گفت‌وگوی جام‌جم با محمدصادق رنجکشان، سرمایه‌گذاری که این روزها حرف‌های زیادی درباره فیلم‌ها و فعالیت‌هایش در سینما زده می‌شود

به من نگویید «سلطان سینما»

نام محمدصادق رنجکشان از زمان تئاتر موزیکال «بینوایان» برایمان جدی شد؛ نمایشی که با معروف شدن به صفت «تئاتر لاکچری»، واکنش‌های زیادی را برانگیخت تا جایی که سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد هم در توییتر شخصی خودش، تلویحا علیه این قضیه موضع گرفت. جام‌جم شاید اولین رسانه‌ای بود که از سرمایه‌گذار این تئاتر رونمایی کرد. ما، در گزارشی که 24 مهرماه منتشر کردیم، به طور مبسوط به معرفی سرمایه‌گذار اصلی این تئاتر پرداختیم و اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های او منتشر کردیم. هر چند همان زمان به سراغ رنجکشان هم رفتیم، اما او ترجیح داد خیلی وارد به فضای رسانه نشود و پاسخ منفی‌اش به درخواست مصاحبه ما را از طریق منشی‌اش به ما ابلاغ کند. حواشی متعدد بعدی که درمورد ورود سرمایه‌های کلان به سینما ایجاد شد، رنجکشان را دو بار دیگر سوژه صفحات فرهنگی جام‌جم کرد. هرچند در همان زمان بسیاری از رسانه‌ها با دستاویز قراردادن حواشی که در مورد سیدمحمد امامی و دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات او برگزار می‌شد، بعضی سرمایه‌گذاران کلان دیگر سینما مانند رنجکشان را هم زیر سؤال بردند و به او و آثارش، اتهام پولشویی و سرمایه کثیف زدند، اما ما در جام‌جم ترجیح دادیم بدون پیش‌فرض به سراغ موضوع برویم و بدون ایراد اتهام علیه او، صرفا از جایگاه مدیریت فرهنگی، ورود سرمایه‌های کلان به فرهنگ را بررسی کنیم. علنی شدن دادگاه‌های امامی (سرمایه‌گذار شهرزاد و چند پروژه سینمایی دیگر) از یکسو و حضور دو فیلم در جشنواره با سرمایه‌گذاری رنجکشان ازسوی دیگر باعث شد دوباره موضوع رنجکشان به صفحات فرهنگی رسانه‌ها کشیده شود. بعضی رسانه‌ها از او که تاکنون به جز یک مورد هیچ حضور رسانه‌ای نداشته به عنوان «سلطان سینما» یاد می‌کردند؛ لقبی که البته خودش اصلا نمی‌پسندد و انگیزه اصلی جریان‌های رسانه‌ای علیه خودش را بعضی از افرادی می‌داند که حاضر نشده با آنها راه بیاید و حالا از هر تریبون رسانه‌ای به او اتهام وارد می‌کنند؛ اتهاماتی که به قول خودش بدون سند و مدرک وارد می‌شود. حالا که این مصاحبه را می‌خوانید، رنجکشان با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد که سرمایه‌گذاری آنها را به‌عهده داشته. او در نهایت بعد از گزارش‌هایی که در مورد ش در جام‌جم منتشر کرده بودیم، حاضر به گفت‌وگو با ما شد. البته ذکر این نکته هم لازم به ذکر است که او ترجیح داد این مصاحبه به صورت مکتوب انجام شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۵۴

برای شروع شاید بد نباشد که خودتان را کاملا معرفی کنید. این‌که سوابق گذشته‌تان چه بوده، چه فرآیندی را طی کرده و مشغولیت حرفه‌ای فعلی‌تان چیست ؟

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره سوابق من نوشته شده که اطلاعات بیشتر آنها هم برگرفته از سایت آژانس هواپیمایی من است. همان‌طور که آنها اشاره کردند، فعالیت بنده در زمینه گردشگری است و به زعم بسیاری از عزیزان به عنوان فردی کارآفرین مطرح هستم و فعالیت می‌کنم. در حال حاضر هم به صورت مستقیم بیش از 400 جوان تحصیلکرده را مشغول به کار کرده و توانسته‌ایم با روش‌های نوین گردشگری، بسته‌های مناسب مسافرت را برای هموطنان عزیزم فراهم سازیم. به لطف پروردگار طی سه سال اخیر هم به انتخاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به عنوان شرکت گردشگری برتر ملی شناخته و مفتخر به دریافت تندیس شده‌ام.

علاقه‌های سینمایی شما در دوران کودکی و نوجوانی چه بوده و به چه فیلم‌هایی علاقه داشتید‌؟ الان چطور‌؟

از کودکی به فیلم‌های اجتماعی با مضامین انسانی که تماشاگر با دیدن آنها خوب بودن و درستکار بودن را یاد می‌گرفت، علاقه‌مند بودم. فیلم‌هایی که ارزش‌های انسانی را به ما یادآوری کرده و به مردم فضائل، رفتار انسانی را گوشزد می‌کرد. به این فیلم‌ها چه در گذشته و چه در حال، علاقه زیادی دارم و این فیلم‌هایی که با سرمایه من تولید شده هم دارای همین مضامین هستند.

چطور پای شما به فضای فرهنگ و هنر (به طور مشخص به سینما و تئاتر) باز شد و چه فرد یا افرادی برای اولین مرتبه پل ارتباطی شما با فضای هنر به طور خاص تئاتر و سینما شدند؟

طی سالیان گذشته بارها تصمیم به ورود در عرصه سینما و تئاتر داشتم که بالاخره با دیدن بعضی از فیلم‌ها حس کردم نیاز است تا قدمی هرچند کوچک برای کمک به ساخت فیلم‌های ارزشی، اجتماعی و خانوادگی بردارم که نیاز جامعه است. در این خصوص غیر از یکی دو نفر، با اشخاص خوشنام و معتبر سینما و تئاتر مشورت کردم و راهنمایی گرفتم.

دقیقا تاکنون در چه پروژه‌هایی در سینما و فیلم‌ها و تئاتر (اعم از حرفه‌ای و دانشجویی) و سایر هنرها سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

درباره فیلم‌ها و نمایش‌هایی که من سرمایه‌گذاری کرده‌ام صحبت‌های زیادی شده حتی در روزنامه شما هم چند بار گزارش‌هایی درباره نمایش «بینوایان» و فیلم‌هایی که با سرمایه من تولید شده، مطالبی منتشر شده است. پس فکر می‌کنم حالا بیشتر خوانندگان شما از این فیلم‌ها و تئاترها باخبر باشند.

معیارهای شما برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه سینمایی یا تئاتری چیست؟ فیلم، فیلمنامه و تئاتر مورد نظر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که محمدصادق رنجکشان در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند؟

فیلمنامه باید داستان منسجم و خوبی داشته، فضایل اخلاقی و انسانی در آنها وجود داشته باشد تا مردم با تماشای آنها بفهمند با انجام کارهای خوب و انسانی و کمک به همنوع می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند.

بخشی از سابقه شما مربوط به سرمایه‌گذاری در تئاتر بینوایان است . چطور با آقای پارسایی آشنا شدید و چقدر در این نمایش سرمایه‌گذاری کردید؟ سود اقتصادی داشت و هزینه‌ها را جبران کرد یا نه؟

لازم می‌دانم در جواب این سؤال عرض کنم در کنار بنده یک تیم مطلع به‌امور هنری، قبل از هر پروژه اقداماتی را انجام می‌دهد و نتیجه را به بنده گزارش می‌کند. در صورت تصویب با عوامل اجرایی آن طرح، جلساتی برگزار می‌شود که آشنایی با کارگردان پروژه بینوایان نیز به همین شکل بوده است. حتما بسیاری از دوستان و تهیه‌کنندگان فعال فعلی سینما و تئاتر می‌دانند که به جز تعداد اندکی از تولیدات، سال‌هاست سود چندانی را نصیب صاحبان اثر و محصول نمی‌کند.

این روزها حرف‌های زیادی درباره شما زده می‌شود. شما جایی عنوان کرده‌اید بخشی از کسانی که الان علیه شما تهمت می‌زنند به دلیل این است که شما ترجیح داده‌اید از یک جایی به بعد با آنها کار نکنید. راجع به این افراد و تهمت‌هایشان صحبت کنید .

بله، همین‌طور است. عمده مطالبی که هر از گاهی در رابطه با اینجانب در بعضی از سایت‌ها و رسانه‌های مجازی عنوان می‌شود مربوط به افراد معلوم‌الحالی است که در جایگاه تهیه‌کنندگی یا نویسندگی یا هر مورد دیگری در این چند سال اخیر توفیقی در سینما حاصل نکرده و بدون سند و مدرک بوده و بنا به همین دلایل نتوانستیم با هم همکاری داشته باشیم، لذا اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند که حتما در جای خود پاسخ آنها را خواهم داد. البته لازم به ذکر است که قالب این افراد به دلیل تفکرات منفی خود سال‌هاست هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشته و به گفته خیلی از اهالی سینما صرفا به اصطلاح چوب لای چرخ دیگران می‌کنند و نگذاریم حسادت‌های فردی از توسعه فیلمسازی در کشور جلوگیری کند.

یکی از حرف‌هایی که می‌زنند این است که سرمایه‌ای که وارد سینما کرده‌اید، سالم نیست. درباره این اتهامات توضیح شما چیست؟ تا به حال با این افراد گفت‌وگو داشته‌اید؟

البته این اظهارات فقط یک ادعاست. طی سال‌های اخیر به‌دلیل اتفاقاتی که در حوزه‌های پولی و بانکی رخ داده هرگونه پول ناسالمی توسط دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قابل رصد و پیگیری و کنترل است، ضمنا همین جا عرض می‌کنم بنده سرمایه هنگفتی نداشته و ندارم و اندک سرمایه‌ای را که بیش از 50 سال تلاش جمع‌آوری کرده‌ام را اگر در همین مدت کوتاه که وارد بخش سینمایی و نمایش کرده‌ام را در خرید سکه و ارز می‌کردم در بدترین شرایط بدون این‌که الان بخواهم پاسخگوی کسی باشم حداقل سه برابر سود پیدا می‌کردم. خواهش بنده این است که بگذاریم سازمان‌ها و ارگان‌های نظارتی کار خود را انجام دهند و در اینجا اعلام می‌دارم تا به این سن از هیچ بانک و موسسه‌ای ریالی وام و تسهیلاتی نگرفته‌ام و به فضل الهی خدا را شاکرم به هیچ احدی نیز بدهکار نبوده و نیستم و به جایی نیز وابسته نبوده‌ام.

گویا از جام‌جم هم گلایه و دلخوری دارید. ما تا به حال در چند ماه اخیر در سه گزارش به شما و فعالیت‌هایتان اشاره کرده‌ایم. اتهام یا مطلب نادرستی در آنها به شما نسبت داده شده است؟

همین‌طور است. در اینجا عرض می‌کنم که سال‌های زیادی است که در کنار روزنامه‌هایی که همه‌روزه مطالعه می‌کنم، روزنامه جام‌جم جزو یکی از آنهاست و خوشبختانه جایگاه خود را در کنار سایر روزنامه‌های پر‌تیراژ حفظ کرده است، ولی گلایه بنده این است، نشریه‌ای با عقبه فرهنگی و اجتماعی که از دل سازمان صدا و سیمای ملی بیرون آمده است، چرا رسالت خود را در زمینه فرهنگی و به‌ویژه سینما و تئاتر فراموش کرده و انجام نمی‌دهد و طی سه گزارشی که به چاپ رسید به نظرم انصاف را رعایت نکرده‌اید و مانند خیلی از نشریات زرد عمل کرده‌اید، چون بدون داشتن اطلاعات راجع به بنده و احوالات کاری من مطالبی را عنوان داشته‌اید که با کمال تاسف و تعجب اخیرا نیز در گزارشی با تیتر (نابرده رنج برسرگنج و اشاره غیر مستقیم به نام خانوادگی من) اقدام به چاپ عکس اینجانب در کنار افراد دیگر کرده‌اید و این رفتار شما مصداق عدم رعایت حق‌الناس است. در اینجا از شما به عنوان یکی از جراید پرتیراژ و همچنین سایر نشریات و رسانه‌ها و به صورت کلی از تمامی اهالی هنر و سینما خواهشمندم با شرایط فعلی حاکم بر کشور به کمک مسؤولان دولتی آمده و در هر زمینه‌ای که ‌امکان رشد و توسعه فضاهای کسب و کار و تولید فراهم است، سرمایه‌گذاری سالم صورت پذیرد و از تنگ نظری و اظهار نظرهای خلاف واقع جلوگیری کنید.

تصاویر شما با بعضی از بازیگران و هنرمندان خیلی بازنشر شده. مثلا نوید محمدزاده یکی از اینهاست که در دو سه فیلمی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید هم حضور دارد. علاقه خاصی به این بازیگران دارید که به کارگردان سفارش استفاده از آنها را بکنید و دستمزدشان را بالا بگیرید یا این‌که یک ارتباط معمول است؟

در جواب باید عرض کنم که در زمینه پروژه‌های سینمایی که انجام می‌دهم رفت وآمدهایی را با عوامل و دست‌اندرکاران ساخت فیلم دارم که بازیگران هم یکی از آنها هستند. همین جا به اطلاع همه اهالی هنر و سینما می‌رسانم که تا این لحظه به گواه دوستانی که با آنها قرارداد همکاری دارم تاکنون هیچ‌گونه دخالتی در خصوص انتخاب بازیگر نداشته‌ام و صرفا حضور بعضی از عزیزانی که نام بردید در پروژه‌ها با انتخاب و نظر کارگردان و تهیه‌کننده اثر است؛ و جالب‌تر این‌که در پاره‌ای موارد بازیگران به احترام بنده تخفیفاتی را در قرارداد خود در نظر گرفته‌اند.

بخشی از گزارش 24 مهرماه جام‌جم در معرفی رنجکشان

رنجکشان، رئیس هیات مدیره و همچنین موسس یکی از مهم‌‌ترین آژانس‌های مسافرتی و توریستی کشور است. شرکت متبوع رنجکشان به نام دلتابان حدود 20 سال است که تاسیس شده و طی سه دوره متوالی در سال‌های 94، 95 و 96 به عنوان برگزیده برتر ملی گردشگری هم انتخاب شده است. در بخشی از خدمات این شرکت آمده است: «ما توانسته‌ایم خدمات قابل توجهی به بخش توریسم کشور که همانا ارائه سرویس و امکانات لوکس سفر با استفاده از پروازهای منظم و‌ ایمن شرکت‌های هواپیمایی داخلی و بین الملی و گارانتی هتل‌های معتبر و زنجیره‌ای پنج ستاره در سراسر دنیاست، خدمات مناسبی برای یک سفر به‌یاد‌ماندنی خانوادگی و کاری را برای مسافران ورودی و خروجی فراهم سازیم.» کانال این شرکت در پیام رسان تلگرام هم 21 هزار نفر دنبال‌کننده دارد. سوئیس، فرانسه، اسپانیا، روسیه، تایلند، ویتنام، هند، کانادا، ارمنستان، چین و دبی از جمله مقاصدی هستند که این شرکت مسافران خود را در قالب تور به بازدید از این مناطق می‌برد. دلتابان همچنین مالک دو هتل 4 و 5 ستاره در جزیره کیش هم هست و علاوه بر تهران در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دفتر دارد.

بخشی از گزارش 11 دی‌ماه 97 جام‌جم در معرفی پروژه‌هایی به سرمایه‌گذاری رنجکشان

همین امسال هم فیلم‌های بسیاری وجود دارند که نام محمدصادق رنج‌کشان را به‌عنوان سرمایه‌گذار باخود به یدک می‌کشند. متری شش‌ونیم به کارگردانی سعید روستایی، سرکوب به کارگردانی رضا گوران، سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی، بی‌حسی موضعی به کارگردانی حسین مهکام، لتیان به کارگردانی علی تیموری، قاتل وحشی به کارگردانی حمید نعمت‌ا...، از عشق به کارگردانی امیر ثقفی با سرمایه‌گذاری محمدصادق ر نجکشان تولید شده است.

توضیح یک گزارش

محمدصادق رنجکشان در بخش پاسخ به سؤال هشتم با اشاره به گزارش‌های جام‌جم در مورد ورود او به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و سینما، گزارش‌ها را خارج از انصاف اعلام کرده است. این نکته را لازم به توضیح می‌دانیم که جام‌جم همیشه گفت‌وگو با سوژه‌های خود را در اولویت نخست پیگیری قرار می‌دهد. گزارش‌های منتشر شده در مورد محمدصادق رنجکشان هم از این قاعده مستثنی نیست. در دو مورد از سه گزارش منتشر شده درباره فعالیت‌های رنجکشان، برای اطلاع از نظرات وی و انتشار آنها با دفتر او تماس گرفتیم. در یک مورد خود رنجکشان حاضر به گفت‌وگو نشد و این بی‌میلی از طریق مسؤول دفترش به ما ابلاغ شد. در مورد دیگر هم به دلیل همکاری نکردن مسؤولان دفتر امکان گفت‌وگو میسر نشد. سایر اطلاعاتی هم که در مورد وی در جام‌جم منتشر شده با استناد به اطلاعاتی است که در پایگاه رسمی اینترنتی وی منتشر شده است.

محمدصادق علیزاده

دبیر فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها