی در پایتخت‌های آمریکا و کره‌شمالی، اعلام (رسمی) پایان جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره و خلع سلاح اتمی سه موضوعی است که به احتمال زیاد در نشست هانوی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنا بر این گزارش، اصلا مشخص نیست که تیم‌های مذاکره آمریکا و کره شمالی برای رسیدن به توافق درباره موضوع سوم یعنی همان خلع سلاح اتمی کره در آستانه این نشستی که با عجله ترتیب داده شده، وقت داشته باشند و همچنین مشخص نیست دو طرف بتوانند به زمینه مشترک دست یابند. گفته می‌شود پیونگ یانگ در صورتی به این مساله رضایت می‌دهد که تمام تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه این کشور برداشته شود و این مساله‌ای است که مطمئنا بستر بیشتری برای مناقشه در واشنگتن به وجود می‌آورد.
واشنگتن پست در بخش دیگری از این گزارش نوشت: «آمریکا به این موضوع که دقیقا منظور کیم از خلع سلاح اتمی چیست، نگاه خواهد کرد و همچنین این موضوع را که آیا تعریف او از این مساله متضمن درخواست‌هایی در زمینه نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی یا منطقه هستند یا خیر، مورد بررسی قرار خواهد داد». از نظر این روزنامه، ایده‌آل این است که دو طرف درباره نقشه راه مجموعه اقدامات در زمینه خلع سلاح اتمی و رفع تحریم‌ها به توافق برسند اما از نظر کارشناسان مورد استناد واشنگتن پست، حصول به چنین توافقی در نشست ترامپ و کیم در هانوی «خیلی بعید» است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها