آلودگی هوا و بروز مشکلات تنفسی از موضوعات شایع این روزهاست. یکی از راه‌هایی که به حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کند توجه به استفاده از موادغذایی مناسب است.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۸۹

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر سلامت ریه‌ها موادغذایی زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:
سبزیجات چلیپایی: این سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان، به پاکسازی ریه‌ها از سموم کمک می‌کنند. سبزیجات چلیپایی شامل انواع کلم‌ها همچنین حاوی گلوکوزینولات هستند که شکسته شده و ترکیبات فعالی تشکیل می‌دهند که نقش محافظت از سلول‌ها در مقابل تخریب را به‌عهده دارند ،به غیرفعال شدن مواد سرطانزا کمک می‌کنند.
سبزی‌ها و میوه‌های نارنجی، قرمز و زرد:
کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی شیرین و کدو تنبل ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. هویج نیز ازجمله سبزیجاتی است که بویژه برای سلامت ریه‌ها بسیار مفید است. بتاکاروتن موجود در هویج با تبدیل شدن ویتامینA، ریسک ابتلا به آسم را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
مواد غذایی حاوی امگا3: فواید سلامت اسیدهای چرب امگا3 برای ریه‌ها معمولا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امگا3 که در ماهی، آجیل و دانه کتان وجود دارد عملکرد ریه‌ها را بهبود می‌بخشد و با کاهش التهاب در مسیرهای تنفسی، ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.
زنجبیل: ریشه زنجبیل یک آنتی‌اکسیدان و یک ضدالتهاب طبیعی است که ریه‌ها را پاکسازی می‌کند. زنجبیل همچنین با شل کردن بافت‌های ماهیچه‌ای ریه تنفس افراد مبتلا به آسم را راحت‌تر می‌سازد.
سیر :سیر یک ضدالتهاب طبیعی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف دوبار در هفته سیر خام، ریسک ابتلا به سرطان ریه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. سیر همچنین با دارا بودن مقادیر زیاد آلیسین - یک آنتی‌بیوتیک طبیعی - با عفونت‌های باکتریایی و قارچی ریه مقابله می‌کند.
میوه‌های حاوی ویتامین C: ویتامین C انتقال اکسیژن از طریق ریه‌ها را تسهیل می‌کند. مصرف مستمر ویتامین C احتمال ابتلا به برونشیت و آسم را کاهش داده و از بیماری‌های مزمن انسداد ریه جلوگیری
می‌کند.

یاسمین مشرف

جام‌جم

منبع: healthyandnaturalworld

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها