مسلما نمی‌توان از نقش بی‌بدیل رسانه‌های برون‌مرزی سازمان صدا و سیما در رساندن پیام انقلاب اسلامی غافل بود. این بخش از رسانه ملی هم هر سال با شروع جشن پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه‌های ویژه به استقبال آن رفته و تلاش می‌کند ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان پخش کند تا هم خاطرات گذشته برای نسل میانسال تداعی شود و هم این‌که نسل جوان که در جریان انقلاب نبود با این رویداد بزرگ که در دنیا زبانزد است، آشنا شود. بنابراین شبکه‌های برون‌مرزی نقش موثری در این حوزه دارند و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند با بهره بردن از پتانسیل‌هایی که در اختیار دارند در قالب بسته‌های متنوع برنامه‌سازی پیام انقلاب را به مخاطبان منتقل کنند. معاونت برون‌مرزی صداوسیما، متشکل از 14 کانال تلویزیونی و 33 ایستگاه رادیویی به زبان‌های زنده دنیا و یک خبرگزاری فعال، در انتقال پیام‌ها و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی الگو و سبک زندگی ایرانی- اسلامی به آحاد مخاطبان در ورای مرزهای کشور عزیزمان نقش موثری را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۳۵

رنگین کمان مضامین متفاوت انقلابی
در برنامه‌های ویژه انقلاب به موضوعاتی همچون مرور تاریخ انقلاب اسلامی و مقایسه با انقلاب‌های معاصر، معرفی دستاوردهای 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، مروری بر دستاوردهای بیرونی انقلاب اسلامی از جمله وحدت اسلامی و تقویت هویت اسلامی، احیای دین و توجه به معنویت در جهان، بیداری اسلامی و تشکیل جبهه مقاومت، افشای دشمنان ملت‌های اسلامی و تحت ستم، بازمعرفی چهره‌های انقلابی داخلی و خارجی و در رأس آنها امام راحل (ره) و حضرت آیت‌ا... خامنه ای که 30 سال پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرچم انقلاب را بر دوش کشیده‌اند؛ پرداخته خواهد شد.

شکل‌گیری فضای شاد و پرتحرک
شبکه‌های برون مرزی در معرفی انقلاب به فراسوی مرزها جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل برنامه‌سازان با بهره بردن از ظرفیت حوزه‌های برنامه‌سازی تلاش می‌کنند تا هنر متعهد و انقلابی را ترویج بدهند تا فضای پرتحرک و نشاط رسانه‌ای با مشارکت مخاطبان در ورای مرزها شکل بگیرد.
فعالیت معاونت برون‌مرزی از ابتدای امسال، تولید، بازتولید و پخش بیش از 1500 ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی ویژه یا مرتبط با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را آغاز کرد که از این میان بیش از 800 ساعت سهم برنامه‌های تلویزیونی و قریب به 700 ساعت سهم برنامه‌های رادیویی بوده است. همچنین در شبکه‌های تلویزیونی حدود 270 ساعت سریال، فیلم و تله‌فیلم (که زبانگردانی شده است)، 95 ساعت مستندهای تولیدی یا زبانگردانی شده، 255 ساعت برنامه‌های گفت‌وگومحور و ترکیبی، 150 ساعت برنامه‌های خبری و گزارشی و حدود هشت ساعت انواع برنامه‌های کوتاه (کلیپ، موشن‌گرافی و اینفوگرافی) آماده شده است.

مصاحبه با شخصیت‌های خارجی
رادیوهای معاونت برون‌مرزی نیز به این مناسبت برنامه‌هایی با ساختار کلامی 517 ساعت، کلامی - روایی چهار ساعت، کلامی- پیامی 149 ساعت، کلامی-آوایی 11 ساعت، کلامی-پیامی-آوایی5/2 ساعت و ترکیبی- نمایشی پنج ساعت تهیه کردند. علاوه بر پخش این برنامه‌ها از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، گزیده آنها از طریق وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی در اختیار مخاطبان برون‌مرزی قرار گرفته که در شمارگان چند ده میلیونی مورد بازدید قرار گرفتند.

ویژه‌های شبکه هیسپان تی‌وی
شبکه هیسپان تی‌وی نیز به بهانه این ایام، برنامه‌ای را با نام «صدای آمریکای لاتین درباره ما» روی آنتن خواهد برد که اساتید دانشگاهی، کارشناسان سیاسی، اجتماعی و شخصیت‌های برجسته کشورهای آمریکای لاتین درباره انقلاب ایران نظرات خود را بازگو می‌کنند. همچنین فیلم‌های سینمایی سیانور، امکان مینا و ماجرای نیمروز با دوبله اسپانیایی از هیسپان تی‌وی پخش می‌شود.

طنین صدای انقلاب از الکوثر و العالم
تامین برنامه شبکه الکوثر پخش سریال‌ها و مستندهای تلویزیونی با محتوای مرتبط با تاریخ و انقلاب اسلامی ایران را که به زبان عربی در شبکه الکوثر دوبله شده اند در کنداکتور خود قرار داده است. سریال‌های نفس، عمارت فرنگی و مستندهای انقلاب‌های جهان، دربار و فیلم سینمایی استرداد به صورت زیرنویس عربی تهیه شده است. کلیپ‌های انقلاب و سرودهای انقلابی، رای الشارع، لقاء خاص و ... از دیگر ویژه برنامه‌های دهه فجر در شبکه الکوثر است.

برنامه من وحی الثوره هم از شبکه العالم پخش می‌شود.چهل مستند دیگر برنامه شبکه العالم است که طی آن شخصیت‌های مختلف درباره انقلاب و دستاورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.

«گانگسترها» شبکه‌سازی می‌کنند
برنامه عروسکی سیاسی «شبکه گانگسترها» کار جدید شبکه سحر با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه و استفاده از قالب عروسکی ماسک تهیه شده است. در این برنامه چهره‌های سیاسی مهم جهان همچون دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو، امائونل مکرون، ترزا می، ملکه الیزابت، جان بولتون و بن سلمان در قالب عروسک به طنز گرفته شده اند. همچنین مستند فرزندان شب با نگاهی نو به عواقب ظهور و پیدایش داعش در منطقه و تاثیری که بر مردم به‌ویژه کودک سربازان داشته، پرداخته است.

یک مناظره جدی در شبکه پرس‌تی‌وی
شبکه پرس‌تی‌وی به بهانه 40 سالگی انقلاب، برنامه مناظره را آماده پخش کرده است. این برنامه با حضور کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی به بحث پیرامون مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی می‌پردازد. «چالش‌ها و دستاوردهای یک انقلاب» از دیگر تولیداتی است که در قالب اینفوگرافی و نریشن با موضوعاتی از قبیل مبارزه با بی‌سوادی، برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا و ... پخش می‌شود. شبکه پرس‌تی‌وی به بهانه رویداد بزرگ انقلاب مستند روزهای طلایی را در قالب مصاحبه آماده کرده و سراغ تصویربردارانی رفته که در روزهای انقلاب از راهپیمایی‌ها، تظاهرات و اتفاقاتی که منجر به انقلاب شده، تصویربرداری کرده اند. همچنین «نقطه شکست» با بهره بردن از تصاویر آرشیوی به موضوعاتی از قبیل توسعه اقتصادی دوران پهلوی، تثبیت قدرت شاه، عقب‌افتادگی سیاسی در داخل کشور و ... می‌پردازد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها