سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
حالا در نظر بگیرید که طبق آمار منتشرشده، بیشترین جمعیت بازیکنان بازیهای رایانهای را نوجوانان تشکیل میدهند.
زیر 20 سالهها بیشتر بازی میکنند
طبق آماری که تابستان سال جاری (97) منتشر شده بود بیشترین طیف بازیکنان ایرانی مربوط به بازه سنی 12 تا 19 سال است که بیشترین سهم بازیکنان ایرانی را دربرمیگیرد و 36 درصد بازیکنان بازیهای دیجیتال را شامل میشود. این عدد از این منظر قابل توجه است که اکثریت جمعیت بازیکنان بازیهای رایانهای در سنین نوجوانی هستند، سنینی که شخصیت و روحیههای افراد ساخته میشود.
البته در پله دوم، کودکان زیر 12 سال قرار دارند که 31 درصد بازیکنان بازیهای رایانهای در بستر رایانهها، کنسولهای بازی و تلفنهای همراه و تبلتها را شکل میدهند. یعنی بیش از نصف و دقیقتر حدود 60 درصد بازیکنان بازیهای رایانهای را افراد زیر 20سال تشکیل میدهند که این میتواند از منظر سن و سال جالب توجه باشد.
5/2 میلیارد دقیقه در روز بازی
طبق آمار، سرانه مصرف بازیهای رایانهای به ازای هر ایرانی 31 دقیقه است که در میان بازیکنان این آمار به 90 دقیقه میرسد و این یعنی بازیکنان ایرانی به طور متوسط روزانه یک ساعت و نیم صرف بازی میکنند. زمانی به اندازه یک بازی فوتبال!
از جمعیت 81 میلیون نفره کشور ایران از هر صد ایرانی 35 نفر بازیکن هستند. به این ترتیب 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند.
از هر صد زن در ایران 24 نفر بازیکن و از هر صد مرد در ایران 45 نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام میدهد.
حالا اگر این آمار را ضرب در جمعیت گیمرهای ایرانی کنیم عدد جالبی به دست میآید. با توجه به اینکه طبق آمار بنیاد ملی بازیهای رایانهای 28 میلیون بازیکن بازیهای دیجیتال در ایران داریم، گیمرهای ایرانی روزانه قریب به دو میلیارد و 500 میلیون دقیقه صرف بازیهای دیجیتال میکنند. عددی که نه تنها کم نیست، بلکه جای تامل دارد و در مقایسه با دیگر مصارف و سرانههای کشور میتواند مقایسههای جالبی دست دهد.
طبق آمارهای رسمی جمعیت کودکان زیر 12 سال ایران، حدود هشت میلیون نفر است که با یک حساب سرانگشتی رقمی نزدیک به 12 میلیون ساعت در روز این گروه سنی به بازیهای رایانهای اختصاص میدهند و جای یک پرسش بزرگ را در ذهن ایجاد میکند که کودکان زیر 12 سال چه میزان از اوقات روزانه خود را صرف یادگیری و کسب آگاهی به صورت عام میکنند؟
دیپلمهها بیشتر بازی میکنند
یکی از نکات جالب در گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای این بود که مجردها بیشتر از متاهلها و فرزنددارها نیز بیشتر از متاهلهای بدون فرزند اهل بازی هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان 78 درصد آنها مجرد، 15 درصد متاهل دارای فرزند و 6 درصد متاهل بدون فرزند هستند. این را باید گذاشت کنار مدرک تحصیلی افرادی که بازی میکنند و میتوان اینطور نتیجه گرفت که هرقدر مدرک تحصیلی افراد بالاتر رفته مشغله آنها نیز بیشتر شده و نیازشان به سرگرمی کاهش داشته است. در یک نگاه گذرا به آمار میتوان اینطور نتیجه گرفت، افرادی که از سطح بالای تحصیلات آکادمیک بهره میبرند گزینههای بیشتری برای سرگرم شدن دارند که افراد کمتر بهرهمند از این تحصیلات آن گزینهها برایشان یا وجود ندارد یا سرگرمکننده نیست. در این گزارش آمده که 66 درصد بازیکنان کمتر از دیپلم، 15 درصد دیپلم و پیشدانشگاهی، 6 درصد فوقدیپلم، 10 درصد کارشناس، 2 درصد کارشناسارشد و 1 درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند.
در مرور آمار و ارقام مربوط به سلیقههای بازیکنان ایرانی با این نکته روبهرو میشویم که مردان جمعیت بیشتری از زنان را تشکیل میدهند و به عبارتی مردان بیشتر از زنان اهل بازی کردن هستند که شاید یک علت آن نبود همخوانی میان بازیهای موجود و روحیه زنانه است و شاید بتوان نتیجه گرفت که زنان با بازیهای موجود ارتباط برقرار نمیکنند و در صورتی که پیشنهادهایی متناسب با روحیات آنها باشد تعداد آنها کمتر از مردان نخواهد بود.
در مجموع هدف از مرور این اعداد و ارقام، نشان دادن این بود که بازیهای رایانهای چه میزان از فرصتها و زمانهای افراد جامعه را به خود اختصاص میدهند. اعداد و ارقامی که با هزینههای بسیار زیاد از نظر مالی همراه است و بازیکنان حاضرند برای سرگرم شدن این هزینهها را اعم از مادی و معنوی متقبل شوند.
مطالعه نصف بازی
سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است که در مقایسه با آمار مطالعه 12 دقیقهای ایرانیان که بهتازگی از سوی وزارت ارشاد اعلام شده، نشان میدهد سرانه مصرف بازیهای دیجیتال چیزی بیش از دو برابر سرانه مطالعه در کشور است.
از جمعیت بازیکنان ایرانی 88 درصد از پلتفرم موبایل، 25 درصد از پلتفرم رایانه شخصی و 18 درصد از پلتفرم کنسول استفاده میکنند. در این میان 77 درصد از گوشی هوشمند، 31 درصد از تبلت، 20 درصد از رایانه شخصی، 11 درصد از لپتاپ، 18 درصد از کنسول خانگی و 2 درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. باید به این نکته اشاره کرد که درآمد بازار بازیهای دیجیتال کشور 920 میلیارد تومان بوده است که سختافزار و نرمافزار را شامل میشود و این رقم از درآمد یکسال سینمای ایران، که پر از حاشیه است بیشتر است.
حسام آبنوس
رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد