‌ موضوع خانه‌های تاریخی در شهری مثل تهران بسیار مهم است؛ البته حفاظت و نگهداشت از آنها علی‌القاعده به تنهایی از عهده یک نهاد مثل شهرداری تهران خارج است.
کد خبر: ۱۱۹۰۲۲۸

حفاظت از این آثار نیاز به یک عزم ملی دارد؛ سازمان میراث فرهنگی، مسؤول این حوزه است و طبیعتا انتظار این است که سایر نهادها مثل قوه قضاییه و نهادهای نظارتی به یک درک مشترک
در این‌باره برسند تا به استانداردهای مورد نظر در این حوزه دسترسی پیدا کنیم.
شورای شهر در تلاش است برای حفاظت از خانه‌های قدیمی که در شهر تهران وجود دارد از ظرفیت‌های موجود در شهرداری و سایر نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی استفاده کند. البته برای حفاظت، نگهداری، ترمیم و تملک آثار تاریخی به منابع قابل توجهی نیاز است. منابع شهرداری تهران با توجه به مشکلات مالی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند برای این‌که به تنهایی این بار را به دوش بکشد، کافی نیست؛ این نگاه را که حفاظت از آثار تاریخی تنها به عهده یک سازمان و مجموعه باشد با توجه به مشکلات اقتصادی موجود باید تعدیل کنیم.
اگر چه در این میان یکـــــــی از راه‌حل‌های مناسب برای حفاظت از ابنیه تاریخی می‌تواند ورود بخش خصوصی به این موضوع باشد. افرادی که مشغول فعالیت‌های اقتصادی هستند باید زمینه سرمایه‌گذاری در این باره را مساعد ببینند؛ تخریب یک خانه تاریخی و تبدیل آن به یک برج به شهر و هویت آن کمک نمی‌کند. شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد باید همگی دست به دست هم دهند تا شهر از این معضل نجات پیدا کند و اگر چنین نشود هویت شهر با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.
البته شهرداری و شورای شهر برای جلوگیری از بروز فاجعه در حوزه فرهنگی به این سبک موضوعات ورود پیدا می‌کند؛ برای تعدیل وضعیت موجود باید راه‌حل‌هایی اندیشیده شود در همین راستا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در نظر دارد از شهرداری بخواهد لایحه‌ای را تحت عنوان «لایحه مرمت» به شورا ارائه کند که براساس آن برای مرمت، بهسازی و نوسازی ساختمان‌های قدیمی، عوارضی از سوی شهرداری دریافت نشود و در همین خصوص تسهیلاتی ارائه شود که بخش خصوصی برای ورود به این موضـــــــــــوع انگیزه پیدا کند.


محمدجواد حق‌شناس

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها