دونالد ترامپ با تاخیری یکساله، نسخه جدید برنامه دفاع موشکی آمریکا را اعلام کرد

فروش وحشت به دیگران

رئیس‌جمهور آمریکا برنامه دفاعی تازه‌ای را در برابر حملات موشکی احتمالی به خاک ایالات متحده اعلام کرد که در اصل قرار بود سال پیش ارائه شود، اما به تعویق افتاد‌. دونالد ترامپ روز پنجشنبه طی سخنان مبسوطی این برنامه دفاع موشکی را تشریح و در بخشی از سخنانش نسبت به توان موشکی ایران نیز ابراز شگفتی کرد. اعلام برنامه جدید موشکی آمریکا با واکنش‌هایی در سطح جهان همراه بود و به‌خصوص چین و روسیه نسبت به آن ابراز نگرانی کردند. بنا بر پاره‌ای اطلاعات، برنامه جدید موشکی آمریکا قصد دارد این بار علاوه بر منافع آمریکا از منافع متحدان آمریکا نیز درجهان حمایت کند.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۹۱

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در پنتاگون، با اشاره تلویحی به تقویت زرادخانه‌های موشکی ایران، اذعان کرد که ایرانِ امروز «در مقایسه با دو سال گذشته، کشوری کاملا متفاوت است». به گزارش مهر و به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ با رونمایی از طرح‌های جدید پنتاگون برای تقویت قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد، سند جدید و بازنگری شده دفاع موشکی آمریکا -که نخستین نسخه بازنگری شده سند دفاع موشکی آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی تا امروز است- بر گسترش فناوری‌های جدید با هدف تضمین توان شناسایی و انهدام هر موشک پرتاب شده به جانب آمریکا از هر مکان و در هر زمان متمرکز خواهد شد. این سند همچنین چارچوب و طرح کلی برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدید موشکی از جانب ایران، کره شمالی، روسیه و چین را برای آمریکا تعریف می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت ارتش این کشور «فضا را به عنوان عرصه‌ای جدید برای نبرد به رسمیت خواهد شناخت» و قصد دارد در لایحه بودجه ۲۰۲۰، بخشی را به سرمایه‌گذاری در حوزه دفاع موشکی فضا پایه اختصاص دهد. ترامپ به متحدان و شرکای آمریکا اطمینان خاطر مجدد داد که این کشور همچنان به ائتلاف نظامی ناتو پایبند می‌ماند و آن‌که این سند دفاع موشکی به پنتاگون دستور می‌دهد «فروش سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا و فناوری‌‌های مرتبط با آن به متحدان و شرکای این کشور را در اولویت قرار دهد.» با این حال رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از متحدان این کشور به دلیل نپرداختن سهم منصفانه خود از بودجه ناتو به‌شدت انتقاد کرد.
واکنش‌ها
به گزارش اسپوتنیک، انجمن کنترل تسلیحات(ACA) در یک گزارش جدید اعلام کرد، نسخه بازنگری شده سند دفاع موشکی آمریکا در سال ۲۰۱۹ از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای حمایت می‌کند که آمریکا باید آنها را رد کرده و در عوض، بر مذاکره با روسیه و چین پیرامون ثبات راهبردی متمرکز شود. این انجمن در ادامه افزود سند جدید دفاع موشکی «توسعه چشمگیر و پرهزینه‌ای را برای دفاع‌های موشکی آمریکا پیشنهاد می‌دهد که احتمالا ضمن تشدید نگرانی‌های روسیه و چین نسبت به وجود تهدید علیه بازدارندگی هسته‌ای استراتژیک خود، ثبات راهبردی را تضعیف کرده و چشم‌انداز کاهش تدریجی تسلیحات هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌سازد.»
از آنجا که در بخشی از این سند گفته شده است «کره شمالی فناوری سامانه دفاع موشکی روسیه را به دست آورده و هم‌اکنون در حال توسعه توانمندی‌های دفاع موشکی محرک خود است. گرچه این محصولات بومی هستند، سامانه راداری و رهگیرهای آنها شباهت‌هایی با سامانه‌های دفاع موشکی روسیه دارند»، روز گذشته یک مقام روس به ادعای مطرح شده از سوی پنتاگون واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در کره شمالی گزارش‌های پنتاگون مبنی بر این‌که پیونگ‌یانگ فناوری سامانه دفاع موشکی روسیه را خریداری کرده بی‌اساس دانست. وی افزود: آمریکا می‌کوشد از این طریق سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده امنیتی خود در سطح بین‌المللی را توجیه کند.
ایران ، بزرگ‌ترین قدرت موشکی منطقه
اما سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟ در همین رابطه فارس طی گزارشی می‌نویسد: راهبرد دفاع موشکی آمریکا تا سال‌ها منحصرا بر مقابله با «تهدیدهای» ایران و کره شمالی تمرکز داشته است. دولت آمریکا در سند جدید، ضمن حفظ این تمرکز، هدف جدیدی به آن اضافه کرده است: «دفاع از نیروهای آمریکایی و متحدان آن در برابر تهدیدهای موشکی». اضافه شدن این هدف به معنای آن است که آمریکا اکنون به دنبال ایجاد سپر محافظ موشکی برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در اروپا و آسیا، در برابر موشک‌های کروز و موشک‌های هدایت‌پذیر اَبَرصوت است. در بخشِ نخست سند که به «تهدیدهای موشکی جاری و تهدیدهای نوظهور علیه سرزمین آمریکا» اختصاص یافته از چهار کشور به عنوان عوامل بالقوه تهدید موشکی نام برده شده است: «ایران، روسیه، کره‌شمالی و چین.»
در این بخش، پنتاگون ارزیابی خود از ایران را به این نحو صورت‌بندی کرده است: «ایران نفوذ آمریکا در خاورمیانه را اصلی‌ترین مانع در برابر هدفش برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه می‌بیند. یکی از ابزارهای اصلی ایران برای ساطع کردن قدرت و توسل به اقدامات قهری، زرادخانه موشکی‌اش است که وجه مشخصه آن، افزایش شمار و همچنین افزایش دقت، بُرد و کشندگی موشک‌هایش است. ایران صاحب بزرگ‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه است و به توسعه فناوری‌های قابل کاربست در موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت تهدید ایالات متحده ادامه می‌دهد. تمایل ایران برای داشتن موازنه راهبردی در برابر ایالات متحده می‌تواند این کشور را به سمت تصاحب موشک‌های قاره‌پیما سوق دهد و پیشرفت‌هایش در برنامه فضایی می‌تواند مسیر دستیابی به موشک‌های قاره‌پیما را کوتاه کند.»
وزارت دفاع آمریکا همچنین از آنچه «اشاعه موشکی توسط ایران» خوانده شده هم ابراز نگرانی کرده و مدعی شده تهران با انتقال فناوری موشک‌های تهاجمی خود تهدیدهای بیشتری متوجه نیروهای آمریکایی و متحدان و شریکان این کشور می‌کند. در این سند ادعا شده انتقال این موشک‌ها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
دروغ‌های همیشگی
مقام‌های نظامی آمریکا پیش از این بارها گفته بودند هدف برنامه دفاع موشکی آمریکا پیش از هر چیز مقابله با موشک‌هایی است که احتمالا از سوی کشورهای دارای زرادخانه کوچک‌تر مانند کره شمالی و ایران شلیک می‌شوند. این ادعا درحالی است که برای مثال ایران بارها اعلام کرده برنامه موشکی اش تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و صرفا این برنامه را به قصد حمایت از مرزهای کشورش توسعه می‌دهد. دولت‌های چین و روسیه نیز تاکنون بارها درباره اهداف توسعه‌طلبانه برنامه دفاع موشکی آمریکا ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. مهر‌۱۳۹۴، ولادیمیر پوتین، گفت با دستیابی به توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران (برجام) دیگر نیازی به سپر دفاع موشکی در نزدیکی مرزهای روسیه نیست. با این حال آمریکا با خروج یک جانبه از برجام به دنیا نشان داد که صرفا اهداف یک‌جانبه خودش را دنبال می‌کند. از سوی دیگر چندی پیش بود که دونالد ترامپ اعلام کرد کشورش از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه خارج می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد تعریف برنامه دفاع موشکی آمریکا براساس دشمنانی فرضی صرفا برای ترساندن بقیه کشورها و اخاذی از آنها برای ادامه توسعه‌طلبی‌های خود با هزینه کشورهای میزبان است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها