بررسی ابعاد سیاست خارجی بیانیه گام دوم در گفت‌وگو با سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه

دستگاه دیپلماسی در گام دوم انقلابی‌تر شود

یکی از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، استقلال است که از روزهای نخست انقلاب اسلامی ایران این اصل سرلوحه سیاست خارجی قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه‌ای که چند روز قبل با عنوان گام دوم منتشر کردند، ضمن تاکید بر حفظ استقلال و آزادی، توصیه‌های مهمی در زمینه سیاست خارجی داشتند. در ارتباط با ویژگی‌های سیاست خارجی ایران پس از انقلاب و پیاده شدن دیپلماسی انقلابی که بارها مورد تاکید رهبری انقلاب قرار گرفته با سید محمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۱۹۲۴۵۵

رهبر انقلاب در بیانیه‌ای که به مناسبت ورود انقلاب به پنجمین دهه حیات خود صادر کردند توصیه‌های مهمی در زمینه سیاست خارجی داشتند. اهمیت استقلال و آزادی و همچنین حفظ خطوط قرمز در روابط با کشورها از جمله محورهای این توصیه‌ها بود. درباره اهمیت این مسائل در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران توضیح می‌دهید؟
مقام معظم رهبری در بیانیه ارزشمند و راهبردی خود موسوم به «گام دوم انقلاب» تصریح فرمودند که استقلال و آزادی، دو ارزش اسلامی و دو عطیه الهی به انسان‌ها است که حکومت و دولت منتی به‌خاطر آن ندارند، بلکه موظف به تامین آن دو و صیانت از آنها هستند.
نکته مهم و قابل توجه در این خصوص آن‌که هر قدر این دو ارزش والای انسانی و الهی برای کسانی که به‌خاطر دستیابی به آن مبارزه و جانفشانی کردند، عزیز و گرانسنگ است، برای دشمنان ناپاک و آلوده ملت ایران، مایه خشم و عذاب و نفرت است.
به عبارت دیگر ریشه تمامی شرارت‌ها و کینه‌توزی‌های 40 سال گذشته سردمداران نظام خودکامه سلطه و در راس آن رژیم فاسد آمریکا علیه ملت ایران و نظام مردمسالار دینی کشورمان، بریده شدن دست پلید آنان از منابع، منافع و دخالت در سرنوشت ملت عزیز ایران است.
دوران پساچهل‌سالگی، به لحاظ داخلی و خارجی لوازمی دارد. به اعتقاد کسی که در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشته‌اید مهم‌ترین لازمه‌های حضور انقلاب در عرصه بین‌المللی در پنجمین دهه از حیاتش را چه می‌دانید و با توجه به تحولات سال‌های اخیر چه باید کرد که حرکت در عرصه سیاست خارجی با معیارهای انقلاب و دیپلماسی انقلابی منطبق‌تر شود؟
گاهی ممکن است به دلیل توطئه‌های متنوع و پی در پی که دشمنان نظام اسلامی و ملت ایران در مسیر پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی تدارک می‌بینند، جهت‌گیری‌ها در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی احیانا همراه با شدت و ضعف به‌نظر آید که باید با توجه به تکالیف و وظایف قانونی مربوطه و همچنین با مرور رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف، در جهت تنظیم و تصحیح برنامه‌های اجرایی مربوطه کوشید.
پیاده کردن دیپلماسی ایدئولوژیک یا همان دیپلماسی انقلابی که رهبری بارها آن را بیان کرده‌اند چه ضرورتی دارد؟
از آنجا که نظام مردم‌سالار دینی ما در اثر مقاومت همه‌جانبه اقشار مختلف ملت ایران در قبال نظام ستمشاهی و همچنین نظام سلطه‌طلب و استکباری آمریکا، تحت رهبری و هدایت امام خمینی(ره) برپا گردید، از این رو حفاظت از این دستاورد بزرگ در مسیر صحیح انقلابی و ارزشی خود نیز با تکیه بر همان روحیه سازنده و کلیدی «مقاومت» امکان‌پذیر است. دشمنان جمهوری اسلامی ایران از یک سو تمامی تلاش‌ها و سناریوهای خود را با هدف شکستن این مقاومت شگفت‌انگیز طراحی می‌کنند و از سوی دیگر دل به کسانی خوش کرده‌اند که از ارزش‌های انقلابی و اسلامی ناب، فاصله گرفته و خود را به فساد و ویژه‌خواری و فخرفروشی آلوده ساخته و به سازشکاری با دشمنان ملت و تهدیدکنندگان منافع و امنیت ملی کشور فرامی‌خوانند.
به‌رغم خباثت‌های مکرر دشمن آمریکایی و وعده‌های حماقت‌آمیز آنان، مردم ایران به یمن پایداری، ولایت‌مداری و وحدت ملی و عزم راسخ، جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی را برپا داشته‌اند و بر عهد و پیمان خود با روح مطهر حضرت امام(ره) و ارواح طیبه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم صادقانه خواهند ایستاد.
ویژگی‌های دیپلماسی انقلابی چیست و با توجه به فضای سیاسی حاکم در عرصه بین‌الملل چقدر می‌تواند در پیشبرد اهداف انقلاب موثر باشد؟
ویژگی‌های دیپلماسی انقلابی برگرفته از متن قانون اساسی و رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از حاکمیت منطق و عقلانیت بر تمامی سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات اجرایی در حوزه سیاست خارجی، پایبندی به موازین شرعی و روحیه انقلابی؛ شجاعت و صراحت در تبیین مواضع نظام و دفاع منطقی و متقن از اصول سیاست خارجی کشور و منافع ملی؛ قاطعیت لازم در قبال زیاده‌طلبی و تهدید و تشرهای قدرت‌های به اصطلاح بزرگ از جمله رژیم آمریکا.
واقعیت آن است که نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر و ادعاهای جاه‌طلبانه آنان بعد از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل‌شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاستمداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل واداشته است.
از دیگر ویژگی‌های دیپلماسی انقلابی، دفاع صریح، قاطع و واقعی از محرومین و مظلومین و مستضعفین است. این خصوصیت در تمام سال‌های بعد از انقلاب، در دفاع از ملت‌های مظلوم و مبارزین فلسطینی، لبنانی، یمنی و موارد مشابه دیگر، نمود بارزی داشته است. مخالفت جدی با نظام ظالمانه سلطه از دیگر خصوصیات مهم سیاست خارجی انقلابی است .
دیپلماسی انقلابی مبتنی بر سه اصل اساسی عزت، حکمت و مصلحت است و جامع بین آرمان‌گرایی و واقع‌نگری می‌باشد. مبانی ایدئولوژیک و اعتقادی ما که منطبق بر عقلانیت، حکمت، هوشمندی و باورهای غنی و ارزشی دینی است، هم به عنوان زیربنا و هم به عنوان سرمایه و پشتوانه بی‌نظیر برای امر دیپلماسی به‌کار می‌آید.
از ابتدای انقلاب شاهد فشارهای مختلف از سوی آمریکا و متحدانش علیه ایران بوده‌ایم. چه تدبیری در عرصه سیاست خارجی باعث شده که در این 40 سال، تمام این فشارها بی‌نتیجه بماند؟
همان‌طور که اشاره کردید در این 40 سال شاهد فشارها و دشمنی‌های زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم. تحمیل جنگ هشت‌ساله و صف آرایی برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم بعثی صدام علیه ایران، حضور نیروهای بیگانه در منطقه خلیج فارس، حمله نظامی و اشغال افغانستان و عراق به بهانه‌های دروغین و فریبنده، ایجاد بحران در سوریه، حملات وحشیانه چندباره به حزب‌ا... و مقاومت اسلامی و مردمی در جنوب لبنان و غزه توسط رژیم صهیونیستی و هجوم عربستان به یمن و بحرین، از جمله اقدامات خصمانه آمریکا و برخی از متحدین غربی و منطقه‌ای او است که در حقیقت، با هدف پیشگیری و مقابله با توسعه نفوذ فرهنگی سیاسی انقلاب اسلامی و ثمره افکار و اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین کاری که حضرت امام در سطح دنیای اسلام انجام داد، به تعبیر رسای مقام معظم رهبری این بود که ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام و همچنین حقایق فراموش شده اسلام را احیاء کرد؛ عدالتخواهی اسلام را سر دست بلند کرد و ضدیت اسلام را با تبعیض و اختلاف طبقاتی و اشرافیت‌ها علنی کرد. اینها همه اقدامات مهمی است که به واسطه آن، امروزه تمییز دادن اسلام ناب و اصیل از اسلام‌های جعلی تکفیری، تروریستی و داعشی که آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی حامی و مروج آن هستند، برای هر انسان منصف و بی‌غرضی به راحتی مقدور و ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها