ضعف و بی‌حالی عمومی و سرگیجه به همراه درد شکم بخصوص در ناحیه فوقانی شکم می‌تواند از علائم خونریزی‌های گوارشی باشد. علل زیادی برای ایجاد التهاب در ناحیه معده و دوازدهه وجود دارد که در مراحل پیشرفته موجب خونریزی گوارشی می‌شود. این علل یا باعث افزایش میزان اسید معده می‌شود یا به سد مخاطی محافظ معده آسیب می‌زند.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۳۴

بنابراین استفاده از داروهای ضدالتهابی و ضد درد نظیر بروفن، ایندومتاسین، مفنامیک اسید و... همچنین عفونت با باکتری هلیکو باکتر پیلوری نقش زیادی در خونریز‌ی‌های گوارشی فوقانی دارند. بجز استفراغ خونی، اسهال سیاهرنگ بدبو با یکی از علائمی که در ابتدا گفته شد، خونریزی گوارشی را تایید می‌کند. در افراد مسن گاهی خونریزی‌های گوارشی فوقانی به صورت مخفی اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که فرد استفراغ خونی یا اسهال سیاهرنگ ندارد، ولی با ضعف و بی‌حالی مراجعه می‌کند و در آزمایش‌ها، پزشک معالج متوجه کم‌خونی بیمار می‌شود. در این حالت آزمایش خون مخفی مدفوع که معمولا با سه نمونه تکرار می‌شود، می‌تواند به تشخیص خونریزی کمک کند. گام بعدی در ارزیابی خونریزی گوارشی، آندوسکوپی است که می‌تواند محل التهاب و خونریزی را مشخص کند و براساس محل و شدت آن درمان مناسب بیمار مشخص می‌‌شود.
گاهی بیمارانی که با علائم یادشده به اورژانس مراجعه می‌‌کنند، به هر دلیل از داشتن اسهال سیاهرنگ، پزشک معالج را مطلع نمی‌کنند و فقط از ضعف و بی‌حالی و سرگیجه شکایت دارند که این خود فرآیند تشخیص و درمان را طولانی و عواقب بیماری را بدتر می‌‌کند. استفاده خودسرانه از تعداد زیاد و متنوع داروهای ضددرد غیراستامینوفنی، استفاده از مشروبات الکلی و عادات بد غذایی می‌تواند باعث ایجاد التهاب و زخم دستگاه گوارش فوقانی شود. خونریزی‌های گوارشی تحتانی که معمولا با دفع خون روشن از ناحیه مقعد خود را نشان می‌دهد نیز علل متنوع و متفاوتی دارد؛ از بیماری‌های ناحیه انتهای لوله گوارش و مقعد گرفته نظیر هموروئید - که معمولا با درد همین ناحیه همراه است - تا بیماری‌های جدی‌تری نظیر انواع سرطان‌های دستگاه گوارش و روده‌ها.
نکته پایانی:
در صورت وجود این علائم، تاخیر در مراجعه به پزشک به هر دلیل مثل خجالت و ترس باعث بدتر شدن بیماری می‌شود.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها