شبکه‌های مختلف سیما مجموعه‌های متنوعی را برای پخش آماده کرده‌اند

از « لحظه گرگ و میش» تا « تاریکی شب روشنایی روز »

با نگاهی به پخش سریال‌های تلویزیونی از ابتدای امسال تا به الان، متوجه رنگین‌کمان موضوعات می‌شویم. هر یک از سازندگان آثار نمایشی با دستمایه قرار دادن سوژه‌های متفاوت تلاش دارند تا اوقات فراغت مخاطبان را به بهترین شکل پر کرده و آنها را سرگرم کنند. به همین دلیل معاونت سیما ساخت مجموعه‌های تلویزیونی را به کارگردانان مختلف هم سپرده تا تنوع در ساخت آثار را هم رعایت کرده باشد. با وجود این‌که در فصل‌های پایانی شش ماهه دوم سال قرار داریم، اما باز هم آثار مختلفی برای پخش در نظر گرفته شده است. به‌تازگی فصل دوم سریال بچه‌مهندس از شبکه دو شروع شده است. این شبکه بنا دارد بعد از تمام شدن این سریال به سراغ پخش مجموعه تاریکی شب روشنایی روز برود که داستان آن در دهه 50 می‌گذرد و اندکی هم پس‌زمینه سیاسی دارد. این سریال را حجت قاسم‌زاده‌اصل کارگردانی کرده و تلاش داشته یک درام عاشقانه زیبا را برای مخاطبان روایت کند. آخرین کار این کارگردان سریال یادآوری بود که با اقبال زیادی از سوی مخاطبان رو‌به‌رو شد. شبکه سه قرار است از روز شنبه 22 دی‌ماه هم پخش مینی‌سریال گشت پلیس را آغاز کند که مهرداد خوشبخت آن را کارگردانی کرده است. محور این اثر هفت قسمتی هم سه پلیس است که درگیر عملیات‌های مختلف شهری می‌شوند. مخاطبان تا به امروز شاهد کارهای متنوع در گونه‌های متفاوت از این کارگردان بودند. همچنین این شبکه قصد دارد بعد از تمام شدن این مینی‌سریال پخش یک مجموعه عاشقانه با نام لحظه گرگ و میش را به کارگردانی همایون اسعدیان شروع کند. آخرین کار این کارگردان هم سریال راه بی‌پایان بود که توانسته نظر مخاطبان خاص و عام را جذب کند.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۸۷

3 دهه از تاریخ ایران

11 سال پیش بود که سریال پر مخاطب و چالشی راه‌بی‌پایان به کارگردانی همایون اسعدیان از شبکه سه پخش شد و توانست نظر بینندگان بسیاری را جلب کند. او قبل از این سریال سه مجموعه تلویزیونی دیگر با نام‌های غول چراغ جادو، بچه های خیابان و اگه بابام زنده بود را ساخته بود که هر سه کار هم موفق بود. اما بعد از آن اسعدیان جذب سینما شد و فیلم های سینمایی را کارگردانی کرد. حالا بعد از سال‌ها این طلسم را شکسته و دوباره به سمت تلویزیون آمده و با مجموعه لحظه گرگ و میش میزبان مخاطبان جعبه‌جادویی است که قرار است بعد از مینی سریال گشت‌پلیس از شبکه سه روانه آنتن شود.
او در سریال لحظه گرگ و میش در ژانر اجتماعی سه دهه از تاریخ ـ از سال ۶۰ تاکنون ـ را روایت می‌کند، بازیگرانی همچون فاطمه گودرزی، فرید سجادی حسینی، شهره سلطانی، علیرضا کمالی‌نژاد، حسام محمودی فرید، کریم قربانی، سیامک احصایی، وحید آقاپور، المیرا دهقانی، ناصر سجادی حسینی، پانیذ برزعلی، نیما نادری و ... ایفای نقش کرده‌اند.
در این مجموعه تلویزیونی فراز و فرود زندگی خانواده‌های اصیل در طول سه دهه با محوریت زندگی تنها دختر این خانواده روایت می‌شود؛ روایتی از دهه 60 که با حوادث مختلفی از قبیل جنگ، تحولات اجتماعی و اقتصادی شروع می‌شود و در زمان معاصر پایان می‌یابد.
با توجه به این‌که اسعدیان دست روی موضوع جذابی گذاشته، انتظار می رود بتواند نظر مخاطبان را جذب کند و از تماشای این سریال لذت ببرند. البته این کارگردان جزو افرادی محسوب می شود که دقت و حساسیت زیادی در طول کار دارد و تلاش می کند کاری بی‌نقص برای مخاطبش ارائه کند.
از دیگر ویژگی های این بخش از سریال لحظه گرگ و میش نقش محوری قصه با نام حنانه است که او ایفای این نقش را به یک بازیگر جدید سپرده است و همین مخاطب را در شروع قصه با تعلیق روبه‌رو می‌کند. همچنین مونا انوری‌زاده هم نویسندگی فیلمنامه را به عهده داشته است.
به گفته این کارگردان، در این داستان به‌ظاهر خانوادگی، بخشی از شرایط اجتماعی ‌ما چون جنگ و پذیرش قطعنامه، دوران سازندگی و... هم روایت می شود. در واقع خط اصلی داستان کاملا خانوادگی است، اما در بستری اجتماعی روایت می‌شود و جدای از جامعه نیست.
این کارگردان اعتقاد دارد که شخصیت‌های قصه متعلق به جامعه هستند، لذا تلاش کرده‌اند فضای خانواده‌ها واقعی از کار دربیاید؛ طوری که مخاطب متوجه واقعی بودن و شباهت آن با خانواده خودش بشود.

داستانی عاشقانه در بستر سیاسی

حجت قاسم‌زاده اصل از آن کارگردانان گزیده کار است که تلاش می‌کند همیشه دست روی سوژه‌های خاص بگذارد و آن را برای مخاطب به تصویر بکشد، همین موضوع باعث شده کارهایش میان مخاطبان ماندگار شود و این طور نیست که فقط نظر مخاطبان عام را جلب کند، بلکه همیشه آثارش با اقبال منتقدان و مخاطبان خاص هم رو‌به‌رو می‌شود. از کارهای بنام این کارگردان می‌توان به تله‌فیلم تنهایی با بازی شهاب حسینی اشاره کرد که بارها از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است.
همچنین سریال یادآوری او در جذب مخاطب موفق بود، زیرا نگاه ویژه‌ای به مفاهیم مرگ و زندگی داشت. از دیگر ساخته‌های این کارگردان می‌توان به قصه‌ها و واقعیت، کسوف، پس از پایان و ... اشاره کرد. قرار است بعد از پایان پخش فصل دوم سریال بچه مهندس مجموعه تاریکی شب روشنایی روز از این کارگردان پخش شود.
این سریال روایتگر زندگی بهنام طریقت است که با تنهایی‌هایش کنار آمده. او خانواده گرمی دارد، اما حسرت‌‌های گذشته دور زندگی‌، دست از سرش بر‌نمی‌‌دارد. همه آدم‌ها باید زمانی تصمیم بگیرند بین معروف بودن، محبوب بودن و مفید بودن یکی را انتخاب کنند و شخصیت داستان ما مفید بودن را برگزیده است. در مجموع، این سریال داستانی عاشقانه دارد که در بستری سیاسی ـ تاریخی رخ می‌دهد. داستان عشقی که سیاست تباهش کرده است.
به گفته این کارگردان، مجموعه تاریکی شب روشنایی روز دور از ساخته‌های قبلی‌‌اش نیست و تنها تفاوتش در این است که اندکی پس‌‌زمینه سیاسی دارد، اما داستان، داستان زندگی آدم‌هایی است که فرصت زندگی از آنها دریغ شده است. در این مجموعه به آدم‌ها و روابطشان پرداخت می‌شود.
همچنین به مفاهیمی همچون وفاداری، سر پیمان ماندن، احترام به خانواده، همبستگی، عشقی که باید ارج گذاشت و... توجه ویژه داشته است. از نکات برجسته این سریال زمان قصه است که مربوط به دهه 50 و زمان حال می‌شود و به شکل موازی در قصه روایت می‌شود. ضمن این که زمان قصه واقعی است و اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن روزگار در تار و پودش دیده می‌شود، اما آدم‌ها ساخته ذهن خود کارگردان هستند.
ساختار این مجموعه به خاطر فلاش‌بک‌ها متفاوت است. به هر حال باید منتظر بود و نتیجه را دید که آیا تماشاگر با این ساختار ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. نقش بهنام طریقت را در این مجموعه فرهاد قائمیان بازی می‌کند. این کارگردان درباره انتخاب این بازیگر تاکید کرد که تاکنون با او در سه کار همکاری داشته‌‌ است. از سوی دیگر این نقش دشوار بوده و باید بازیگری انتخاب ‌شود که برای نقش انرژی بگذارد. به همین دلیل فرهاد قائمیان را برای این نقش انتخاب کرد و تلاش داشته دیگر بازیگران هم متناسب با شخصیت‌هایشان انتخاب شوند.
روزبه حصاری، حمیدرضا آذرنگ، فرخ نعمتی، مائده طهماسبی، امیرحسین مدرس، پرویز پورحسینی، مهوش وقاری، سید مهرداد ضیایی، مهرداد ضیایی، ناصر ممدوح و ... دیگر بازیگران این سریال هستند.

3 پلیس در تلویزیون

مهرداد خوشبخت از آن دست کارگردانان است که خودش را به گونه خاصی محدود نکرده و در کارهایش تنوع موضوعات دیده می‌شود. او هم کارهای ملودرام مثل تله‌فیلم وقت اضافه ساخته و هم در ژانر کمدی سریال غیرعلنی را در کارنامه دارد. در حوزه گنجینه‌های ارزشمند کشوری هم مجموعه شهر دقیانوس را کارگردانی کرده است. البته او فقط در حوزه تلویزیون فعالیت نداشته و در سینما هم دستی بر آتش دارد و در ژانرهای متفاوت فیلم‌های صدای پای من و عقاب صحرا را ساخته است. او در هفته آینده با سریال تلویزیونی گشت پلیس، میزبان مخاطبان شبکه سه است و قرار است برای آنها تصویر تازه‌ای از پلیس را ارائه کند.
به گفته این کارگردان، نقش‌های محوری این سریال سه پلیس هستند که شخصیت‌ آنها حتما برای مخاطبان متفاوت خواهد بود، حتی بر این اساس هم بازیگران این شخصیت انتخاب شده‌اند. سرگرد رامین (فرهاد قائمیان) باهوش و با تجربه است و نقش پدر را بالای سر تیم دارد، گاف‌های نیروهایش را می‌گیرد و فرصت اشتباه به آنها می‌دهد.
سروان رضا (امیررضا دلاوری) با تجربه است، اما عموما به استفاده از اسلحه اعتقادی ندارد و بیشتر به لحاظ فیزیکی درگیر می‌شود. سروان سیاوش (برزو ارجمند) هم یک سال قبل از آن‌که پلیس شود، کارآگاه خصوصی بود و اهالی محل کارهای تحقیقاتی‌شان را به او می‌سپردند. تا این‌که پلیس در اثر ماجرایی او را دستگیر می‌کند، اما بعد سرهنگ بالادست گروه تصمیم می‌گیرد به او پیشنهاد افسری بدهد، به همین دلیل بعد از گذراندن دوره به گروه ملحق می‌شود.
داستان این سریال درباره سه پلیسی است که گروهی را تشکیل داده‌اند و ماموریت‌هایی برایشان تعریف شده است. شرح وظایف‌شان از پلیس 110 بیشتر و از پلیس آگاهی کمتر است. این پیشنهادی بوده که از طرف ناجی هنر به مسؤولان نیروی انتظامی داده می‌شود و ماکت آن در این سریال اجرا شده تا بعد در شرایط واقعی برای مردم اعمال شود.
البته پلیس‌های سریال گشت پلیس قرار نیست سوپرمن باشند و مخاطبان هم شاهد کارهای عجیب و غریب آنها باشند. آنها هم مثل بقیه آدم‌ها هستند، حتی گاهی خشونت هم در بازجویی دارند که سرهنگ بالای دستشان به آنها تذکر می‌دهد. در این سریال سعی شده دیالوگ‌های متداول‌تر گذاشته شود. از سوی دیگر ساخت کارهای پلیسی سخت است، اما خوشبخت تلاش داشته این سختی را به جان بخرد تا با این مینی سریال بتواند مخاطبان را سرگرم کند.
این کارگردان قبل از این‌که کار را جلوی دوربین ببرد، فیلمنامه را روتوش کرده و در دورخوانی‌ها با همراهی بازیگران هر بخش از قصه لازم به تغییرات بوده، بعد از صحبت با نویسنده انجام شده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها